محققان به تازگی هشدار داده‌اند، همان طور که یوگا می‌تواند به تسکین بعضی دردها کمک کند، امکان آسیب رساندن به بدن را هم دارد.

محققان دانشگاه سیدنی با بررسی وضعیت چند شرکت کننده به این نتیجه رسیدند که ۱۰ درصد داوطلبان، دچار درد عضلانی اسکلتی به خصوص در ناحیه‌ی بازو شدند. علاوه بر این، یوگا باعث تشدید ۲۱ درصد از صدمات بدنی موجود می‌شود.

اوانجلوس پاپاس، دانشیار دانشگاه و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: خطر درد ناشی از یوگا بالاتر از آنچه است که تا کنون گزارش شده است.

پاپاس در گفتگو با AAP گفت: «یوگا خطرناک‌تر از آن است که فکر می‌کردیم.»

وی افزود:

مطالعه‌ی ما نشان داد که درد ناشی از یوگا بیش از ۱۰ درصد در سال است که این رقم با آسیب دیدگی‌های ناشی از ورزش‌های دیگر قابل مقایسه است.

در این مطالعه وضعیت بیش از ۳۵۰ نفر در کلاس‌های یوگا در دو استودیوی نیویورک ارزیابی شده است.  

شرکت کنندگان، عمدتا زنانی با میانگین سنی ۴۵ سال بودند که از آن‌ها خواسته شد یک پرسش نامه را تکمیل کرده و پس از گذشت یک سال، مجددا سوالات آن‌ها را پاسخ دهند.

بیشتر دردهای جدیدی که از جانب شرکت کنندگان در نظرسنجی گزارش شد، شامل درد در ناحیه‌ی شانه، آرنج، مچ دست یا پا بود.

پروفسور پاپاس، که خود یک مربی یوگا است، در این خصوص می‌گوید:

 چنین مشاهده ای قابل درک است چرا که ساختار بالاتنه برای تحمل درصد زیادی از وزن بدن طراحی نشده است. در حالی که در ورزش یوگا، اندام فوقانی فشار بخش زیادی از وزن بدن را تحمل می‌کنند.

خوشبختانه، ۷۴ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی خود اعلام کردند که دردهای نواحی کمر و گردن آن‌ها در حین ورزش یوگا بهبود پیدا کرده است.  


یافته‌های این مطالعه در نشریه‌ی Bodywork and Movement Therapies منتشر شد.

از آنجا که یوگا ورزش امن و محبوبی از نظر افراد محسوب می‌شود، لازم است در هنگام انجام حرکات آن دقت لازم را به خرج داد.  

این یافته‌ها که خطرات ناشی از یوگا را با دیگر ورزش‌ها مقایسه می‌کند، می‌تواند به تصمیم گیری بهتر پزشکان و تصمیم گیری آن‌ها برای انتخاب فعالبیت بدنی مناسب کمک کند.