آیا اراده و کنترل بر نفس و مفاهیمی از این قبیل، مدهای جدید بحث‌های روانشناسی هستند؟ البته که خود کنترلی در خیلی کارها لازم است. از بیدار شدن از خواب گرفته تا برنامه‌ی کاهش وزن این توانایی کنترل بر خود است که به ما کمک می‌کند.

IQ بالا را فراموش کنید، به خودکنترلی بچسبید!

قبل از این که در مورد محدودیت‌های خود کنترلی صحبت کنیم ابتدا باید مزایای کنترل بر خویشتن را یادآور شویم.

در سراسر زندگی ما، فهرست بی شماری از عادت‌های بد وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کنیم. برای بعضی از ما این عادت‌های غلط ‌ترک تغذیه‌ی ناسالم است! برای عده‌ای، این عادت بد، وقت کشی آن‌ها در برابر یادگیری یک مهارت جدید است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا موضوع خود کنترلی را بر روی دانش آموزان کلاس هشتم بررسی کرده‌اند. آن‌ها وظایفی را به دانش آموزان محول کردند. پاداش آن‌ها در صورت دریافت فوری ۱ دلار و در صورت انتظار یک هفته‌ای ۲ دلار بود.

نتایج جالبی به دست آمد.

دانش آموزانی که تصمیم گرفتند یک هفته منتظر بمانند و ۲ دلار را دریافت کنند عملکرد بهتری در نمرات آزمون و فعالیت‌های کلاسی از خود نشان دادند. به عبارتی دیگر، توانایی کنترل بر خود نقش مهم‌تری از ضریب هوشی در موفقیت تحصیلی داشت.

مطالعه‌ی دیگری توسط دانشگاه دوک با یک گروه ۱۰۰۰ نفری انجام شد. این افراد از بدو تولد تا ۳۲ سالگی به عنوان بخشی از یک مطالعه‌ی سلامت، مورد مطالعه و ردیابی قرار گرفتند. نتیجه‌ی این بررسی نشان داد افرادی که کنترل بیشتری بر خود داشتند سواقب جنایی کم‌تر، درآمد بالاتر و سلامت جسم و روان بهتری از خود نشان دادند.

خودکنترلی به معنای مجبور کردن خود نیست

محققان دریافتند که کلید خود کنترلی افزایش اراده نیست و در این خصوص راهکارهای جایگزینی ارائه دادند.

فرض کنید می‌خواهید سیگار را‌ترک کنید. در این شرایط، به جای این که تمام تلاش خود را صرف از بین بردن این عادت کنید، به دنبال یک لذت جایگزین (مثلا شکلات) باشید.

محققان از دانشگاه UC سان فرانسیسکو از گروهی از افراد سیگاری به آزمایشگاه خود دعوت کردند. نصف فضا را خوردنی‌های پختنی و نصف دیگر را سبزیجات قرار دادند.

پس از مدتی از آن‌ها خواسته شد تا برای استراحت به فضای بیرون از آزمایشگاه بروند. هنگام بازگشت، آن‌ها متوجه شدند افرادی که در برابر خوردن غذاهای پختنی بیشتر مقاومت کردند، در زمان وقت استراحت بیشتر سیگار کشیدند.

خود کنترلی راهکار محدودی است. چارچوب زمانی برایش تعریف کنید

توجیه ماجرای بالا چه بود؟

مسئله این است که خودکنترلی یک فرآیند محدود است. افرادی که در برابر مصرف غذاهای پختنی مقاومت کردند دچار نوعی استرس شدند. از این رو، برای مقاومت در برابر این شکل از استرس به دنبال روش جایگزین دیگری می‌گردند.

پس به جای افزایش و اجبار خودکنترلی قبول کنید که تحمل شما هم حدی دارد! پس وقتی دو عادت بد دارید که باید‌ ترک کنید، ابتدا عادت بد مهم‌تر را ‌ترک کرده و سپس در فرصت مناسب به سراغ ترک بعدی بروید!