حکم شرعی گوش دادن فعال و همچنین گوش دادن از روی بی دقتی به آیات قرآن چیست؟ 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی 724، من هنگام انجام کارهام علاقه دارم به قرآن گوش بدم و وقتی که قرآن گوش میدم احساس آرامش دارم و حس خوبی دارم و در بعضی از مواقع که به قرآن گوش نمیدم احساس خوبی به اطرافم ندارم

آیا گوش دادن به قرآن و انجام کار بی احترامی محسوب میشود؟ قصد من برای این کار بی احترامی نیست و دوست دارم موقع انجام کارهام قرآن گوش بدهم ولی از آنجائی که سخن پروردگار هست احساس میکنم حتماً باید توجه کرد چرا که حتی اگر شما به شخصی که داره با شما سخن میگه گوش ندید اون رو بی احترامی تلقی میکنه حال که اسن صحبت ها از جانب خداوند باشه

اگر گوش دادن قرآن و انجام کار صحیح نیست چه چیزی بغیر از قرآن گوش بدهم که همان آرمش به من داده شود روح نزدیک به خدا و به موضوعات دیگر جذب نشود

و سئوال دیگر این هست که میخواهم به خداوند نزدیک تر باشم و خداوند و خودم رو بهتر بشناسم اما سطح علمی بالائی ندارم و تا پیش دانشگاهی بیشتر به تحصیل ادامه ندادم برای شروع چه کتاب هائی رو پیشنهاد میکنید که مطالعه کنم که با زبان ساده ائی نوشته شده باشد به عنوان مثال علاقه زیادی به ترجمه قرآن دارم اما از آن چیزی متوجه نمیشوم و برایم بسیار گنگ هست چرا کلمات فوق العاد سنگین و پر معنی هستن که در هر آیه چندین معنی و تعبیر میتوان برایش داشت
آیا کتابی هست که قرآن به زبان فارسی و روان و توضیح و معنی قرآن باشد که به صورت جامع بغیر از معنی روان و قابل فهم توضیح درباره هر آیه داشته باشد اگر هست لطف کنید به بنده معرفی نمائید و همینطور کتاب هائی که میتوانم برای شروع راجع به خدا ، دین اسلام (شیعه) ، انسان (خود شناسی) ، پیامبر اکرم (ص) ، مولا علی (ع) ، امام زمان حضرت مهدی (عج) که برای شروع به زمان ساده ائی بیان شده هست رو معرفی بفرمائید

