کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز در سال ۱۹۴۲ تحت تاثیر نظریه های کارل یونگ دست به ابداع این آزمون زدند. MBTI یک تست شخصیت شناسی است که بر اساس ویزگی های شاخص‌های شخصیتی را مشخص می‌کند.

شاخصه‌های این آزمون شامل خصوصیات زیر است:

  • درونگرا (I) در برابر برونگرا (E)
  • شهودی (N) در برابر حسی (S)
  • فکری (T) در مقابل احساسی (F)
  • قضاوت کننده (J) در مقابل ملاحظه کننده (P)

این آزمون در نهایت تیپ های مختلف شخصیتی را در ۱۶ دسته تقسیم بندی می‌کند:

تیپ‌های شخصیتی درون گرا:

تیپ شخصیتی INTP

این افراد به مفاهیم نظری و انتزاعی بیشتر از تعاملات اجتماعی علاقه‌مند هستند. آن‌ها ساکت و آرام بوده و انعطاف پذیری بالایی دارند. توانایی INTP ها در حل مشکلات و تمرکز بر عمق بحران فوق‌العاده است و از توانایی تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار هستند. INTPها ترجیح می‌دهند که کسی در فعالیت‌های آنها دخالت نکند و خود به تنهایی کاری را به اتمام برسانند.

آلبرت انیشتین، رنه دکارت، ایزاک نیوتن و بلز پاسکال از جمله دانشمندان و چهره‌های معروف این تیپ شخصیتی هستند.

تیپ شخصیتی INTJ

INTJ ها افرادی هستند که به شدت اهل برنامه‌ریزی بوده و خواهان استقلال فراوان هستند. آن‌ها را می‌توان با لحن منطقی و انتقادی‌شان شناخت. بیشتر از هر چیز اهل فکر و نظریه هستند و به باورهای خود اطمینان کامل دارند. یک شخصیت INTJ تمایلی به گپ زدن خودمانی ندارد؛ بلکه دوست دارد وارد بحث‌هایی شود که از آن‌ها مطلبی بیاموزد. آن‌ها بیشتر از این که اهل معاشرت و برقراری روابط باشند، شیفته‌ی کارشان هستند. این تیپ شخصیتی جزو رهبران ذاتی هستند، اما ترجیح می‌دهند که در پشت صحنه کار کنند.

کارل ماکس، فردریش نیچه، ایلان ماسک و استفان هاوکینگ از جمله چهره‌های معروف این تیپ شخصیتی هستند.

تیپ شخصیتی ISFJ

ISFJ‌ها همان افراد وظیفه شناسی هستند که رفتار مهربانانه‌ای با دیگران دارند. آن ها جزئیات را به خاطر سپرده و با صبوری وظایف خود را انجام می‌دهند. . ISFJها جدی، سختکوش، آرام، صمیمی، با ادب و حمایتگر بوده و از اطرافیان و همکاران خود حمایت می‌کنند و بیشتر دوست دارند در مشاغلی شاغل شوند که به دیگران کمک ملموس‌تری می‌کند.

معمولا ساکت، محتاط و متواضع هستند و سعی می کنند که مفید واقع شوند. . ISFJها در حین واقع گرا بودن به سنت‌های اجتماعی اهمیت می‌دهند.

از ISFJ های معروف می‌توان مادر ترزا، رزا پارکس (فعال حقوق بشر) و کیت میدلتون را مثال زد.

تیپ شخصیتی ISFP

ISFPها افرادی راحت و دوست داشتنی هستن. و شعار معروف آن‌ها این است: زندگی کن، بگذار که دیگران هم زندگی کنند.

آن‌ها از خوشی‌های کوچک هم لذت می‌برند و زندگی را به خود سخت نمی‌گیرند. بنابراین چندان خود را درگیر برنامه‌ریزی نمی‌کنند. این تیپ شخصیتی، صبور، شکیبا و انعطاف‌پذیر است و به راحتی می‌توان با وی کنار آمد. خودخواهی در ذات این افراد جایی ندارد و به شدت فداکار هستند.

