دسترسی نزدیک به افراد فوق‌العاده موفق می‌تواند اطلاعات بسیار باورنکردنی از واقعیت‌های زندگی آن‌ها به شما بدهد. در این مطلب به سراغ معرفی بعضی از عادات به ظاهر پیش پا افتاده‌ی افراد موفق می‌رویم.

هر زمان که فرد موفقی را می‌بینید، فقط افتخارات عمومی‌اش را مشاهده می‌کنید نه فداکاری‌هایی که او در دنیای خصوصی‌اش انجام داده است- وایبا شا

کوین کروز توانسته است با افراد فوق موفق از نزدیک ارتباط برقرار کند. او به تازگی با بیش از ۲۰۰ فرد بسیار موفق مصاحبه کرده است که شامل ۷ میلیاردر، ۱۳ ورزشکار المپیک و یک کارآفرین موفق بوده‌اند. از این افراد پرسش ساده‌ای با پایان باز پرسیده شد:

مهم‌ترین راز بهره وری شما چیست؟

کروز در تجزیه و تحلیل پاسخ‌های این افراد به جواب‌های جذابی دست پیدا کرد. در ادامه به توضیح بعضی از یافته‌های کوین در این خصوص خواهیم پرداخت:

۱. تمرکز آن‌ها بر روی دقیقه است نه ساعت

 اکثر افراد در تقویم کارهای روزانه‌ی خود برنامه‌های یک ساعته یا نیم ساعته دارند. در حالی که موفق‌تر‌ها می‌دانند که ارزش هر دقیقه از ۱۴۴۰ دقیقه‌ی روز با هیچ چیز برابری نمی‌کند. پول را می‌توان از دست داد و دوباره به دست آورد اما زمان هرگز دوباره به دست نمی‌آید. شانون میلر به عنوان یکی از اسطوره‌های ژیمناستیک در گفتگو با کوین گفته است: « تا به امروز، برای دقیقه به دقیقه‌ی وقتم برنامه‌ریزی کرده ام.» شما هم باید بتوانید دقیقه به دقیقه‌ی زندگی خود را مدیریت کنید.

۲. آن‌ها تنها بر روی یک موضوع تمرکز می‌کنند

 فوق موفق‌ها مهم‌ترین اولویت خود را می‌شناسند و هر روز صبح به مدت یک تا دو ساعت بر روی آن بدون وقفه کار می‌کنند. کدام کار بزرگ‌ترین تاثیر را در رسیدن شما به هدف دارد؟ چه دستاوردی باعث پیشرفت کاری شما خواهد شد؟ پیدا کردن پاسخ این پرسش همان کاری است که باید هر روز بر آن تمرکز کنید.

۳. آن‌ها از لیست وظایف استفاده نمی‌کنند

 لیست وظایف خود را دور بیاندازید و به جای آن، همه چیز را در تقویم خود برنامه‌ریزی کنید. بررسی‌ها نشان داده است که تنها ۴۱ درصد مواردلیست وظایف انجام می‌شود. همان طور که اثر زیگرانیک می‌گوید، کارهای ناتمام باعث بی‌خوابی و استرس می‌شونند و تا زمانی که آن‌ها را به پایان نرسانید در ذهن شما باقی خواهند ماند. افراد فوق موفق همه چیز را بر روی تقویم خود یادداشت کرده و بر اساس آن، کارها را پیش می‌برند.

۴. آن‌ها اقدامات باری به هر جهت نمی‌کنند

 به آینده‌ی خود به خودی نمی‌توان اعتماد کرد. چرا که ما با زمان ناهماهنگ هستیم. امروز کلی سبزیجات تازه می‌خریم چون فکر می‌کنیم تمام هفته را سالادهای سالم و مقوی خواهیم خورد. اما در نهایت باید سبزی‌های فاسد شده را دور بریزیم. در حالی که افراد موفق می‌دانند که چه کاری شروع کنند تا در آینده هم آن را ادامه دهند.

۵. آن‌ها شام را در منزل می‌خورند

 اندی گرو، از اعضای شرکت اینتل به کوین می‌گوید: همیشه کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. هر چقدر بیشتر کار کنید باز هم کارهای بیشتری می‌شود انجام داد. افراد فوق موفق ارزش زندگی کردن را می‌دانند. البته که آن‌ها کار می‌کنند اما ارزش‌های دیگری را هم در زندگی دارند. این ارزش‌ها می‌توانند وقت گذاشتن برای خانواده، ورزش و خدمت به دیگران باشد.

۶. آن‌ها دفترچه‌ی یادداشت دارند

 ریچارد برانسون چندین بار تا به حال گفته است که اگر دفترچه‌ی ساده‌اش را همه جا به همراه خودش نمی‌برد نمی‌توانست Virgin را راه‌اندازی کند. ارسطو اوناسیس، کارآفرین ثروتمند یونانی هم در مصاحبه‌ای توصیه می‌کند که:

«همیشه یک دفترچه‌ی یادداشت به همراه داشته باشید. هر چیزی را در آن یادداشت کنید. محتویات دفترچه‌ی شما درسی است که میلیون‌ها دلار ارزش دارد که در هیچ دانشگاهی هم به شما آموزش داده نمی‌شود.

