دونالد ترامپ اخیرا اعلام کرد که ایالت متحده همچون گذشته تمیزترین کشوری خواهد بود که اقداماتش سازگار با محیط زیست بوده است. ادعای وی به دنبال خروج ایالات متحده ار یک توافق بین‌المللی برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی بوده است. اما اسناد و شواهد حقیقت دیگری را نشان می‌دهند.

اطلاعات نشان می‌دهد که ایالات متحده جزو  کثیف‌ترین کشورهایی است که باعث ایجاد آلایندگی حرارتی ناشی از کربن می‌شوند.

در واقع کشوری که در زمینه‌ی محیط زیست کارنامه‌ی مثبتی دارد، سوئد است.

روزینا بیربام، از محققان دنشگاه میشیگان طی ایمیلی نوشت:

عملکرد ایالات متحده فاصله‌ی زیادی از کشورهایی دارد که از نظر زیست محیطی در رده‌ی تمیزترین و پایدارترین هستند.

به غیر از چین، ایالات متحده از هر کشور دیگری دی اکسید کربن بیشتری به اتمسفر منتشر کرده است. بنا به گزارش آزمایشگاه ملی اوک ریج انرژی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۴، میزان انتشار دی اکسید کربن ایالات متحده حدود ۲۳۷ برابر سوئد بود.

گلن پیترز، یک دانشمند نروژی است که بر روی بخشی از پروژه‌ی جهانی کربن «Global Carbon Project» مشغول به کار است. وی در این خصوص می‌گوید: «با هر شاخص آب و هوایی که نگاه کنیم، آمریکا عملکرد خوبی ندارد.»

از نظر تولید دی اکسید کربن به ازای هر فرد، ایالات متحده در جایگاه دوم و پس از لوکزامبورگ قرار دارد. این رتبه در فهرستی است که ۳۵ کشور توسعه یافته‌ی دیگر علاوه بر چین، هند و برزیل هم وجود دارند.

آمارها نشان می‌دهد که هر آمریکایی به طور متوسط ۱۹.۱ تن دی اکسید کربن در سال تولید می‌کند در حالی که این رقم برای یک سوئدی ۴.۹ تن است.

بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در زمینه‌ی تولید ناخالص داخلی، ایالات متحده در جایگاه دهم تولید دی اکسید کربن پس از کشورهای چین، هند، روسیه، استونی، لهستان، کره جنوبی، جمهوری چک، مکزیک و ترکیه قرار دارد. بنابراین، ایالات متحده به ازای هر دلار درآمد اقتصادی، ۵ برابر بیشتر از سوئد، دی اکسید کربن منتشر می‌کند.

از آنجا که دی اکسید کربن در جو بیشتر از یک قرن باقی می‌ماند، از نظر دانشمندان بررسی آمارهای تاریخی هم اهمیت دارد. به گفته‌ی پیترز، از سال ۱۸۷۰، ایالات متحده یک چهارم دی اکسید کربن جهان را تولید کرده است که این مقدار دو برابر دی اکسید کربن تولیدی چین است و با استناد به آن، می‌توان ایالات متحده را آلوده کننده‌ترین کشور دنیا نامید.

ویلیام کی ریلی، که ریاست آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پدر را به عهده داشت می‌گوید:

 در بعضی اندازه گیری‌های سنتی، ایالات متحده پاک‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است. اما در خصوص انتشار دی اکسید کربن بهتر از بقیه‌ی کشورها نیستیم و ترامپ در این خصوص اشتباه می‌کند.

در واقع ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری ذرات و دوده‌های خطرناک را وارد اتمسفر می‌کند. بنا به گزارش موسسه‌ی Health Effects در میان کشورهای صنعتی، از لحاظ عملکرد زیست محیطی ایالات متحده ششمین کشور تمیز شناخته شده است.

بر طبق گفته‌ی همین موسسه، این کشور از نظر تولید دوده به همراه ترکیه در جایگاه ششم قرار دارد.

دن گرین بام، از اعضای تیم ریاست جمهوری می‌گوید:

در میان کشورهای صنعتی، شماری از آن‌ها هوای پاک‌تری دارند. قطعا ما در رده‌ی بالایی قرار داریم. واضح است که کشورهایی چون چین و هند خیلی بدتر از ما هستند!

مایکل اوپنهامر، استاد و دانشمند آب و هوای دانشگاه پرینستون گفت:

ایالات متحده به سمتی می‌رود که به مردم کمک‌ می‌کند تا با بهره گیری از قوانین و دستورالعمل‌‌هابرای داشتن یک محیط زیست پاک مبارزه کنند.

اوپنهایمر افزود: دیگر کشورها از جمله آلمان که سوخت آن‌ها توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، در این زمینه به مراتب جلوتر از ایالات متحده هستند.

ریلی، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد که ایالات متحده اولین کشور صنعتی بود که ۲۵ سال پیش در چنین ماهی این پیمان آب و هوایی را تصویب کرد.

ریلی افزود: «اکنون ورق برگشته است و باید ببینیم چه پیش خواهد آمد.»