دارچین، ادویه‌ای است که جدا از طعم دلپذیرش خواص زیادی دارد و استفاده از ان در رژیم غذایی می‌تواند تغذیه‌ی سالمی را برایمان رقم بزند. در این مطلب به معرفی ۱۰ خاصیت باورنکردنی دارچین خواهیم پرداخت.

دارچین: ضد‌باکتری، ضد قارچ، وضد ویروس

اگر احساس می‌کنید سرما خورده‌اید یا دچار آنفولانزا شده‌اید، بد نیست دارچین را به عنوان یک راهکار درمانی امتحان کنیدبه گفته دکتر نادا میلوساولجویک، عضو هئیت مدیره‌ی پزشکان دانشگاه هارواد، تحقیقات زیادی بر روی دارچین در رابطه با توانایی این ادویه برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها صورت گرفته است ونتیجه‌ی این تحقیقات این بوده ‌است که یکی از اجزای فعال در دارچین سینامالدئید است که قابلیت مبارزه با عفونت را دارد.

جایا مایرا از متخصصان سلامت طبیعی و سبک زندگی می‌گوید:

 هر زمانی که احساس مریضی کردید، می‌توانید ار دارچین استفاده کنید. حتی اگر نمی‌دانید که بیماری شما سرماخوردگی است یا یک عفونت باکتریایی.

کاهش‌دهنده التهاب

اگر شما درگیر درد مفاصل، سردرد یا تورم و التهاب در بدن‌تان هستید بهتر است که از دارچین استفاده‌ کنید. یکی از اجزای تشکیل‌ دهنده و مهم در دارچین سینامیل ‌الکل است که منجر به آزاد شدن هیستامین و ایجاد اثر ضد التهاب در دارچین می‌شود. این ادویه همچنین با تحریک گردش خون در بدن به از بین بردن درد عضلانی و ماهیچه‌ایی کمک می‌کند. همچنین به دلیل طبع گرم این گیاه، درد‌های ناشی از هوای سرد بهبود پیدا می‌کند.

کاهش دردهای دوران پریود

بسیاری از زنان همیشه از دردهای دوران پریود رنج می‌برند و در این دوران برای کاهش درد خود از هر داروی مسکنی مانند ایبوبروفن، ژلوفن و سایر مسکن‌های دیگر، استفاده می‌کنند. در حالی ‌که بهترین داروی درمان آن‌ها در کابینت منزل‌شان است: دارچین.

دارچین علاوه بر کاهش خونریزی (خونریزی زیاد در این دوران خود یکی از دلایل افزایش دردهای پریودی است)، دردهای قاعدگی را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

فعالیت مغز را افزایش می‌دهد

اگر زمینه‌ی بیماری آلزایمر یا پارکینسون را در خانواده‌ی خود دارید، مصرف دارچین را شروع کنید. این ادویه به فعال ماندن مغز در سنین بالا کمک می‌کند. ضمن این که دارچین در دفاع از اختلالات عصبی عملکرد موثری دارد. دارچین با فعال کردن عصب پروتئین‌های حفاظتی که سلول‌های مغز را از تغییرشکل و آسیب‌پذیری حفاظت می‌کند، باعث فعال نگه داشتن مغز می‌شود. از این رو جا دارد در کنار هر غذایی از این ماده‌ی غذایی استفاده شود.

به کاهش قند‌خون کمک می‌کند

در عین حال که دارچین باعث طعم خوب در شیرینی‌جات می‌شود، به تثبیت و کاهش قند خون، کمک کرده و همچنین به حساسیت به انسولین را بهبود می‌دهد. دارچین برا مبتلایان به دیابت هم مفید است. این ادویه با مسدود کردن آنزیم‌های خاصی به نام آلانینس که به گلوکز اجازه جذب شدن در خون را می‌دهند، کمک می‌کند. اگر شما یک وعده غذایی حاوی شکر زیاد بخورید، دارچین باعث پایین آوردن قند خون شما خواهد شد.

به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند

هنگامی در مورد بهداشت دهان صحبت می‌کنیم همه‌ی ما به یاد نعناع می‌افتیم، اما به نظر می‌رسد چیزهای دیگری غیر از نعناع هم برای بهداشت دهان و دندان موثر هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی روغن دارچین و روغن میخک، نتایج نشان داده است که روغن دارچین سودمندتر است، چرا که باکتری‌های داخل دهان را از بین می‌برد. علاوه بر این، دارچین این توانایی را دارد که به طور طبیعی بوی بد دهان را بدون افزودن هرگونه مواد شیمیایی از بین ببرد.

دارچین سرشار  از آنتی‌اکسیدان‌ها است

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم، رژیم غذایی ما باید دارای مواد غذایی غنی شده از آنتی‌اکسیدان باشد که به بدن ما در حفاظت از رادیکال‌های آزاد و سایر مولکول‌های مضر دیگر کمک می‌کند. خوردنی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان عبارت هستند از انواع مختلف توت‌ها، زغال‌اخته، شکلات‌ تلخ و در خصوص گیاهان می‌توانیم به دارچین اشاره کنیم. مطالعه بر روی ۲۶ گیاه مختلف نشان داده است که دارچین دارای بیشترین آنتی‌اکسیدان موجود است. از این رو دارچین می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی مفید آنتی‌اکسیدان در غذا استفاده شود.