کلم بروکلی به عنوان عضوی از خانواده‌ی سبزیجات می‌تواند با کاهش سطح قند خون، کلید درمان دیابت باشد. تحقیقات نشان داده است که خوردن کلم بروکلی یا نوشیدن عصاره‌ی آن می‌تواند به درمان دیابت نوع دو کمک کند.

کنترل بیماری دیابت باعث ایجاد هزینه‌های هنگفتی برای سرویس سلامت همگانی (NHS) شده است و حدود ۱۰ درصد کل بودجه‌ی این سازمان صرف درمان ۳.۹ میلیون نفر از افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.

تغییر در شیوه‌ی زندگی - یه خصوص کنترل چاقی - یک راهکار مهم برای جلوگیری از این بیماری است. اما در خصوص درمان کوتاه مدت‌تر، مشکلات دارویی زیادی وجود دارد.

متفورمین - یک داروی کاهش دهنده‌ی قند خون است که با ۱۵ درصد مبتلایان دیابت، ناسازگاری دارد چرا که باعث آسیب به کلیه‌های آن‌ها می‌شود.

آندرس روزنگرن، از مرکز دیابت دانشگاه لوند در سوئد، می‌گوید:

از آنجا که سولفورافان عوارض جانبی بسیار کمی دارد و این ترکیب در کلم بروکلی یافت می‌شود، بروکلی این خاصیت را دارد که به عنوان مکملی برای درمان دیابت نوع ۲ به کار رود...در حال حاضر به دنبال روشی هستیم که عصاره‌ی جوانه‌ی بروکلی را به عنوان یک غذای کاربردی ارایه دهیم.


وی گفت:

 این ماده‌ی غذایی می‌تواند برای افراد مستعد به دیابت هم توصیه شود. این افراد جزو آن دسته‌ای هستند که قند خون آن‌ها بالاتر از حد طبیعی است اما هنوز نمی‌توان آن‌ها را جزو دسته‌ی دیابت نوع دو در نظر گرفت.

روزنگرن افزود:

مواد غذایی زیادی هستند که فواید زیادی در خصوص سلامتی بدن دارند اما سولفورافان نشان داده است که می‌تواند یک روند بحرانی در بیماری را کنترل کند.

این مطالعه که در مجله‌ی Science Translational Medicine منتشر شده است، نشان داده است که این ترکیب فایده‌ی زیادی برای بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ که قند خون آن‌ها به سختی تنظیم می‌شود، دارد.


وی در ادامه گفت:

ماده‌ی سولفورافان در کلم بروکلی به شدت متمرکز است و می‌توان آن را از طریق عصاره‌ی بروکلی استخراج کرد.

در این مطالعه طی ۱۲ هفته، ۹۷ بیمار چاق مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با خوردن عصاره‌ی بروکلی، سطح گلوکز خون این افراد در هنگام ناشتا نسبت به زمانی که ماده‌ی دارونما به آن‌ها داده شده بود به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده.

ماده‌ی سولفورافان در سبزیجات دیگری نظیر کلم برگ و کلم بروکسل (یا کلم فندقی) هم وجود دارد.
وی در توضیحات خود گفت:

 سولفورافان، نوعی آنتی اکسیدان تولید می‌کند که در مطالعات قبلی نقش آن در درمان سرطان و بیماری‌های التهابی بررسی شده بود. در حالت ناشتا، کبد شما به طور مداوم گلوکز تولید می‌کند. با خوردن این ماده‌ی غذایی روند تولید گلوکز به وسیله‌ی انسولین متوقف می‌شود. در افراد خیلی چاق کبد آن‌ها حساسیت بیشتری نشان داده و شروع به تولید گلوکز بیشتری می‌کند. این امر می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون در ناشتا و بروز دیابت شود.

روزنگرن خاطرنشان کرد:

 مهم ترین روش برای درمان دیابت نوع ۲ تغییر در شیوه‌ی زندگی است. بنابراین باید ملاحظاتی در خصوص تغذیه‌ی سالم و فعالیت بدنی لحاظ شود ضمن این که در کنار آن باید از مکمل‌های دارویی هم استفاده کرد.

دیابت نوع ۲ به یک معضل جهانی تبدیل شده است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. در اولین مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران در خصوص درمان دیابت صورت گرفت، ۴۰۰۰ ترکیب مقابله کننده شناسایی شد که در این میان سولفورافان نتایج امیدوارکننده‌تری از خود نشان داد.

دیابت یک بیماری مخرب است که به مشکلاتی نظیر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، کوری، نارسایی کلیه و قطع عضو منجر می‌شود.