تحقیقات اخیر نشان داده است که کودکان مادران افسرده بیش از سایرین به اختلال ADHD‌ (کم‌توجهی - بیش‌فعالی) مبتلا هستند. حتی اگر در طول بارداری خود از داروهای ضد افسردگی هم استفاده نکرده باشند.

از طرفی نتایج نشان می‌دهد که ارتباطی بین مصرف داروهای ضد افسردگی توسط مادر در حین بارداری و ابتلای کودکش به ADHD وجود دارد.

با این حال، محققان وضعیت مادرانی که در حین بارداری داروی ضد افسردگی مصرف می‌کردند با مادرانی که قبل از بارداری از این داروها استفاده می‌کردند، مقایسه کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به ADHD در هر دو حالت مشابه بود.

یان سی کی وانگ، سرپرست ارشد این مطالعات از کالج داروسازی لندن می‌گوید:

زنان حامله نباید درمان خود را به علت ترس از ابتلای فرزندشان به ADHD متوقف کنند.

در این مطالعه ۱۹۰,۶۱۸ کودکی که در هنگ کنگ در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ متولد شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. تنها در ۳ درصد این کودکان اختلال ADHD تشخیص داده شد.

در این میان نوع داروی ضد افسردگی هم مد نظر قرار گرفت. بنا به گزارش منتشر شده در BMJ، پژوهشگران نتوانستند ارتباط معناداری بین ADHD در کودکان و مادرانی که در طول بارداری از داروهای خانواده‌ی مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که شامل سلکسا Celexa، زولفت Zoloft و پروزاک Prozac بود، پیدا کنند.

با این حال نتایج نشان داد زنانی که در طول بارداری‌شان از این داروها استفاه می‌کردند، ۵۹ درصد بیش از زنانی که داروی ضد افسردگی مصرف نمی کردند، احتمال داشتن فرزند مبتلا به ADHD را داشتند. نویسندگان گزارش این نکته را در نظر داشتند که در افسردگی‌های خفیف، داروهای SSRI جواب می‌دهد اما ممکن است که این زنان در هنگام مواجهه با مشکلات روانی حادتر دست به امتحان داروهای دیگر زده باشند.

حتی در مورد مادرانی که ضد افسردگی مصرف نمی‌کردند اما اختلالات روانی داشتند، احتمال تولد کودک مبتلا به ADHD حدود ۸۴ درصد بیشتر بود.

پیش از این پژوهشگران دریافته بودند که درمان نشدن افسردگی می‌تواند باعث تولد نوزادان کم وزنی شود که باید در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری شوند.

داروهای ضد افسردگی هم مانند دیگر داروها در خصوص بارداری در وضعیت خاکستری قرار می‌گیرند و شواهد کافی برای مضرات یا مزایای آن‌ها وجود ندارد. اغلب پزشکان ممکن است که در افسردگی‌های شدید این داروها را برای زنان تجویز کنند.

وانگ در ادامه می‌گوید:‌

زنان بارداری که افسردگی خفیف دارند بهتر است از روش‌های درمانی غیردارویی مانند روان درمانی بهره‌مند شوند.

دکتر روی پارلیس، محقق روانپزشک دانشگاه‌هاروارد گفت:

طبیعتا هیچ کس نمی خواهد دارویی که نیاز ندارد را استفاده کند اما گاهی افراد فراموش می‌کنند که افسردگی هم خطرات خاص خود را دارد.