مایکل جکسون، دیوید بکام و باب دیلن از جمله چهره‌های معروف این تیپ شخصیتی هستند.

تیپ شخصیتی ISTJ       

این تیپ شخصیتی مخصوص افراد محافظه کار و امنیت طلب است. این افراد بسیار تابع قانون بوده و رفتار خارج از چارچوب از خود نشان نمی‌دهند. از  لحاظ شخصیتی ، آرام، جدی، سختکوش و با پشتکار هستند. جزئیات مسائل را در ذهن خود می سپارند و برای تمام نقطه نظرهایشان دلیل و سند عرضه می‌کنند! ضمن این که نسبت به تغییر بسیار مقاوم هستند.

جورج واشینگتن و آنگلا مرکل از چهره‌های شناخته شده‌ی ایین تیپ شخصیتی هستند.

تیپ شخصیتی ISTP      

ISTPها بسیار رک و روراست و عملگرا هستند و در کارهای دستی توانایی‌های خاصی از خود نشان می‌دهند. آرام بودن آن‌ها ممکن است از نظر دیگران این ذهنیت را تداعی کند که این افراد سرد و بی روح هستند. این اشخاص به شدت به آزادی خود بها می‌دهند از این رو سر خود را خیلی شلوغ نمی‌کنند. اجتماعی بودن به هیچ عنوان مسئله‌ی آن‌ها نیست و معمولا دایره‌ی ارتباطی آن‌ها محدود است. به طور معمول ISTPها عاشق کارهای فنی هستند.

تام کروز، ویلادمیر پوتین و بروس لی از جمله چهره‌های معروف این تیپ شخصیتی هستند.

تیپ شخصیتی INFJ                 

صاحبان این تیپ اخلاقی، آرمان گرا و صاحب ایده هستند. آن‌ها با تحسین دیگران همکاری آن‌ها را برای خود می‌خرند و تا حد امکان از درگیری و تعارض با بقیه جلوگیری می‌کنند. از فضای رقابتی چندان لذت نمی‌برند و دید واقع بینانه‌ای در خصوص زمان‌بندی انجام کارها ندارند.

نلسون ماندلا و مل گیبسون از افراد معروف دارای این تیپ شخصیتی معرفی شد‌ه‌اند.

تیپ شخصیتی INFP      

INFP ها همان افرادی هستند که استانداردهای بالایی برای خود تعریف کرده‌اند و به تعهدات خود بسیار پایبند هستند. گاه درک INFPها دشوار است؛ زیرا احساساتشان اغلب درونی است. گاهی کمال طلبی بیش از حد آن‌ها اجازه نمی‌دهد که کاری را شروع کنند. ضمن این که از مقررات و نظم و برنامه هم خوش‌شان نمی‌آید و به استقلال خود بهای زیادی می‌دهند.

ویلیام شکسپیر و هلن کلر از INFP های معروف هستند.

تیپ‌های شخصیتی برون گرا

تیپ شخصیتی ENFJ           

‌ENFJ ها همان اجتماعی های خوش مشربی هستند که دوست‌شان داریم. آن‌ها رهبرانی ذاتی هستند که به راحتی از پس متقاعد کردن دیگران بر می‌آیند. با این حال کوچک‌ترین انتقادی باعث دلسردی آن‌ها می‌شود. نظم و جزئی نگری در قاموس این افراد جایگاهی ندارد و ترجیح می‌دهند خارج از چارچوب عمل کنند.

آبراهام مازلو و مایکل جردن از چهره‌های معروف این تیپ اخلاقی هستند.

تیپ شخصیتی ENFP          

عزیزان ENFP هم دوستان خوشحال و خوش‌بینی هستند که انگیزه و اشتیاق آن‌ها در حال سرریز است! تنوع و چالش موارد مورد علاقه‌ی آن‌ها است و علاقه دارند که کارها را نه به شیوه‌های سنتی بلکه با روش خاص خود انجام دهند. معمولا از این شاخه به آن شاخه زیاد می‌پرند و به هر کاری هم که علاقه‌مند باشند از طولانی شدن آن لذت نمی‌برند.

