با بیرون آمدن خورشید تابستان، پاهای ما هم از چکمه‌ها و کفش‌های جلو بسته بیرون می‌آیند. دکتر مایکل هریسون-بلانت در خصوص رایج‌ترین شکایات در خصوص سلامت پا در تابستان صحبت کرده و راهکارهایی را در این مورد معرفی می‌کند.

طبیعی است که در آب و هوای گرم چکمه‌ها را به نفع صندل‌ها کنار می‌گذاریم.

دکتر مایکل هریسون-بلانت می‌گوید:

مردم فکر می‌کنند که فقط کفش‌های پاشنه بلند بدترین دشمن پاها هستند. حال آن که کفش‌های کاملا پاشنه تخت آسیب بیشتری به پا می‌رسانند. چرا که به علت آزردگی قوس پا در این حالت انگشتان به یکدیگر چسبیده و ماهیچه‌های کوچک بخش زیرین پا خسته و دردناک می‌شوند.

راه حل:

از پوشیدن صندل‌های تخت واقعا خودداری کنید!

مایکل می‌گوید:

 پاشنه‌ی یک کفش استاندارد باید ۲ تا ۳ سانتی متر طول داشته باشد. چنانچه اندازه‌ی پاشنه از این میزان کوتاه‌تر یا بلندتر باشد، برای سلامت پاهای شما ضرر خواهد داشت. وقتی پا در داخل کفش ناراحت باشد، سه برابر بیشتر از حالت طبیعی تحت فشار قرار خواهد داشت.

ترک پاشنه‌های پا

ترک پوست ضخیم و سخت پاشنه‌ی پا دردناک است و بسیاری از افراد مجبور به تحمل آن هستند.

مایکل در این خصوص توضیح می‌دهد:

ترک پاشنه به علت وضعیت نامناسب پشت پا ایجاد می‌شود. وقتی کلاژن موجود در پوست تجزیه شود، بافت پوستی خشک خواهد شد. پوشیدن کفش‌های پشت باز که در آن‌ها پای شما از لبه‌ی کفش بیرون آمده است باعث فشار و ایجاد ترک در ناحیه‌ی پانه‌ی پا خواهد شد.

راه حل:

برای کاهش سختی پوست پا می‌توانید بر روی آن سنگ پا یا سوهان پا بکشید و سپس پاهای خود را در آب گرم خیس کنید. سپس از یک پماد حاوی اوره استفاده کنید تا رطوبت ذخایر بدن شما حالت برابر پیدا کنند. این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا زبری و سختی پشت پا به سرعت التیام پیدا کند.

فرو رفتن ناخن پا در گوشت

این هم یکی از آن معضلات دردناک است! وقتی بخشی از ناخن به سمت داخل گوشت رشد می‌کند، نوعی التهاب، درد، خونریزی و گاهی اوقات هم چرک و عفونت ایجاد می‌شود. رشد ناقص ناخن پا می‌تواند ناشی از پوشیدن کفش نامناسب، کوتاه کردن ناخن‌ها به روش اشتباه و چسبیدن انگشتان پا به علت عرق پا باشد. حتی ممکن است مادرزادی، رشد ناخن پای شما به سمت داخل شکل گرفته باشد.

راه حل

مایکل در این باره می‌گوید:

روش کوتاه کردن ناخن‌ها اهمیت زیادی دارد. هیچ وقت از قیچی برای کوتاه کردن ناخن‌ها استفاده نکنید چرا که مانع از کوتاه کردن کامل آن‌ها می‌شود. جهت کوتاه کردن ناخن‌ها باید به صورت منحنی و در راستی حالت بلندی ناخن باشد. هرگز گوشه‌های ناخن را بیش از حد کوتاه نکنید چون احتمال دارد جهت رشد آن‌ها به سمت داخل شکل بگیرد. چنانچه ناخن شما در داخل گوشت پاهایتان رفته و درد بدی دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

قارچی شدن ناخن

همه‌ی ما این شکل از ناخن را دیده‌ایم: ناخن قارچی شده ضخیم و زرد رنگ است و حتی ممکن است با بوی بد همراه باشد. عفونت‌های قارچی ناخن معمولا در مورد پای ورزشکاران اتفاق می‌افتد.

مایکل می‌گوید:

تخم‌های قارچی موجود در پوست می‌توانند چند روزی مخفی باقی بمانند و چنین شرایط به شدت مسری خواهد بود. به این ترتیب اگر یک قسمت از پوست زیر ناخن به عفونت قارچی مبتلا شود به سرعت به بقیه‌ی بخش‌های پوست زیر ناخن هم منتقل خواهد کرد.

راه حل:

درمان به موقع عفونت قارچی ناخن ضروری است و به تاخیر انداختن آن می‌تواند ایجاد مشکل کند.

مایکل در خصوص عفونت قارچی ناخن می‌گوید:

 در آغاز، این عفونت ماننده لایه‌ای پودر تالک در بالای ناخن دیده می‌شود. در اوایل بروز این مشکل می‌توان از یک لاک دارویی ضد قارچ استفاده کنید.

اما اگر عفونت طولانی‌تر شد، پزشک با ایجاد سوراخ‌هایی بر روی ناخن به درمان آن با مواد ضد قارچ خواهد پرداخت و در صورتی که وضعیت حاد باشد، قرص ضد قارچ تجویز خواهد کرد.

داروهای خوردنی در این خصوص تنها زمانی تجویز خواهند شد که بیش از سه انگشت پای شما دچار مشکل باشند. چرا که این داروها قوی بوده و باید تحت نظارت پزشک مصرف شوند تا به کبد شما آسیب نزنند.