فوق موفق‌ها با یادداشت کردن افکار خود ذهن شان را آزاد می‌کنند.

۷. آن‌ها یکی دو بار در روز ایمیل‌های خود را چک می‌کنند

 فوق موفق‌ها کل روز به سراغ چک کردن ایمیل خود نمی‌روند و با هر نوتیفیکیشنی وسوسه نمی‌شوند که ببیند چه پیامی برای آن‌ها ارسال شده است. در عوض زمانی را برای بررسی ایمیل‌های خود در نظر می‌گیرند و در همان زمان هم عملکرد کارآمدی دارند. گروهی از آن‌ها هم در ساعات خاصی از صبح، ظهر و شب ایمیل خود را چک می‌کنند.

۸. در هر جلسه‌ای حاضر نمی‌شوند

 وقتی کوین از مارک کوبان خواست تا بهترین توصیه‌ی خود در زمینه‌ی بهره وری را ارایه دهد، کوبان جواب داد:

هرگز در جلسه‌ای شرکت نکنید مگر این که چکی برای شما نوشته شود

 جلسات قاتلان بدنام زمان شما هستند. ان‌ها دیر شروع می‌شوند، شما را با افراد اشتباهی آشنا می‌کنند و طولانی مدت هستند. بنابراین فقط در جلسات معدودی شرکت کنید. سعی کنید در جلساتی باشید که تا حد ممکن کوتاه باشند و سریع سراغ اصل مطلب بروند.

۹. آن‌ها تقریبا به همه چیز «نه» می‌گویند

 وارن بافت، میلیاردر معروف یک بار گفت:

تفاوت بین افراد موفق‌تر با افراد موفق در این است که موفق‌تر‌ها تقریبا به همه چیز «نه» می‌گویند.

جیمز التوکر به کوین این نکته را توصیه می‌کند:

هر چیزی که جوابش «وای! چه عالی» نیست «نه» است.

به یاد داشته باشید که شما فقط ۱۴۴۰ دقیقه در روز وقت دارید. آن را به راحتی از دست ندهید.

۱۰. آن‌ها قانون ۸۰/۲۰ را دنبال می‌کنند

 در این قانون که به عنوان اصل پارتو شناخته شده است، ۸۰ درصد نتایج ما ناشی از ۲۰ درصد فعالیت‌های ما است. فوق موفق‌ها می‌دانند که کدام فعالیت‌ها آن‌ها را به بزرگ‌ترین نتایج می‌رساند. پس بر روی آن‌ها تمرکز کرده و از بقیه چشم پوشی می‌کنند.

۱۱. آن‌ها تقریبا همه چیز را واگذار می‌کنند

 فوق موفق‌ها نمی‌پرسند: «چطور می‌توانم این کار را انجام دهم؟» به جای آن می‌پرسند: «چطور می‌شود این کار را انجام داد؟» آن‌ها تا آنجا که ممکن باشد خود را وارد هر کاری نمی‌کنند. در واقع این افراد خود را درگیر هر خرده کاری نمی‌کنند.

۱۲. در یک مرحله کار را انجام می‌دهد

 چند بار پیش آمده که ایمیل معمولی را باز کرده‌اید و سپس نیم نگاهی انداخته‌اید و تصمیم گرفته‌اید که بعد از سر فرصت آن را بخوانید؟ افراد موفق یک بار به سراغ هر چیز می‌روند. اگر در کم‌تر از ۵ تا ۱۰ دقیقه امکان انجام آن بود انجامش می‌دهند. این کار باعث کاهش استرس می‌شود چرا که فرد دائم فکر نمی‌کند یک کار انجام نشده باقی گذاشته است.

۱۳. یک فعالیت روزمره‌ی صبحگاهی دارند

 کوین با بیش از ۲۰۰ فرد موفق مصاحبه کرد و با بعضی از ان‌ها در مراسم صبح گاهی شان سهیم شد. بعضی از ان‌ها در برنامه‌ی صبح گاه خود صبحانه‌ی سالم می‌خوردند و بعضی با مدیتیشن و دعا و جملات الهام بخش ذهن خود را پرورش می‌دادند. گروهی ورزش‌های سبک انجام می‌دادند و گروهی هم آبی به بدن می‌زدند.

۱۴. انرژی همه چیز است

 شما نمی‌توانید تعداد دقایق خود را در روز افزایش دهید اما می‌توانید برای بالاتر بردن تمرکز و بازدهی خود انرژی‌تان را بیشتر کنید. فوق موفق‌ها هیچ وقت به بهانه‌ی کار بیشتر از وعده‌های غذایی، خواب و استراحت خود چشم پوشی نمی‌کنند. در عوض غذا، خواب و استراحت را به عنوان سوختی در نظر می‌گیرند که باعث شارژ مجدد آن‌ها برای کارهای بیشتر می‌شود.

و در نهایت...

ممکن است شما نه کارآفرین باشید و نه یک میلیارد یا ورزشکار المپیک! با این حال اسرار این افراد می‌تواند به شما این مسیر را نشان دهد که کارهای بیشتر را در زمان کم‌تر انجام دهید و خود را بیهوده خسته و مستهلک نکنید.