وقتی صحبت از بارداری می‌شود، سن و سال و ژن‌ها، دو عامل مهمی در این خصوص هستند. البته هیچ کدام از این دو عامل تحت کنترل شما قرار ندارند! با این حال، رژیم غذایی هم در این مسئله نقش مهمی ایفا می‌کند. به طوری که می‌تواند نه تنها باعث سلامت (یا رساندن آسیب) به تخمدان‌های شما شود بلکه شانس لقاح را افزایش دهد.

الیزابت شاو، یک متخصص تغذیه در سن دیگو و نویسنده‌‌ی کتاب Fertility Foods می‌گوید:

هیچ ماده‌‌ی غذایی که بتواند برای بارور شدن جادو کند، وجود ندارد. در حالی که مصرف بعضی از غذاها می‌تواند منجر به تقویت قدرت باروری شده و شرایط بارداری را بیشتر تحت کنترل شما قرار دهد. مورد دیگری که می‌تواند در این خصوص کمک کند کاهش استرس است که یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری شمرده می‌شود.

اصلاح تغذیه فقط یکی از پازل‌های بارداری است که هنوز در مرحله‌‌ی مقدماتی قرار دارد با این حال انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. در ادامه، غذاهای مفید به منظور تقویت بارداری را معرفی خواهیم کرد:

لبنیات پر چرب

خوشبختانه در این مورد لازم نیست که سراغ شیرهای آبکی و کم چرب بروید. تحقیقات نشان داده است زنانی که در روز یک یا چند وعده از محصولات لبنی پر چرب (مانند انواع شیر، پنیر پر چرب، ماست پر چرب) استفاده می‌کنند ۲۷ درصد کم‌تر از دیگران دچار ناباروری تخمک خواهند شد. در مقابل، زنانی که لبنیات کم چرب مصرف می‌کنند، ۲ برابر بیش از سایرین در معرض ناباروری تخمک قرار دارند.

به خاطر داشته باشید که شیر، سرشار از ویتامین D بوده و به تولید هورمون‌های جنسی کمک می‌کند.

مواد غذایی کم کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها برای باروری نقش شمشیر دو لبه را ایفا می‌کنند. بیسکوییت‌ها، کیک‌ها، نان سفید، برنج سفید و نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند تاثیر منفی بر روی عملکرد هورمون‌های تخمک گذاری بگذارند. در مقابل، کربوهیدرات‌های حاوی فیبر بالا می‌توانند باروری را بهبود بخشند. بار گلیسمیک شاخصی بین صفر تا ۱۰۰ است که سرعت افزایش قند خون ماده‌‌ی غذایی را تعیین می‌کند. هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد، نشان می‌دهد که ماده‌ی غذایی با سرعت بیشتری قند خون شما را بالا می‌برد. در یک مطالعه، مشخص شد زنانی که غذاهایی با بار گلیسمیک بالاتر مصرف می‌کنند، ۹۲ درصد بیش از سایرین به مشکلات ناباروری تخمک دچار می‌شوند. شاو در این خصوص می‌گوید:

از بهترین غلاتی که در این زمینه توصیه می‌کنم کینوآ، سبوس کامل گندم، تاج خروس و کوسکوس است.

تحقیقات دیگری هم نشان داده است که دارچین می‌تواند قند خون را متعادل کرده و حساسیت انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود بخشد.

حبوبات، لوبیا و عدس

سعی کنید مصرف گوشت گاو را کاهش داده و به جای آن حبوبات، لوبیا و عدس رژیم غذایی خود را بیشتر کنید. تحقیقات نشان داده است که پروتئین‌های گیاهی به منظور افزایش قدرت باروری مفید هستند. گیاهان پروتئینی نه تنها باعث ذخیره‌‌ی کالری شما می‌شوند. در این میان پروتئین‌های حیوانی می‌توانند تاثیر عکس داشته باشند.

لوبیا هم به عنوان یک ماده‌‌ی غذایی غنی از آهن یک عنصر لازم در تخمک گذاری طبیعی است.

آجیل و تخمه

بادام زمینی، کنجد، و پسته در باروری نقش مثبتی دارند. چرا که این آجیل‌ها حاوی کوآنزیم‌های Q10 و مواد آنتی اکسیدان هستند که می‌تواند در سلول‌های سراسر بدن، به خصوص تخمک‌ها تولید انرژی کنند. کریستین بندیکسون، استادیار دانشکده‌‌ی پزشکی USC می‌گوید:

با بالاتر رفتن سن زنان توانایی تخمک‌های آن‌ها کم‌تر می‌شود چرا که کوآنزیم Q10 به مرور زمان در تخمک کاهش پیدا می‌کند.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که ‌ترکیبات آنتی اکسیدان می‌توانند به تحرک اسپرم و کیفیت تخمک، بهبود بخشند و تاثیر سن و سال در باروری را کاهش بدهند. گوشت قرمز، ماهی و روغن کانولا از جمله غذاهای مفید در این خصوص هستند.

آجیل‌ها و تخمه‌ها سرشار از روی هستند. این ماده‌‌ی معدنی در خصوص تولید اسپرم ضرورتی ندارد اما به تخمک گذاری طبیعی کمک می‌کند.  

ماهی سالمون

ویتامین D تاثیرات زیادی در سلامت استخوان‌ها دارد و کمبود آن باعث ناباروری خواهد شد. سالمون یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین D است. تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D در بدن زنان می‌تواند توانایی باروری آن‌ها را کاهش دهد. از طرفی، نتیجه‌‌ی مطالعه‌‌ی دیگری در دانشگاه کالیفرنیای شمالی نشان داده است که دریافت مقادیر بالاتر ویتامین D می‌تواند باعث بهبود خلق و خو و افزایش توان باروری شود. بندیکسون در این خصوص می‌گوید:

این طور استدلال می‌شود که ویتامین D می‌تواند محیط رحم را برای لانه گزینی جنین فراهم کند.

ماهی سالمون دارای مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند جریان خون رحم را برای بهبود باروری افزایش دهد.  

حذف چربی‌های ترانس (غیر اشباع)

روغن‌های هیدروژنه، خامه‌های غیر لبنی، دونات‌های بسته بندی شده و خیلی از خوراکی‌های داخل سوپرمارکت‌ها حاوی چربی‌های غیر اشباع هستند. این چربی‌های بد! باعث ایجاد واکنش‌های التهابی در بدن شده که به دنبال آن نتایجی چون ناباروری حاصل می‌شود. نتایج یک مطالعه نشان داده است که هر ۲ درصد افزایش مصرف چربی‌های ترانس با ۷۳ درصد افزایش خطر ناباروری تخمک‌ها همراه است.

جیمی کانپمن، یک متخصص غدد تناسلی در این خصوص می‌گوید:

این شرایط مثل این است که تخمک‌های شما در حال شنا در یک محیط التهابی هستند. از این رو هنگام عمل لقاح اسپرم با مشکل مواجه شده و ممکن است در مسیر ورود به رحم قرار نگیرد.