مارک تواین و رابین ویلیامز از شخصیت‌ها معروف ENFP‌ هستند.

تیپ شخصیتی ENTJ           

برای ENTJ ها همیشه دو دو تا برابر ۴ است و به شدت منطقی و اهل تحلیل هستند. آن‌ها از حل مسائل پیچیده لذت می‌برند و در هر کاری می‌خواهند تا پی‌اچ‌دی آن پیش بروند! انرژی و اهل تفکر بودن آن‌ها باعث می‌شود که مدیران و برنامه‌ریزان خبره‌ای باشند و سرشان برای چالش‌های جدید درد بگیرد!

استیو جابز و مارگارت تاچر هم از اعضای باشگاه ENTJ ها هستند.

تیپ شخصیتی ENTP

ENTP ها از آن طبل‌های توخالی نیستند و انرژی و هیجان‌شان با عمل‌گرایی همراه است و توانایی مقابله با هر گونه محدودیتی را دارند. خلاقیت ورزی و نوآوری دوستی آن‌ها باعث می‌شود که گاهی استانداردها را فراموش کنند. در کل ENTP ها زندگی را شیرین می‌کنند و با آن‌ها خوش می‌گذرد!

آلفرد هیچکاک و تام هنکس از ENTP های معروف و جذاب هستند!.

تیپ شخصیتی ESFJ

هر شخص در زندگی به یک دوست ESFJ نیاز مبرم دارد! دوستی که با شعار «چه کاری از دست من برایت بر می‌آید؟» بتواند اوضاع بحرانی ما را سامان دهد. این اشخاص، خونگرم و معاشرتی بوده و از حمایت کردن دیگران لذت می‌برند. ESFJ ها به حدی اجتماعی هستند که تنهایی و دور از اجتماع بودن به شدت آن‌ها را بی‌قرار می‌کند. آن‌ها در حین مهربان بودن بسیار هم قاطع و سرسخت هستند!  

شخصیت مانیکا گلر در سریال فرندز نمونه‌ای از این تیپ شخصیتی است.

تیپ شخصیتی ESFP     

برای ESFP‌ ها زندگی در لحظه است و باید از آن لذت برد. از این رو مسئولیت‌های خود را با نظم و انضباط چندانی انجام نمی‌دهند. خوش مشربی و حرارت آن‌ها باعث می‌شود که دوستان زیادی داشته باشند و روابط خوبی با دیگران برقرار کنند.

الویس پریسلی، الیزابت تیلور و پابلو پیکاسو از شخصیت‌های معروف این تیپ شخصیتی هستند.

تیپ شخصیتی ESTJ     

ESTJ ها دیکتاتورهای توانمندی هستند که به خوبی تصمیم گیری می‌کنند و به خوبی از پس تعهدات خود برمی‌آیند. زندگی احساسی و اجتماعی اهمیت و اولویت چندانی برای آن‌ها ندارد و به راحتی از دیگران انتقاد می‌کنند. شناخت آن‌ها بسیار آسان است چرا که ظاهر و باطن‌شان یکی است!

بر اساس نظرات و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها، شخصیت‌هایی مثل هیلاری کلینتون و ترزا می دارای تیپ شخصیتی ESTJ هستند.

تیپ شخصیتی ESTP

این افراد شاد و سرخوش و خودجوش‌اند و هرگز برای مسئله‌ای، خود را نگران نمی‌کنند. از لحظه‌ی حال لذت برده و دغدغه‌ی آینده ندارند. نظریه‌ها و تئوری‌ها آن‌ها را به شدت خسته و کسل می‌کند و بیشتر اهل عمل هستند. هم‌نشینی با ESTP ها واقعا خوش می‌گذرد چرا که کلی جوک و لطیفه برایتان تعریف می‌کنند! زیر فشار بسیار خونسرد هستند و بحران‌ها برای  آن‌ها جنبه‌ی هیجان دارد.

سانی کورلئونه در پدرخوانده، وینسنت وگا در قصه های عامه پسند، و البته جیمز باند جزو چهره‌های تخیلی  معروف این تیپ شخصیتی هستند.