در دنیای زندگی می‌کنیم که سرطان در گوشه و کنار سلامت ما را نشانه گرفته است. عوامل سرطان‌زای زیادی در زندگی روزمره‌ی ما وجود دارند که بعضی ازآن‌ها کم خطرتر و بعضی جدی‌تر هستند.

شیرین کننده‌های مصنوعی

با وجود سیل ایمیل‌ها و پیام‌های تلگرامی در خصوص سرطان‌زا بودن شیرین کننده‌های مصنوعی، هیچ مدرکی دال بر سرطان‌زا بودن آن‌ها اثبات نشده است. هر چند که شکر مصنوعی ساخارین باعث وقوع سرطان در موش‌ها شد، اما واکنش بدن آن‌ها با واکنش بدن انسان نسبت به این ماده، متفاوت است. از این رو از سال ۲۰۰۰ دیگر برچسب هشدار سرطان‌زا بودن از روی این محصولات برداشته شده است. مطالعه‌ی دیگری هم نشان داد که آسپارتام هم مانند ساخارین هیچ اثر سرطان‌زایی ندارد.

اشعه‌ی X

تا به حال دیده‌اید که در دندان پزشکی برای عکس‌برداری از دهان، دندانپزشک شما یک روکش سربی روی شما می‌اندازد. با این که دوز پایین اشعه‌ی ایکس هم می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود اما احتمال ابتلا به آن بسیار نادر است. به طور کلی، دوزهای بالاتر اشعه‌ی ایکس بیشتر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. با این حال هیچ مقداری از این اشعه امنیت کامل ندارد. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست FDA حد دریافت این اشعه را محدود اعلام کرده است.

تلفن‌های همراه

این گجت‌ها که در همه حال در نزدیکی شما قرار دارند و نوع انرژی ساطع شونده از طرف آن‌ها از نوع اجاق‌های ماکروویو است. تا کنون، ارتباطی بین سرطان و این امواج پیدا نشده است با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. در هر صورت، این نکات ایمنی را رعایت کنید:

  • از گوشی‌های همراه فقط برای تماس‌های کوتاه آن هم زمانی که امکان تماس با خط ثابت وجود ندارد، استفاده کنید.
  • حدالامکان از هندز فری استفاده کنید.

گوشت

در کل، چه از گوشت قرمز و چه از محصولات فرآوری شده‌ی آن، کم‌تر استفاده کنید.  فقط خوردن یک عدد‌ هات داگ در روز می‌تواند شانس ابتلای شما به سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش دهد.  انواع محصولات گوشتی که دارای مواد نگهدارنده‌ی نیتریت هستند، در دسته‌ی سرطان زاها قرار می‌گیرند. دودی کردن گوشت یا طبخ آن در درجه حرارت‌های بالا هم باعث ایجاد ترکیباتی به نام PAH می‌شود که مطالعاتی در خصوص اثر ان‌ها بر بدن انسان در حال انجام است.

بطری‌های آب

چنانچه بطری پلاستیکی از ماده‌ی روشنی ساخته شده باشد، ممکن است حاوی ترکیبات بیسفنول (BPA) باشد. این ماده شیمیایی در ظرف‌های مواد غذایی و نوشیدنی، درزگیرهای دندان و دیگر محصولات به کار می‌رود. آیا این ماده باعث سرطان شود؟ پاسخ FDA منفی است و BPA می‌گوید که استفاده از این ماده در مقادیر فعلی بدون خطر است. چنانچه در خصوص این ترکیب نگرانی دارید سعی کنید از خریدازی مواد غذایی در ظروف شفاف خودداری کنید. ضمن این که برای مواد غذایی گرم هم، ظروف شیشه‌ای یا فولادی را انتخاب کنید.

ارتباط جنسی

درست است! HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی است که می‌تواند باعث ابتلا به انواع سرطان‌ها شود. اکثر بزرگسالان که رابطه‌ی جنسی دارند این ویروس را دریافت می‌کنند اما در تمام آن‌ها به سرطان منجر نمی‌شود. بیشتر مواقع HPV به خودی خود از بین می‌رود. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان از طریق ارتباط جنسی:

  • اگر یک زن هستید تا ۲۶ ساالگی و اگر مرد هستید تا ۲۱ سالگی خود را واکسینه کنید.
  • در هنگام رابطه‌ی جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • شریک جنسی شما فقط یک نفر باشد.

