طرح کارورزی از سوی دولت به منظور افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مطرح شد. به موجب این طرح، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی و جویای کار با حضور در دوره‌های آموزش مهارتی با محیط واقعی کسب و کار آشنا می‌شوند.

متقاضیان کارورزی می‌توانند با مراجعه به سایت https://karvarzi.mcls.gov.ir مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند. غیر از متقاضیان کارورزی، بنگاه‌های اقتصادی و پذیرنده‌ی نیروی کار هم از این طریق اقدام به تبت نام می‌کنند.

گفته می‌شود که این طرح تنها شامل دانش آموختگان دانشگاهی بیکار متقاضی است که به منظور ارتقای مهارت آن‌ها اجرا می‌شود.

به این ترتیب، حداکثر ۲۷ سال سن متقاضیان، برای مقطع تحصیلی کاردانی، ۳۰ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی، ۳۳ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۳۷ سال برای مقطع تحصیلی دکتری است. ضمن این که از مدت زمان اخذ مدرک دانشگاهی باید حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳ سال گذشته باشد.

طول دوره‌ی کارورزی هم حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱۲ ماه برای هر کارورز بر اساس استانداردهای مصوب آموزشی مهارت تعیین می‌شود. مدت آموزش در هر ماه ۱۴۰ ساعت، ساعات آموزش در هر روز حداقل ۶ و حداکثر ۸ ساعت تعیین می‌شود.

ابولفضل اشرف منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار  پیش از این اعلام کرده بود که تاکنون  بیش از ۶۰ هزار نفر در سایت کارورزی ثبت نام کرده‌اند.  وی همچنین گفته است که در فاز اول اجرای این طرح برای ۱۵۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

این کارورزی در واقع نوعی طرح آموزشی است و از لحاظ برخوردار از پوشش قانون کار و تامین اجتماعی هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز ایجاد نمی‌کند. از این رو عده‌ای از کارشناسان آن را مغایر با فصل پنجم قانون کار می‌دانند و می‌گویند که چنین طرحی استفاده‌ی ابزاری کارفرمایان از یک نیروی کار ارزان است بدون این که تعهد و خدماتی به این نیروی کار ارائه شود؛ چرا که تضمینی برای ادامه‌ی همکاری پس از پایان طرح وجود ندارد.

علی اصلانی  فعال صنفی کارگری هم در خصوص این طرح اظهار داشت: اگر چه کشور به ایجاد شغل و خلق مشاغل پایدار نیاز دارد، اما این کار باید به گونه‌ای انجام شود که فرصت قانون گریزی را در اختیار کارفرمایان قرار ندهد.