سرویس اجتماعی

علائم سرطان پستان که هر زنی باید بداند

علایم سرطان سینه در خانم ها

 هر چند که این آمار ترسناک به نظر می‌رسد، اما خوشبختانه، سرطان پستان در مرحله‌ی اول و دوم به درمان خوب جواب می‌دهد. بنابراین تشخیص به موقع آن اهمیت زیادی دارد و لازم است که نسبت به آن آگاهی‌های لازم را داشته باشید. در ادامه به معرفی علایم سرطان پستان خواهیم پرداخت که هر زنی نیاز به دانستنش دارد:

احساس وجود توده در پستان

علایم سرطان پستان

چنانچه هنگام چک کردن پستان متوجه لمس توده‌‌ی شدید، محتمل‌ترین موضوع بررسی سرطان پستان است. تحقیقات نشان داده است که شمار زیادی از نجات یافتگان این سرطان، به صورت تصادفی متوجه وجود این توده شده‌اند.

 تیم فعال در Breastcancer.org، معاینه پستان توسط خود (BSE) را به صورت ماهانه توصیه می‌کند. به این ترتیب، چنانچه به موردی غیر عادی برخورد کنید احتمال فهمیدنش زیاد است. نکته‌ی مهم دیگر که می‌تواند گیج کننده باشد پیدا کردن توده است و این که توده‌ی لمسی به چه صورت خواهد بود. شکل توده‌ها متنوع است و می‌تواند حالت کروی یا ضخیم داشته باشد. به همین دلیل مهم است که بدانید حالت طبیعی پستان‌های شما به چه صورت است تا متوجه هر گونه مورد غیر عادی بشوید.

درد یا حساسیت

اگر چه توده‌های موجود در پستان اغلب بدون درد هستند، اما وجود درد یا حساسیت در این توده‌ها می‌تواند هشداری برای یک وضعیت جدی باشد. البته این نوع درد با دردی که در دوران قاعدگی احساس می‌کنید متفاوت است. در حالت سرطان سینه، درد این توده‌ها ناشی از فشار تومور به بافت‌های سالم است. ضمن این که می‌تواند نشان از نوعی سرطان التهابی پستان داشته باشد.

فرورفتگی یا دندانه دار شدن پستان

 همه‌ی ما می‌دانیم که با افزایش سن، پستان‌ها ممکن است حالت افتاده‌تری پیدا کنند. به هر حال چنانچه متوجه شدید حالت پستان به طور ناگهانی صاف یا دندانه دار شده است، قرار ملاقاتی با پزشک خود ترتیب دهید. این نوع تغییر در بافت پستان ممکن است بیان‌گر توموری باشد که دیده نمی شود یا قابل لمس نیست.

 نوک پستان دچار تغییر یا ترشح می‌شود

نوک پستان مانند بقیه‌‌ی نقاط در طول زمان دستخوش تغییر شده و این کاملا طبیعی است. آنچه طبیعی نیست احساس درد یا ترشحاتی شبیه شیر مادر در این قسمت است. چرا که سرطان پستان اغلب با ترشح مواد شیر مانند خود را نشان می‌دهد.

 البته برگشتگی نوک پستان‌ها در بعضی از زنان کاملا طبیعی است. تنها باید زمانی نگران بود که نوک پستان به طور ناگهانی تغییر شکل داده است. در شرایط دیگری، نوع ترشحات خروجی می‌تواند به شکل مایعات شفاف یا خونی باشد که در این حالت هم حتما باید با پزشک مشورت کرد. علاوه بر این موارد، شکل نادر دیگری از سرطان به عنوان پاژه شناخته شده است که بر روی پستان‌ها تغییرات قابل توجهی ایجاد می‌کند.

 تغییرات کانتور، دما یا بافت سینه

علایم سرطان پستان

تغییراتی مانند تغییرات دما، کانتور یا بافت پستان می‌تواند نشانه‌های سرطان التهابی پستان باشد. در حالی که موسسه ملی سرطان گزارش می‌دهد که این نوع از سرطان پستان نادر محسوب می‌شود و تنها ۱ تا ۵ درصد موارد سرطان پستان را در بر می‌گیرد، در صورت مشاهده‌‌ی علایم آن مهم است که به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پستان شما قرمز، ملتهب یا حتی مانند پوست پرتقال حفره‌دار به نظر برسد. موسسه‌ی ملی سرطان در این خصوص می‌گوید که این نوع سرطان در خصوص زن‌های چاق یا دارای اضافه وزن و هم چنین زنان جوان بیشتر محتمل است.

خال‌های زیادی در بدن شما دیده می‌شود

البته که خال داشتن علامت دقیق سرطان پستان نیست، اما نتایج دو مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد که زنانی که خال‌های بیشتری بر روی پوست خود دارند بیش از سایرین در خطر ابتلا به سرطان پستان باشند.

در این مطالعه، چند گروه از زنان مورد بررسی قرار گرفتند. زنانی که: ۱.هیچ خالی نداشتند. ۲.تعداد کمی خال داشتند. ۳. تعداد قابل توجهی خال داشتند. ۴. بسیار خال داشتند. در طول این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد گروه چهارم، ۱۳ درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان داشتند.

تغییرات دراجابت مزاج

اگر به طور ناگهانی دچار یبوست شده‌اید، دیگر علایم سرطان پستان را در خود بررسی کنید. نتایج یک بررسی در دهه‌ی ۸۰ به ارتباط بین یبوست و سرطان پستان در زنان پرداخت. پس از آن نتایج یک بررسی در سال ۲۰۰۸ نشان داد زنانی که بیشتر از سه بار در روز اجابت مزاج دارند نسبت به زنانی که تنها یک بار در روز اجابت مزاج دارند، ۴۶ درصد کم‌تر در خطر ابتلای به سرطان پستان هستند. هر چند که هنوز تحقیقات به نتیجه قطی در این خصوص نرسیده‌اند، با این حال در صورت متوجه تغییرات ناگهانی اجابت مزاج با پزشک خود صحبت کنید.

 سرفه یا گرفتگی صدا که برطرف نمی‌شود

علایم سرطان پستان

برخی از علائم سرطان پستان ممکن است به صورت ادامه‌ی یک بیماری باشد. البته تداوم بیماری ممکن است نشانه‌ی هر سرطانی باشد؛ اما چون در خصوص زنان، سرطان پستان رایج‌تر است باید به آن توجه ویژه‌تری شود. گاهی اوقات ممکن است سرفه‌ی مداوم یا گرفتگی صدای شما با هیچ درمانی برطرف نشود. این روند می‌تواند به این معنا باشد که سرطان پستان به ریه‌های شما هم گسترش پیدا کرده است.

 افزایش یا کاهش وزن غیر معمول

بنا به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، کاهش یا افزایش وزن ناگهانی (۴.۵ کیلوگرم یا بیشتر) می‌تواند از علایم اولیه‌ی ابتلا به انواع سرطان‌ها باشد. از این رو، چنانچه متوجه افزایش یا کاهش وزن غیر عادی در خود شدید که با متورم شدن، سنگینی یا بزرگی پستان‌ها همراه بود، می‌توانید به گزینه‌‌ی سرطان سینه مشکوک شوید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید