سرویس اجتماعی

زنان هندی برای اعتراض به تبعیض جنسی از ماسک گاو استفاده کردند!

استفاده زنان هندی از ماسک گاو

به دنبال یک پروژه‌ی عکاسی قدرتمند این سوال مطرح شد که آیا گاوها در هندوستان از زن‌ها امنیت بیشتری دارند؟

سوجاترو قوش، یک هنرمند و فعال فمینیست زنان را تشویق کرد تا با زدن ماسک‌های گاو، اعتراض خود را به این سیستم دوگانه در کشورشان ابراز کنند.

خشونت جنسی علیه زنان یک موضوع جنجالی در هند است که به دنبال تجاوزهای گروهی و مرگ‌های ناشی از آن مطرح شده است. یکی از این موارد تجاوز به یک دانشجوی پزشکی دختر در اتوبوس دهلی نو در سال ۲۰۱۲ بود.

بنا به اطلاعات پلیس دهلی، در سال ۲۰۱۵، فقط ۲۹ درصد در از متهمان تجاوز به عنف و ۱۲ درصد از مردان متهم تجاوز به کودکان محکوم شدند.

موضوع خشونت جنسی تنها منحصر به هند نیست و این آمار در ایالات متحده هم وجود دارد. اما قوش و بسیاری از فعالان زن، این نکته را دست مایه‌ی نوعی طنز قرار دادند که در کشورشان آسیب رساندن به گاو مجازات دارد اما تجاوز به عنف از مصونیت بالاتری برخوردار است.

قوش در گفتگو با BBC گفت:

 این واقعیت که گاو در کشور من از یک زن مهم‌تر فرض می‌شود، برایم آزاردهنده است. رسیدگی به پرونده‌ی تجاوز جنسی به یک زن بسیار طولانی‌تر از رسیدگی به پرونده‌ی آسیب زدن به گاوی است که هندوها آن را مقدس می‌پندارند.

چند ایالت هند، کشتار گاو را به علت مقدس بودن آن برای هندوها ممنوع اعلام کرده‌اند. به طوری که در ایالت گجرات کشتن گاو می‌تواند مجازاتی چون حبس ابد و اعدام را به همراه داشته باشد. یکی از اعضای حزب بهاراتیا جاناتا اخیرا مصوبه‌ای در خصوص حمایت از گاو را ارایه کرده است که نقض آن مجازات مرگ را به دنبال دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در دو سال گذشته، دوازده نفر از افرا به علت آسیب رساندن به گاو کشته شده‌اند. قوش و دیگر فعالان حقوق زن بر این باور هستند که اگر به جای یک گاو، یک زن تحت خشونت قرار بگیرند چنین مجازاتی وجود نخواهد داشت.

قوش برای برجسته کردن این موضوع، از زنان خواسته است تا تصاویر خود را با ماسک گاو در اینستاگرام انتشار دهند.

گوس در زیرنویس یکی از این تصاویر گفته است:

حداقل اگر با ماسک گاو در خیابان راه بروم، احتمال آزار و اذیت من کم‌تر خواهد بود. چرا که هیچ کس نمی خواهد به تمثال یا نماینده‌ی خدا آسیب برساند!

سوشیسمستا از دیگر شرکت کنندگان در این کمپین می‌گوید:

در کشوری که سطح حیرت انگیزی از تجاوز، آزار جنسی، خشونت و اذیت علیه زنان وجود دارد، مقدس پنداشتن گاو فراتر از یک بیماری محسوب می‌شود. محافظت از گاوها و احساسات مذهبی افراد چه فایده ای دارد وقتی نیمی از جمعیت هند زیر بار تهدید زندگی می‌کنند؟

او افزود: «حالا متوجه شده ام که طنز تنها راه مقابله در برابر این حماقت است.» 

1
2
3
4
5
6
7
8

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید