پوست شما خوراک اشعه‌ی داغ و بی‌رحم آفتاب تابستان است که می‌تواند در مدت زمان مناسب لکه‌های قرمز رنگی روی پوست شما ایجاد کند. در این مطلب به معرفی راهکارهایی در خصوص پیشگیری و درمان این یادگاری ناخوشایند پوستی(!) خواهیم پرداخت.

برخی معتقد هستند که سطح کم آفتاب سوختگی آسیبی به پوست نمی‌رساند، اما متخصصان در این خصوص هشدار می‌دهند که آفتاب سوختگی در دوران کودکی ونوجوانی می‌تواند به شکل سرطان در بزرگسالی بروز پیدا کند. از طرفی آفتاب سوختگی‌های دوران جوانی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را تا ۹ برابر در سنین بزرگسالی افزایش دهد. از این رو پیشگیری و درمان این عارضه‌ی پوستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اولین راهکاری که در جهت پیشگیری از آفتاب سوختگی به ذهن می‌رسد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. لازم نیست SPF کرم ضد آفتاب ما خیلی زیاد باشد. چرا که هرچه SPF  بالاتر باشد، مواد محلول در چربی کرم ضد آفتاب در آن بیشتر بوده و تحمل استفاده از آن، برای فرد مصرف کننده سخت‌تر می شود. در شرایط اقلیمی ایران SPF معادل ۳۰ به خوبی جواب خواهد داد.

این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که ضد آفتاب را باید نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در برابر نور خورشید استفاده کرد. مدت زمان محافظت کرم‌های ضد آفتاب نهایتا یک ساعت و نیم است و پس از آن باید اقدام به استفاده‌ی مجدد کنیم.

چنانچه ضد آفتاب شما آن چنان که باید یاری نکرد یا به دلایل دیگری دچار آفتاب سوختگی شدید، به سراغ این روش‌های درمانی بروید:

چای کیسه‌ای

اگر پوست بخش‌هایی از صورت و پلک‌ها دچار آفتاب سوختگی شدید شد، چای‌های کیسه‌ای سرد شده می‌توانند به سرعت التهاب پوست را مداوا کنند. چای کیسه‌ای حاوی اسید تانیک بوده که درد و تورم پوست را کاهش می‌دهد.

سیب زمینی

تکه‌ای از یک سیب زمینی خام را بر روی نقاطی از بدن که دچار آفتاب سوختگی شده است بمالید. برای درمان سریع‌تر، می‌توانید یک عدد سیب زمینی خام و سرد را رنده کرده و به عنوان پماد مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از پماد هیدروکورتیزون

کرم‌های حاوی استروئید ضغیف، مثل کرم هیدروکورتیزون ۰.۵ یا ۱ درصد، به مدت ۴۸ ساعت می‌توانند درد و ورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش داده و روند بهبود را سریع‌تر کنند.

ماست

استفاده از ماست بر روی پوست آفتاب سوخته به شدت توصیه می‌شود. بنابراین ماست را مانند پماد بر روی پوست خود مالش داده و پس از ۵  دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.