آفتاب سوختگی تغییر رنگ پوست به همراه سوزشی است که می‌تواند تا مدت‌ها آزاردهنده باشند. در این مطلب به بیان راهکارهای متخصصان پوست در خصوص پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی پرداخته‌ایم.

چنانچه پوست شما یا یکی از اطرافیان‌تان گرفتار آفتاب داغ روزهای تابستان شده و هنوز رد این نوازش نه چندان محبت‌آمیز‌! به صورت خشکی و سوختگی بر روی پوست‌تان خودنمایی می‌کند، شما را دعوت می‌کنیم که به راهکارهای درمانی دکتر پاول استیلمن و چند متخصص دیگر توجه کنید تا پوست شما دوباره به حالت اول برگردد.

درمان آفتاب سوختگی

راهکار مایعاتی

دکتر  پاول استیلمن برای درمان آفتاب سوختگی نوشیدن آب یا چای سبز را پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید:

جذب آب در درمان آفتاب سوختگی ضروری است. احتمالا پوست هنگام سوختگی دچار کم آبی بوده است و پس از آفتاب سوختگی مکانیزم بدن ما در فرآیند ترمیم بخش سوخته به دنبال جذب مایعات دیگر بخش‌های بدن و رساندن آن‌ها به سطح پوست است. هر چند که آب در این زمینه مفید است اما چای سبز از آن هم بهتر است. چرا که چای سبز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به ترمیم DNA آسیب دیده کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات علمی هم تایید کرده‌اند که یک فنجان چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش دهد. دکتر استیلمن توصیه‌ی دیگری هم در خصوص درمان آفتاب سوختگی با چای سبز دارد و پیشنهاد می‌کند که برای تسکین درد، حمام چای سبز بگیریم!

از بی‌حسی برای ترمیم سریع استفاده نکنید

 دکتر ارین گیلبرت، متخصص پوست مستقر در نیویورک که بیشتر مشتریانش بازیگران و مدل‌های تبلیغاتی هستند در خصوص درمان آفتاب سوختگی می‌گوید: بی‌حس کننده‌های موضعی که حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین هستند باعث تسکین سوزش می‌شوند. آن‌ها فقط به طور لحظه‌ای سوزش را بر طرف می‌کنند و کمکی به فرآیند درمان نخواهند کرد. به علاوه پس از رفع اثر این بی حسی‌ها، احساس سوزش شما بیشتر خواهد شد.

سوختگی‌های عمیق‌تر

 آفتاب سوختگی شدید می‌تواند به تاول و سوختگی درجه دو منجر شود. دکتر استیلمن در این خصوص توصیه می‌کند: هرگر تاول‌ها را نترکانید چرا که آن‌ها از عفونت بخش آسیب دیده جلوگیری می‌کنند.  چنانچه آفتاب سوختگی شما شدید بوده و با تب بالا، گیجی، تهوع و لرز همراه باشد ممکن است که دچار گرمازدگی شده باشید و باید در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

پوشش دهی بخش سوخته

 راج آگاروال به عنوان یک داروساز می‌گوید:

 در صورت پیشروی آفتاب سوختگی به بقیه‌ی بخش‌های پوست لازم است که منطقه‌ی سوخته را پوشش دهی کنید تا مانع گسترش آن شوید.  یک پارچه‌ی محکم بافته شده گزینه‌ی مناسبی برای این کار است.  پوشش دهی قسمت سوخته باید طوری باشد که هیچ نوری از پارچه عبور نکرده و به زخم نرسد.

در این میان باورهای غلطی وجود دارد که ظاهر آن‌ها پیشگیری از آفتاب سوختگی را توصیه می‌کند اما چنین اقداماتی خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهد.

ایجاد سایه‌بان در محیط‌های ساحلی

 نشستن زیر چتر سایه‌بان در محیط‌های ساحلی مانع آفتاب سوختگی نمی‌شود. طی مطالعه‌ی اخیری که صورت گرفت از ۸۱ داوطلب خواسته شد که به دو گروه تقسیم شوند و ۳ ساعت و نیم در معرض آفتاب ساحل گرم تگزاس قرار بگیرند.

یک گروه از این افراد از هیچ کرم ضد آفتابی استفاده نکردند و فقط زیر چتر بزرگی به عنوان سایه‌بان قرار گرفتند و گروه دوم هم بیرون از سایه‌بان قرار داشتند اما از کرم ضد آفتاب استفاده کردند. نتیجه‌ی هیچ کدام از این دو گروه رضایت‌بخش نبود اما میزان آفتاب سوختگی در گروه زیر چتر ۷۸ درصد و در گروه استفاده کننده از ضد آفتاب، ۲۵ درصد بود.

افسانه‌ی برنزه کردن! 

بعضی از افراد بر این باور هستند که پوست تیره دچار آفتاب سوختگی نمی‌شود. به نظر آن‌ها ترکیب ملانین رنگ پوست را مشخص می‌کند و افرادی که پوست تیره‌تری دارند تحمل بیشتری در برابر آفتاب خواهند داشت.

طی مطالعه‌ی اخیری که صورت گرفت، نتایج نشان داد که افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار خواهند گرفت. دکتر تریسی فاورو، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه گفت:

شرکت کنندگان این بررسی فکر می‌کردند که بالا بودن غلظت ملانین در پوست آن‌ها بابت محافظت پوست در برابر آفتاب سوختگی خواهد شد. در حالی که این طور نبود.

در ادامه، عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که برنزه شدن پوست از آفتاب سوختگی آن‌ها پیشگیری خواهد کرد در حالی که مطالعات نشان داده است برنزه کردن، حفاظتی معادل یک ضد آفتاب با SPF معادل ۳ دارد که تاثیر حفاظتی خاصی ایجاد نمی‌کند. تحقیقات سرطان بریتانیا هشدار می‌دهد:

برنزه شدن پوست واکنش DNA در مقابل آسیب است. در واقع برنزه شدن نشان می‌دهد که بدن در تلاش است تا آسیب پیش آمده را جبران کند.

استفاده از ضد آفتاب با SPF بالا

 این راهکار هم اشتباه بوده و فایده‌ای ندارد. باور عموم بر این است که ضریب SPF‌ شاخص مدت زمان تحمل کرم برای محافظت از پوست است. بنا بر این فرضیه‌ی غلط، یک کرم ضدآفتاب با SPF معادل ۳۰ می‌تواند به مدت ۳۰۰ دقیقه (۵ ساعت) از پوست محافظت کند. در صورتی که ضد آفتاب نهایتا تا دو ساعت می‌تواند از پوست محافظت کند.

مطالعات نشان داده است که بیشتر مردم نیمی از مقدار مورد نیاز کرم ضدآفتاب را استفاده می‌کنند. بعضی از محصولات ضدآفتاب هم مقدار SPF را قید نکرده‌اند و بعضی کرم‌ها آن قدر قدیمی شده‌اند که اثربخشی آن‌ها از بین رفته است.

علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشد که مشخصه‌هایی چون ضریب UVB و UVA هم برای ارزیابی محافظت در برابر اشعه‌ی خورشید اهمیت دارد.