کارشناسان به تازگی اعلام کرده‌اند که فیجت اسپینرها به طور بالقوه برای کودکان خطرناک محسوب می‌شوند. و نه تنها باعث افزایش تمرکز نخواهند شد که حواس آنها را هم پرت می‌کنند.

این گروه ارزیاب در خصوص این اسباب بازی جدید و پر طرفدار هشدار داده و می‌گوید:

 از آنجا که قطعات این اسباب بازی قابل جدا شدن هستند می‌توانند برای کودکان خطر خفگی ایجاد کنند.

در حال حاضر، استفاده از این اسباب بازی در شکل‌های فلزی و پلاستیکی در بسیاری از مدارس ایالات متحده ممنوع اعلام شده است چرا که باعث پرت کردن حواس دانش آموزان می‌شود.

در ایالت‌های تگزاس و اورگن، چند مورد گزارش خفگی برای کودکان گزارش شده است که یکی از آن‌ها نیازمند عمل جراحی بوده است.

در حال حاضر به پدر و مادرها هشدار داده شده است که نسبت به این اسباب بازی و خطرات آن آگاه و با احتیاط باشند.

رییس سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «فریب امنیت کاذب یک اسباب بازی غیر امن را نخورید.»

فیجت اسپینرها، دیوایس‌های کوچکی هستند که یک فرد می‌تواند با گذاشتن آن در میان انگشتان خود یا بر روی یک سطح باعث چرخش آن شود و در حال حاضر در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است.  

هفته ی گذشته، مقامات گمرک آلمان ۳۹ تُن از این اسباب بازی را به علت نگرانی‌های ایمنی معدوم کردند.

آن‌ها می‌گویند که محموله‌ای از این اسباب بازی‌های وارده از چین را آزمایش کرده و مشاهده کردند که این قطعات می‌توانند از هم جدا شده و امکان خفگی کودک را فراهم کنند.

کریستین اشتراوس، سخنگوی گمرک می‌گوید که علاوه بر مورد ایمنی، اطلاعات جزئی این وسیله مانند دستورالعمل خوانا و اطلاعات شرکت تولید کننده قید نشده است.  

سازندگان این اسباب بازی ادعا دارند که فیجت اسپینر باعث افزایش تمرکز و رهایی از استرس می‌شود و به همین دلیل برای افراد مبتلا به اختلال‌های بیش فعالی و اوتیسم هم مفید است در حالی که هیچ مدرکی دال بر اثبات این منظور ارایه نشده است.

از طرفی، کارشناسان بر این عقیده هستند که این اسباب بازی نه تنها حواس کودک را پرت می‌کند که باعث حواس پرتی کودکان دور و بر هم می‌شود.  

دکتر مارک راپرت، مدیر کلینیک آموزش کودکان در دانشگاه فلوریدا می‌گوید:

هیچ گونه شواهد علمی در خصوص تاثیرات مثبت نسبت داده شده به این اسباب بازی اثبات نشده است.

مطالعه ی دکتر راپرت در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کودکان مبتلا به ADHD که در فعالیت‌های حرکتی مشارکت می‌کنند عملکرد بهتری نسبت به گروهی دارند که کارهای مربوط به حافظه را انجام می‌دهند.

با این حال راپرت می‌گوید که اسباب بازی فیجت اسپینر تاثیری در تحرک بدن ندارد و به نظر می‌رسد که باعث برانگیختگی مغز در انجام کارهای شناختی می‌شود.

وی افزود:

استفاده از فیجت اسپینر، بیشتر باعث حواس پرتی مبتلایان به ADHD می‌شود تا این که برای آن‌ها مفید باشد.