حتما شما هم می‌دانید که تنهایی برایتان خوب نیست. اما آیا این را هم می‌دانستید که تنهایی می‌تواند شما را بکشد؟ در واقع، تنهایی به اندازه‌ی کشیدن یک بسته سیگار در روز برای شما مضر است!

نتیجه‌ی تحقیقات جولین هولت، استاد روانشناسی در دانشگاه بریگم یانگ بروی ۱۴۸ نفر به بررسی این موضوع پرداخت  که تنهایی چقدر می‌تواند برای شما بد باشد؟

نتیجه این شد: بسیار بسیار بسیار زیاد

هولت می‌گوید:

مردم با روابط اجتماعی قوی‌ترنسبت به آن‌هایی که روابط اجتماعی ضعیف‌تری دارند،،۵۰  درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که تاثیر روابط اجتماعی در مواجهه با خطر مرگ، در مقایسه با سایر عوامل مرگ و میر مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و حتی بر چاقی و عدم فعالیت بدنی، پیشی گرفته ‌است.

برای چند لحظه به آن فکر کنید، اگر شما هروز غذای سالم بخورید، ورزش کنید، اما هنگامی که به خانه می‌آیید در یک آپارتمان خالی، به دور از زندگی اجتماعی و ارتباط با کسی باشید، شانس مرگ شما بسیار بالاتر است از زمانی که، شب خود را با دوستان‍تان سپری کنید و غذای فست‌فود بخورید.

این مسئله یک بحران است چرا که معضل تنهایی در کشورهای در حال توسعه، و مبتنی بر کار افزایش پیدا کرده‌است.

در دو دهه‌ی گذشته در امریکا تعداد افرادی که می‌گویند هیچ دوست نزدیکی ندارند، ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. چرا که که مردم بیش از گذشته به انزوای اجتماعی روی آورده‌اند.

بنابراین اگر شما احساس تنهایی می‌کنید، اکنون زمان آن رسیده که دست به کار شوید! خودتان را وادار به بیرون رفتن و ایجاد ارتباط با مردم بکنید چون به معنای واقعی کلمه، زندگی شما به این مورد وابسته است.

در اینجا ایده‌هایی را برای شروع عنوان می‌کنیم:

۱. براساس علاقه‌ی خود به گروه‌های اجتماعی مختلف بپیوندید

امروزه گروه‌های سرگرمی فراوانی وجود دارد. گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی، فعالان اجتماعی در یک عرصه‌ی به خصوص، دوستان صمیمی خوش گذران، همکاران اهل والیبال! هر کدام از این‌ها می‌توانند دریچهی ورود شما به اجتماع باشند.

۲. براساس علاقه‌تان،می‌توانید به یک کلاس آموزشی بروید

افراد باهوش هرگز یادگیری را کنار نمی‌گذارند وهمیشه مشغول یادگیری مهارتی هستند یا سعی می‌کنند در مهارت‌هایی که دارند، پیشرفت کنند. شما می‌توانید به یک کلاس آموزشی مثل یادگیری یک زبان دیگر، یا یک کلاس تفریحی مثل رقص یا حتی آشپزی بروید. ممکن است در این کلاس‌ها شما دوست‌ان مادام‌العمری پیدا نکنید ولی باعث می‌شوند که شما وارد فضای اجتماعی بشوید و در کنار آن مهارت‌های جدید را هم یاد‌ بگیرید.

۳. به دنبال پیدا کردن یک دوست دائمی باشید

همه‌ی ما دوستانی داشته‌ایم که آن‌ها را دوست داریم یا دوست ‌داشتیم و حالا به دلیل دور بودن از یکدیگر یا برنامه‌های کاری تمام وقت، بی‌توجهی به رابطه‌ای که داشته‌اید از آن‌ها دور شده‌اید. کافی است برای آن‌ها یک دعوتنامه در فیس‌بوک بفرستید یا بهتر از آن گوشی خود را بردارید و با آن‌ها تماس بگیرید این بهترین راه برای از بین بردن تنهایی شما است و چه بهتر با کسی صحبت کنید که او شما را می‌شناسد و شما هم او را می‌شناسید.

۴. داوطلب شوید

در انجام بعضی فعالیت‌های اجتماعی در محل کارتان، در بین همسایه‌هایتان، داوطلب شوید تا با افراد دیگر هم آشنا شوید. این کار مقدمه‌ی پیدا کردن دوستان جدید است.

۵. از  رسانه‌های اجتماعی استفاده‌ی صحیح داشته باشید

آیا رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شوند شما کمتر احساس تنهایی بکنید؟ یک روانشناس به نام میچ در نیورک تایمز نوشته است:

 محبوب بودن در رسانه‌های اجتماعی به مبارزه با تنهایی کمک نمی‌کند. ممکن است این نوع ارتباطات در دنیای مجازی کمی از تنهایی شما بکاهد اما نکته اینجا است که ارتباط با مردم در دنیای واقعی مهم است و وقت گذراندن با آن‌ها، این کار شما را به یک انسان اجتماعی تبدیل می‌کند.