برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ لازم نیست در باشگاه ورزشی کلی عرق بریزید و ریاضت بکشید! چرا که تحقیقات اخیر نشان داده است که حتی مقدار بسیار کمی از فعالیت بدنی می‌تواند باعث مقابله با دیابت نوع ۲ شود.

به گزارش پایگاه خبری ۷۲۴ و به نقل از دیلی میل، نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که حرکت‌های ورزشی ملایم هم می‌تواند باعث کاهش مقاومت انسولین شده و به دنبال آن از دیابت نوع ۲ حاصل از رژیم‌های غذایی با چربی بالا جلوگیری کند.

مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن نسبت به ترشح هورمون انسولین که برای تنظیم سطح خون بدن است، بی‌واکنش هستند.

از این رو ورزش می‌تواند مانع این مقاومت نسبت به انسولین شده و سلول‌های آسیب دیده را از میان بردارد و با بالا بردن کیفیت میتوکندری، انرژی سلول را بهتر حفظ کند.

آمارها اعلام کرده است که اکنون، ۴.۵ میلیون نفر در بریتانیا و ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.
نتایج این مطالعه چه بود؟ 

در ابتدای این مطالعه گمان بر این بود که این افزایش تعداد میتوکندری‌ها است که می‌تواند اثر غذاهای چرب در مقاومت انسولین را جبران کند.

در حالی که بعد محققان دریافتند که فعالیت بدنی تاثیری در تعداد میتوکندری‌ها ندارد.  

نتایج آزمایشات مگان روزا-کالدول، دانشجوی دکترای دانشگاه آرکانزاس و سرپرست این تیم مطالعاتی نبر روی گروهی از موش‌هایی که ژنتیک آن‌ها مهندسی شده است، نشان داد که تعداد میتوکندری بیشتر نقشی در برابر مقاومت سلول‌ها به انسولین ندارد.

پژوهش چگونه انجام شد؟ 

در این آزمایش، تغذیه‌ی تمام موش‌ها با یک رژیم غذایی سرشار از چربی صورت گرفت.

ضمن این که موش‌ها هم به دو گروه تقسیم بندی شدند: گروهی که اجازه به تحرک و فعالیت داشتند و گروهی که کم تحرک بودند.

نتایج نشان داد که فعالیت بدنی، صرف نظر از میزان میتوکندری، می‌تواند باعث کاهش مقاومت به انسولین شود.

بنابراین محققان به این نتیجه گیری رسیدند که ورزش و تحرک با حذف سلول‌های آسیب دیده، کیفیت میتوکندری‌ها را بالا برده و از مقاومت به انسولین جلوگیری می‌کنند.

با این حال آن‌ها اعلام کردند که این جنبه از پژوهش بیشتر جای تحقیق و بررسی دارد.

ورزش باعث بیشترین حفاظت از بدن می‌شود

خانم رزا-کالدول گفت که با روند رو به افزایش نرخ چاقی و دیابت نوع ۲، درک فرآیندهای سلولی که باعث کمک یا آسیب به مقاومت بدن به انسولین می‌شود، به پزشکان در طراحی اقدامات پیشگیرانه مانند ورزش کمک بهتری می‌کند.

وی افزود:

در حال حاضر فعالیت بدنی بیشترین حفاظت را از بدن ارایه می‌دهد. با این حال مطالعات بیشتر می‌تواند راهکارهایی را معرفی کند که که ما را قادر به پیشگیری و درمان موثر‌تر در مقاومت به انسولین و دیابت سازد.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی فیزیولوژی تجربی Experimental Physiology منتشر شده است.