هنوز مدت زمان چندانی از شروع طرح کارورزی و آغاز به کار سامانه‌‌ی ثبت نام آن نگذشته که مورد حمله و اعتراض فعالان حقوق کارگری قرار گرفته است.

در مواردی از طرح کارورزی به عنوان یک سیستم نوین برده‌داری نام برده شده است که نیروی فارغ‌التحصیل را با یک سوم حقوق قانون کار و بدون هیچ تعهد و مزایای خاصی به خدمت می‌گیرد.

فتح‌الله بیات، دبیر اجرایی خانه‌ی کاگر شرق تهران با تشبیه این طرح به یک سیستم برده‌‌داری نوین می‌گوید:

این که یک فرد بعد از گذراندن دوران تحصیلات عالی بیاید با حداقل حقوق کار کند مانند شیوه برده‌‌داری است که در آن تمام اختیار کارگر در دست کارفرما است. هنوز مشخص نشده است که قدرت کارفرما در این طرح چقدر است و اگر کارفرما خواست هر ۳ ماه کارگران خود را تعویض کند و با همین سیاست کارگاه خود را اداره کند چه باید کرد؟

محمد اکبرنیا مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون در این خصوص اعلام کرده است:

کارفرمایان در این طرح به شرطی مشمول معافیت ۲ ساله خواهند شد که نیروهای کار قدیمی را اخراج نکنند و با فرض ثبات تعداد آنها طبق فهرست اعلامی به تامین اجتماعی، از مزایای معافیت حق بیمه نیروهای جدید برخوردار خواهند شد. 

این در حالی است که بعضی از دیگر فعالان حقوق کارگری این طرح را نوعی نقض فصل پنجم قانون کار می‌دانند و بر این باور هستند که چنانچه دولت این فصل از قانون کار را رعایت کند نیازی به امثال طرح کارورزی نخواهیم داشت.

فرامرز توفیقی، از دیگر فعالان کارگری در گفتگویی اعلام کرده است که اجرای این طرح در خصوص اشتغال‌زایی یک اقدام هیجان‌زده بوده است و قطعا شکست خواهد خورد . توفیقی در ادامه گفت چنین طرحی احیای سنت قدیم ارباب رعیتی است و هر گونه بهره‌گیری از نیروی کار کم‌تر از یک حداقل حقوق باعث محکوم شدن ایران در برابر مراجع بین‌المللی خواهد شد.