با سپاس فراوان انشاالله اجر کار خوبتان را از خدواند بزرگ دریافت نمائید

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
قرآن كريم سفره اي است كه خداوند براي تمامي انسانها گسترانده تا پاي آن بنشينند و بقدر درك، فهم، تلاش و خلوص نيت خويش از آن بهره برند.
- انواع بهره‌مندي و بهره‌جويي از قرآن كريم:
1ـ نگاه به قرآن كريم:
قرآن نور است «و انز لنا اليكم نوراً مبينا»(1) و پيامبر اكرم فرموده است: «نگاه به قرآن عبادت است»(2) حتي در مورد افرادي كه قرآن را از حفظ دارند، سفارش شده كه با نگاه به مصحف بخوانند.(3) در حقيقت هر عضو بدن انسان بهره‌اي و سهمي از قران كريم دارد و سهم چشم و بهره آن همين نگاه كردن به آيات الهي است.
2ـ شنيدن قران مجيد:
دومين مرتبۀ استفاده ا ز كلام الهي اين است كه در هنگام تلاوت، گوش جان بدان بسپاريم و با دقت تمام بشنويم.
كه خداوند دراين باره فرموده است: «و اذا قُرئ الْقرآن فاستمعوا له و أنصتوا لعلّكم ترحمون»(4) هنگامي كه قرآن خوانده مي شود گوش فرا دهيد و خاموش باشيد، شايد مشمول رحمت خدا شويد.
كلمه «استماع» به معناي شنيدن با ميل است. بر خلاف كلمه «سماع» كه فقط شنيدن يا به گوش خوردن است.كلمه «أنصتوا» به معناي سكوت توأم با گوش دادن است. پس در اين آيه شريفه، دو وظيفه براي ما مشخص شده است: الف: سكوت در هنگام تلاوت آيات خدا. ب: شنيدن با ميل از روي دقت، يعني به معنا و مفهوم كلام توجه كردن.
برادر گرامي! اگر زمان انجام كار هيچ دقتي در الفاظي كه از قرآن گفته مي شود نداريد و صرفاً صدايي به گوشتان مي رسد، به نظر مي رسد در دراز مدت أثر سوء گذارد؛ زيرا گوش دادن بدون دقت باعث عادي شدن و بي توجهي انسان مي شود. اما اگر گاهاً با تمركز روي الفاظ به نكاتي دست مي يابيد، بي اشكال است. ضمناً مقصود از آيه اي كه توصيه به گوش دادن با دقت دارد، زماني است كه انسان در جلسه حاضر است و بي دقتي و صحبت كردن انسان باعث بي احترامي مي شود.
پس در هر صورت گوش دادن قرآن فضيلت دارد و كار خوبي است. از امام سجاد(ع) نقل شده كه فرموده‌اند:«هر كس حرفي از كتاب خدا را بشنود بدون اينكه خود قرائت كند، خداوند برايش حسنه‌اي مي نويسد و يكي از گناهان او را محو مي‌كند و مقام او را يك درجه بالا مي‌برد».(5) و همچنين از نگاه دانشمندان نمي توان تأثير شگفت انگيز گوش سپردن به قرآن را منكر شد. تأثيراتي همچون: افزايش قدرت دفاعي بدن؛ افزايش خلاقيت؛ افزايش حافظه؛ درمان بيماري هاي مزمن و سخت؛ افزايش قدرت تصميم گيري درست؛ پيشرفت شخصيت انسان و دستيابي به شخصيتي قوي تر و...
- توصيه هايي براي مطالعۀ كتاب هاي ديني و قرآن:
1- شما مي توانيد براي فهم آيات قرآن به تفاسيري كه براي عموم نوشته شده است و قلم رواني دارد، استفاده كنيد؛ مثلاً تفسير نمونه كه از تفاسير روان ما به حساب مي آيد. همچنين از ترجمه هايي كه اخيراً نوشته شده است، مثل ترجمۀ آيت الله مكارم شيرازي يا حجة الاسلام حسين انصاريان، مي توانيد بهره ببريد.
2- توصيۀ ما اين است كه براي شروع مطالعۀ مباحث ديني كتاب هاي شهيد دستغيب را بخوانيد بعد سراغ كتاب هاي شهيد مطهري برويد، به دو دليل: نخست تعداد و فراواني و ديگري تنوع و گوناگوني اين آثار ارزشمند.
روش معمول در مطالعۀ ترتيبي آثار استاد مطهري اين است كه كتاب‌ها را براساس سير آسان به مشكل طبقه‌بندي مي‌كنند. البته دراين‌باره سليقه‌ها و نظرات متفاوت است. به‌طور خاص «داستان راستان» به دليل ماهيت متفاوتي كه دارد، در آغاز اين طبقه‌بندي قرار مي‌گيرد، اما از آن كه بگذريم، بيشتر سيرهاي مطالعات ترتيبي آثار استاد با يكي از دو دستۀ زير مشخص و شروع مي‌شوند:
الف) «گفتارها» كه شامل كتاب‌هايي چون «ده گفتار»، «پانزده گفتار»، «بيست گفتار»، «آزادي معنوي»، «حكمت‌ها و اندرزها» و … مي‌شود.
ب) «سيرۀ ائمه» كه كتاب‌هايي مانند «جاذبه و دافعه علي(ع)»، «سيري در سيرةنبوي»، «سيري در سيرة ائمه اطهار(ع)»، «حماسة حسيني» و … را در بر مي‌گيرد.
چنان‌كه پيداست، خودبه‌خود در اين ميان سخنراني‌ها و آثار شفاهي استاد كه به‌صورت كتاب درآمده‌اند در صدر قرار مي‌گيرند و آثار مكتوب كه معمولاً به موضوعات سنگين‌تر و با پرداخت بيشتر مربوط مي‌شوند، در مراحل بعدي مدنظر قرار مي‌گيرند. در نقطۀ انتهاي اين طيف، آثار و مكتوبات فلسفي آيت‌الله مطهري جاي مي‌گيرند كه مطالعۀ آنها براي عموم توصيه نمي‌شود؛ زيرا نياز به طي كردن مقدمات و مطالعات ديگري دارند.
بااين‌حال روش مزبور با اين اشكال عمده مواجه است كه نظم موضوعي كتاب‌ها در آن تا حد بسياري ناديده گرفته مي‌شود. از اين‌رو توصيه شده كه نخست كتاب‌ها را براساس موضوعات جداگانه طبقه‌بندي كرده و سپس در مطالعة هر موضوع، سير آسان تا دشوار را در نظر بگيريم.
پي نوشت ها:
1. نساء(4) آيه 174.
2. بحار الانوار، ج89، ص199، علامه مجلسي، المكتبة الاسلامية، تهران، 1365ش.
3. ر.ك: اصول كافي ج2،ص449، كليني (ره)، المكتبةالاسلامية، تهران، 1388ق.
4. اعراف(7) آيه 204.
5. اصول كافي، همان، ج2، ص448.