اگر یک چیز باشد که فیلمنامه نویسان دیزنی، محافظه کاران اجتماعی، صنعت ازدواج و جامعه‌ی پدرسالار با آن موافق باشد این است که «ازدواج برای شما فایده دارد!»

به گزارش پایگاه خبری ۷۲۴ و به نقل از گاردین، مطالعات زیادی هم این نظر را تایید می‌کنند که ازدواج نقش مثبتی در سلامت افراد دارد. آخرین مطالعات صورت گرفته توسط محققان دانشکده‌ی پزشکی استون در بیرمنگام بر روی ۹۰۰,۰۰۰ بیمار نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون و کلسترول بالا، که متاهل هستند بیش از سایر هم دردان مجرد خود زنده می‌مانند! ازدواج نوعی اثر حفاظتی ایجاد می‌کند که حمایت و مراقبت فرد را از نظر اجتماعی افزایش می‌دهد. سال گذشته، همین تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که افراد متاهل بیش از سایرین پس از حمله‌ی قلبی شانس زنده بودن دارند.

مطالعات دیگر نشان داد که میزان کلسترول و هورمون‌های استرس، در متاهل‌ها نسبت به همتایان مجرد خود کم‌تر است و همین امر احتمال مرگ آن‌ها را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. چنانچه شما که در حال خواندن این متن هستید از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برید، تعجب نکنید! اگر ازدواج کرده بودید احتمالا رنج کم‌تری می‌کشیدید!

به جز این مطالعات، بررسی‌های دیگری نشان داد که مجردها همیشه هم اوضاع بدی ندارند. در سال جاری، نتایج مطالعه‌ای در سوییس با در نظر گرفتن وضعیت سلامت افراد در طی ۱۶ سال نشان داد افراد متاهل سلامت کم‌تری دارند. علاوه بر این، تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ توسط پژوهشگران در لندن نشان داد اگر چه متاهل‌ها سالم‌تر هستند، اما وضعیت زنان مجرد هم خیلی بدتر از آن‌ها نیست.

موضوع طلاق و مرگ همسر هم در این خصوص مد نظر قرار گرفت. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه شیکاگو نشان داد که در ارزیابی از جنبه‌های مختلف سلامتی، افرادی که طلاق گرفتند یا همسرشان را به علت مرگ از دست دادند در وضعیت بدترین نسبت به افرادی که هیچ گاه ازدواج نکرده‌اند، داشتند. علاوه بر این، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در خصوص بیماری‌های مزمن، تفاوتی بین افراد مجرد و متاهل نیست.

داده‌های مطالعه‌ی چرخه زندگی طولانی مدت‌ ترمن هم نشان داده است افرادی که متاهل باقی می‌مانند و افرادی که هیچ گاه ازدواج نمی‌کنند نسبت به افرادی که ازدواج آن‌ها ناموفق بوده است، طول عمر بیشتری دارند.

البته رضایت حاصل از ازدواج هم تا حدی اهمیت دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که یک ازدواج پر استرس در مقایسه با یک ازدواج شاد هم می‌تواند خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد.

با این حال هنوز نمی‌توان نظر قطعی ارائه داد. اگر ازدواج کرده‌اید و راضی هستید فوق‌العاده است. (به خصوص اگر مرد باشید). اگر مجرد هستید و مجردی شادی را تجربه می‌کنید باز هم فوق العاده است. (به خصوص اگر زن باشید) و امتیاز ویژه‌ی شما این است که احتمال طلاق نگرفتن شما ۱۰۰ درصد است!