اگر از جمله کسانی هستید که در قنادی‌ها، پشت ویترین رنگارنگ و پرتنّوع شیرینی‌ها وقت زیادی را برای تماشای تزئینات و ظاهر اشتها‌ برانگیز انواع و اقسام کیک‌ و کاپ کیک‌ صرف می‌کنید و از طرفی اگر خودتان هم دستی در کار شیرینی پزی در منزل داشته باشید، یاد گرفتن طرز تهیه‌ی کِرِم‌ها، فوندانت‌ها و خلاصه هر کاری که نتیجه کارتان را زیباتر کند، خالی از فایده نخواهد بود. به شما توصیه می‌کنیم تهیه‌ی این کارامل غلیظ را هم امتحان کنید.

برای تهیه‌ی یک کارامل سفت و غلیظ که در واقع مانند یک فوندانت برای تزئین و پوشاندن یک لایه‌ی اضافه روی کیک به کار می‌رود، نیاز به یک دماسنج ویژه‌ی آشپزی دارید. این دماسنج‌ها را که انواع و اشکال مختلف دارند و یا برای تأیید پخت کامل گوشت و مرغ به کار می‌روند و یا به هنگام تهیه‌ی محصولات شکری از آنها استفاده می‌شود؛ می‌توان از فروشگاه‌های تجهیزات صنایع غذایی و یا آزمایشگاهی با قیمت مقبولی خریداری کرد. این دماسنج به شما کمک می‌کند تا این کارامل را دقیقاً در زمان درست از روی شعله بردارید و برای تزئین روی کیک به کار ببرید.

مواد لازم:

  • سه فنجان شکر قهوه‌ای
  • ۱ و ۱/۲ پیمانه خامه‌ی غلیظ
  • ۱/۲ قاشق چایخوری آب لیموترش
  • ۵ قاشق غذاخوری کره

طرز تهیه:

اگر موفّق به تهیه‌ی این دماسنج شدید آن را به یک ماهی‌تابه‌ی متوسط وصل کنید. شکر، خامه‌ی غلیظ و آب لیمو را در ماهی‌تابه ریخته و آنها را با یکدیگر مخلوط کرده و گاز را روشن کنید و بدون هم زدن اجازه بدهید دمای مخلوط تا ۲۳۸ درجه‌ی فارنهایت (۱۱۴.۴۴ درجه‌ی سانتیگراد) بالا برود. سپس ماهی‌تابه را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا رسیدن به دمای ۱۴۰ درجه‌ی فارنهایت ( ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد) خنک بشود.

طرز تهیه کارامل غلیظ برای تزئین کیک

آنگاه کره را روی مخلوط قرار بدهید، دماسنج را بردارید و با یک همزن دستی با سرعت متوسط شروع به همزدن ترکیب کنید. این کار را تا زمانی که مخلوط فُرم گرفته و روشن تر شود و از حالت نیمه شفاف به حالت کِدِر در بیاید- در حدود پنج دقیقه- ادامه بدهید. بسیار خوب کارامل جامد شما آماده است و باید بلافاصله برای تزئین رویه‌ی کیک از آن استفاده کنید.

طرز تهیه کارامل غلیظ برای تزئین کیک

اگر دماسنج در اختیار نداشتید، تهیه این کارامل برای شما اندکی مشکل‌تر خواهد بود. بطور مثال باید بطور چِشمی منتظر آب شدن کامل شکر قهوه‌ای و سپس غلیظ شدن مخلوط هنگام جوشیدن- در مرحله‌ی اوّل کار- بشوید و هنگامی که مخلوط یکدست شد و به جوش آمد آن را از روی حرارت برداشته و منتظر شوید تا کمی خنک شود و بعد به آن کره را اضافه کرده و باقی کار را ادامه می‌دهیم.

طرز تهیه کارامل غلیظ برای تزئین کیک

امیدوارم این سس کاراملی را تهیه کرده و کیک‌های خوش عطر و طعم دستپخت خود را به زیبایی تزئین کنید.