نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری بیش از آن است که قبلا تصور می‌شد و مصرف این داروها می‌تواند به سرطان پستان منجر شود. 

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان به بررسی تاثیر داروهای ضد بارداری خوراکی به سطح هورمون بدن زنان پرداخته است. در این میان، بعضی از هورمون‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.  

در این بررسی، ۷ نوع داروی ضد بارداری رایج مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ۴ نوع آن‌ها سطح هورمون پروژستین (یک فرم ترکیبی از پروژسترون) را تا بیش از ۴ برابر افزایش می‌دهند.  دارویی مثل اتینیل استرادیول یک استروژن مصنوعی است که می‌تواند احتمال وقوع سرطان پستان را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. 
بورلی استراسمان، زیست شناس تکاملی بشر که سرپرست این مطالعه است، می‌گوید:

این بررسی زنان را ار مصرف قرص‌های ضد بارداری دلسرد نمی‌کند چرا که این نوع قرص‌های خوراکی شکل موثری از داروهای جلوگیری از بارداری هستند و مزایای پزشکی دیگری هم دارند.  در عوض این یافته‌ها به دنبال این هستند که روش‌های پیشگیری از بارداری به امن‌ترین شیوه‌ی ممکن صورت بگیرد و خطر ابتلا به سرطان سینه به حداقل برسد.

استراسمان گفت:

هنوز به اندازه‌ی کافی تغییراتی در نسل این داروها لحاظ نشده است. در حالی که اکثر افراد از روش‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، شرکت‌های داروسازی نباید در این خصوص تعلل کنند.

پروژسترون و استروژن هر دو توسط تخمدانها تولید شده و سطح آن‌ها به طور طبیعی در طول هر دوره از قاعدگی متفاوت است. داروهای ضد بارداری در واقع هورمون‌های ساختگی را جایگزین هورمون‌های طبیعی می‌کنند.


هدف مطالعه این بود که افزایش یا کاهش هورمون‌های ساختگی در مقایسه با هورمون‌های طبیعی بررسی شود.

استراسمان گفت:

 پاسخ به دست آمده چندان شگفت‌انگیز نبود. چرا که پیش از این می‌دانستیم که هورمون‌های مصنوعی خطر ابتلا به سرطان پستان را به همراه دارند.

برای انجام این بررسی، تیم تحقیقاتی، داده‌های مربوط به تعداد استروژن و پروژسترون ۱۲ زن را در طی دوران قاعدگی بدون مصرف قرص ضد بارداری در نظر گرفت.

سپس کل سطح استروژن و پروژسترون این زنان را با کل سطح هورمون‌های مصنوعی پروژستین و استرادیول زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کردند، مقایسه کرد. اطلاعات موجود این داروها ار روی همان مشخصات درج شده بر روی بسته‌های آن‌ها گرفته شد.  

استراسمان گفت: «دانستن این امر که قرص‌های جلوگیری از بارداری باعث تشدید خطرات هورمونی می‌شود یا نه از اهمیت زیادی برخوردار است.» 

چرا که سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان و دومین علت اصلی مرگ و میر زنان آمریکایی، است.

مدارک و شواهد نشان می‌دهد که سطوح بالای استروژن در یک دوره‌ی طولانی مدت، در دوران بارداری یا در زنان چاق، می‌تواند باعث رشد غیر طبیعی سلول‌ها شود.