غده‌ی تیروپید مسئول هورمون‌های تنظیم کننده‌ی سوخت و ساز، درجه حرارت بدن و نبض است. چنانچه اختلالی در عملکرد این غده به وجود بیاید، دیگر اعضا نظیر کبد، کلیه، دستگاه تناسلی و حتی مغز هم دچار مشکل خواهد شد. در این مطلب، ۷۲۴ پرس به نقل از برایت ساید به بیان نشانه‌هایی خواهد پرداخت که در صورت مشاهده نباید نادیده بگیرید. چرا که ممکن است باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود.

خستگی و تحریک پذیری

بیماری تیروئید می‌تواند بر سطح انرژی و خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. کم کاری تیوئید باعث می‌شود که احساس خستگی کرده و با مشکلات خواب و تحریک‌پذیری عصبی مواجه شوید.

تغییرات در ضربان قلب

هورمون‌های تیروئید تقریبا بر هر اندامی از بدن تاثیر می‌گذارند و می‌توانند نرخ ضربان قلب را هم تغییر دهند. افراد مبتلا به اختلال تیروئید ممکن است به طور مکرر متوجه این موضوع شوند که ضربان قلب‌شان نسبت به حالت عادی سریع‌تر یا کندتر شده است.

افت یا افزایش وزن ناگهانی

تغییر وزن شدید یکی از شایع‌ترین علائم بیماری تیروئید است. افزایش یا کاهش وزن در یک بازه‌ی زمانی کوتاه ممکن است به علت بالا یا پایین بودن سطح هورمون‌های تیروئید باشد.

خشکی پوست و شکنندگی ناخن‌ها

پوست خشکی که دچار خارش است، از نشانه‌های تیروئید محسوب می‌شود. همچنین اگر ناخن‌های شما دچار شکنندگی شده شده یا بر امتداد آن‌ها خطوط عمودی شکل گرفته است، به وضعیت تیروئید خود مشکوک شوید.

مشکلات تنظیم دمای بدن

بیماری تیروئید می‌تواند توانایی بدن شما را در تنظیم درجه حرارت بدن مختل کند. به طوری که ممکن است در یک شرایط هوایی عادی احساس لرز یا احساس گرمای شدید کنید.

ورم کردن گردن

تورم یا بزرگی غده‌ی تیروئید در ناحیه‌ی گردن یکی از علائم بارز مشکل تیروئید است. مطمئن شوید که به این علائم توجه کافی دارید.

درد‌های عضلانی و تشنج

کم کاری تیروئید ممکن است باعث ایجاد دردهای گوناگون در نقاط مختلف بدن شود. در اغلب موارد، این علائم با تورم عضلات یا شکل‌گیری تومورهایی همراه است که به اعصاب فشار وارد می‌کنند.

چگونه سلامت تیروئید خود را تست کنیم؟

هر چند این روش خانگی برای تشخیص تیروئید ایده‌آل نیست اما به علت بی‌خطر بودن می‌تواند تقریبی را در اختیار شما قرار دهد. در بازه‌ی زمانی بین ساعت ۲۲:۰۰ تا ‌۰۰:۰۰ یک محلول ۵ درصد ید به همراه مش ید iodine mesh را بر روی مچ دست خود بمالید. هنگام صبح بررسی کنید که آیا یدی روی دست شما باقی مانده است یا نه. چنانچه مش‌های ید ناپدید شود، به این معنا است که بدن شما دچار کمبود ید است.

البته هیچ کدام از علائم اشاره شده در بالا نمی‌تواند برای تشخیص قطعی بیماری مشکل تیروئید به کار رود و ممکن است به علت مشکلات دیگری روی داده باشند. به هر حال، چنانچه هر یک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، ساده از کنار آن‌ها نگذرید و در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید.