تنها امر قطعی جهان مرگ است و ما و شما هم روزی خواهیم مرد. علت مرگ ما می‌تواند هر چیزی باشد. از سرطان و دیابت گرفته تا نارسایی قلبی و سکته‌ی مغزی!

به گزارش پایگاهی خبری ۷۲۴ و به نقل از نیویورک تایمز، گاهی روند مرگ به این گونه است که یک ارگان بدن از کار می‌افتد و به دنبال آن بقیه‌ی اندام‌ها به کار خود پایان می‌دهند. گاهی هم تمام ارگان‌ها در یک آن متوقف شوند. با این حال، در هنگام مرگ نسبت به حالت زنده بودن به یکدیگر شبیه‌تر خواهیم بود.

مرگ، بیولوژی و علایم خاص خود را دارد. در حالی که هفته‌ها و روزهای منتهی به مرگ هر کس می‌تواند متفاوت باشد، ساعت‌های نزدیک به مرگ اکثر افراد جهان شبیه به هم است.

مشاهده‌ی برخی از علائم، مانند خرخر مرگ، نفس زدن‌های سنگین و احتضار برای یک شخص زنده دردناک به نظر می‌رسد اما معمولا برای شخص در حال مرگ آن قدر ناراحت کننده نیست.

خرخر مرگ

پزشکان می‌گویند که وقتی بیماری با تنفس مصنوعی احیا نمی شود به مرگ او مشکوک می‌شویم. وقتی لخته‌ی خونی مسیر جریان خون به مغز را مسدود کند شخص هشیاری خود را از دست می‌دهد. سطح هشیاری او آن قدر نیست که بتواند با سرفه خود را نجات دهد.

خرخر مرگ زمانی شروع می‌شود که دستگاه‌های تنفسی از فرد جدا شده و تا آخرین لحظه‌های زنده ماندن وی ادامه دارد. این صدا شبیه قر قر یک نوشیدنی ته لیوان است که با نی بالا می‌کشیم. مدت زمان متوسط بین شروع تا اتمام خرخر مرگ ۱۶ ساعت است.

خرخر مرگ یکی از نشانه‌های اختلال در عمل بلعیدن است. به طور معمول، زبان ما به بالای سقف دهان رفته و بزاق، مایعات و مواد غذایی به عقب رانده می‌شوند. زبانک انتهای گلو (اپیگلوت) از ورود ماده‌ی بلعیده شده به دریچه‌ی ورود هوا جلوگیری می‌کند.

در روند در حال مرگ، سمفونی حاصل از این بلعیدن، صداهای ناهنجار و ضعیفی از خود ایجاد می‌کند. گاهی اوقات زبان، بزاق را به عقب رانده و زبانک هم فرصت دور ساختن آن از مجرای هوا را ندارد. بار دیگر، زبان نمی تواند فشار حاصل از تجمع بزاق را تحمل کند و تمام حجم بزاق را به صورت جریان ثابت به راه هوایی ریه‌ها می‌فرستد. یکی از دلایل خرخر مرگ ناشی از تلاش ریه برای تنفس در میان لایه‌ای از بزاق است.

با وجود آزار دهنده بودن این خرخر، بعید است که فرآیند دردناکی برای شخص در حال مرگ باشد. این خرخرها ربطی به دیسترس تنفسی ندارد. معمولا در پزشکی، درمان بر اساس شهود صورت می‌گیرد و برای کاهش حجم خرخر مرگ، داروهایی استفاده می‌شود که باعث کاهش تولید بزاق می‌شوند.

سنگینی هوا

یک بیمار زن ۸۰ ساله بود که هفت دهه از عمرش را سیگار کشیده بود. سیگار، بافت اسفنجی مانند ریه‌های او را شبیه به کیسه‌های پلاستیک کرده بود. بنابراین دم و بازدم او با مشکل مواجه شده بود.

سنگینی هوا یکی از مشکلات تنفسی ناراحت کننده است که از شایع‌ترین نشانه‌های نزدیک به مرگ محسوب می‌شود و در درمان آن،  از داروهایی چون مرفین استفاده می‌کنند.

ناآرامی و احتضار

یک شاعر مشهور نوشته است که «مرگ یک هنر است، مانند هر چیز دیگری.»

گاهی اوقات فرد به جای این که در آرامش به خواب ابدی فرو رود شروع به گریه کردن می‌کند یا سعی دارد که از بستر خواب خارج شود. ماهیچه‌های این افراد دچار کشش ناگهانی یا اسپاسم می‌شوند و این طور به نظر می‌رسد که بدن در حال عذاب کشیدن است.

علت‌های فیزیکیزیادی برای این مسئله وجود دارند که از جمله‌ی آن می‌توان به حبس شدن ادرار، تنگی نفس، درد و اختلالات متابولیک اشاره کرد. البته داروهایی برای رفع این حالت وجود دارد. با این حال نمی‌توان نقش مسئله روح و معنویت را در این خصوصو نادیده گرفت.

افرادی که این حالت تجربه کرده‌اند بر این باور هستند که ناآرامی پیش ار مزگ نوعی پاسخ به قبول مرگ است. در واقع شکلی از اینرسی که بدن در مقابل متلاشی شدن جسمش نشان می‌دهد.