پر کننده‌های دندان

لازم نیست از دندانپزشک خود بخواهید که به جای پر کن‌های فلزی مواد دیگری را جایگزین کند. کارشناسان می‌گویند که مواد فعلی از ایمنی کافی برخوردار هستند. تاکنون پژوهشگران هیچ ارتباطی بین جیوه‌ی موجود در مواد دندانپزشکی و سرطان پیدا نکرده‌اند.

قهوه

چنانچه روز شما بدون نوشیدن یک جرعه قهوه روز نمی‌شود، به علاقه‌ی خود به قهوه ادامه دهید! تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن مقدار متعادلی قهوه (حدود چهار فنجان در روز) باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، مانند سرطان کبد، پروستات، سرطان رحم و سرطان دهان و گلو می‌شود.

دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها

هیچ بررسی علمی تایید نکرده است که دئورانت‌ها یا ضدعرق‌ها می‌توانند باعث سرطان پستان شوند. کار دئودورانت‌ها متوقف کردن بوی عرق است. بسیاری از مواد شیمیایی مشابه هورمون استروژن عمل کرده و باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. بنزيل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و بوتیل پارابن از جمله‌ی این مشتقات هستند. با این حال تاثیر این پارابن‌ها بر روی خطر ابتلا به سرطان ناشناخته است.

فلوراید

این ترکیب در آب، دیگر غذاها و نوشیدنی‌ها، خمیردندان و دهانشویه‌ها وجود دارد. اگر چه مطالعات بسیاری در خصوص ارتباط بین این فلوراید و سرطان صورت گرفته، اما هنوز ارتباط محکمی بین این دو پیدا نشده است.

محصولات خانگی

بسیاری از آفت کش‌ها، رنگ‌ها، جلا دهنده‌ها و واکس‌ها شامل ترکیبات آلی فرار VOCs هستند. این گازها باعث بروز سرطان در انسان‌ها و حیوانات می‌شوند. برای کاهش خطر سرطان‌زایی آن‌ها، در انتخاب این محصولات به برچسب low-VOC و تخریب پذیر بودن آن‌ها دقت کنید.از خرید محصولاتی که دارای این برچسب‌ها هستند، خودداری کنید:

  • خطرناک / سمی Danger/Poison
  • خورنده Corrosive
  • به شدت تحریک کننده Severely Irritating
  • به شدت قابل اشتعال Highly Flammable
  • بسیار قابل احتراق Highly Combustible
  • به شدت حساس Strong Sensitizer  

خطوط برق

هر چیزی که فرستنده، تولید کننده یا استفاده کننده از الکتریسیته است، امواجی با فرکانس‌های بسیار ضعیف (ELF) ساطع می‌کند. هیچ مدرکی در خصوص سرطان‌زا بودن این امواج اثبات نشده است. با این حال، موسسه‌ی ملی علوم بهداشت محیط زیست می‌گوید که نگرانی محدودی در این خصوص وجود دارد. برای اطمینان خاطر، حداقل به اندازه‌ی طول یک بازو از دستگاه‌های الکترونیکی فاصله بگیرید. چنانچه در نزدیکی یک خط برق قوی زندگی می‌کنید و نگران این موضوع هستید، یک ابزار گوس‌متر خریداری کنید. گوس متر میدان‌های ELF نزدیک به شما را اندازه گیری می‌کند.

آلودگی هوا

آلودگی هوا باعث مرگ بیش از ۲۲۰ هزار نفر به علت سرطان ریه شده که بسیاری از این مرگ‌ها در آسیا رخ داده است. علاوه بر این، آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را هم افزایش دهد. اما احتمال ابتلا به آن بسیار ضعیف است. برای کاهش این خطرات، به هشدارهای آلودگی در اخبار محلی توجه کنید و سعی کنید در مواقعی که آلودگی هوا بیش از حد استاندارد است، وارد محیط‌های بیرونی نشوید.