در زندگی، اوقات زیادی است که اراده به کارتان می‌آید و فقط در صورت داشتن آن است که می‌توانید کارها را پیش ببرید. جز اراده چه چیزی می‌تواند صبح خیلی زود شما را از زیر پتوی نرم و گرم، بیرون بکشد؟ جز اراده چه چیزی می‌تواند شما را مجاب کند که از خوردن سیب زمینی‌های سرخ شده‌ی خوشمزه دست بکشید تا وزن خود را متعادل نگه دارید؟

زندگی ما پر از وسوسه‌های متنوع است که هزینه‌ی مقابله با آن‌ها با کمک اراده و خویشتن داری ما تامین می‌شود. با این حال تقویت اراده آن قدر‌ها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. در وهله‌ی اول لازم است درک کنید که گاهی اراده کمک می‌کند کارهایی را انجام دهید که نمی‌خواهید! برای مثال با همکاری اراده خشم خود از مادر همسرتان را فرو می‌نشانید! کاری که نباید انجام دهید را متوقف می‌کنید. کاری که باید انجام دهید را به پایان می‌رسانید.

دکتر روانشناسی به نام روی بامایستر، مدیر روانشناسی اجتماعی دانشگاه فلوریدا در این خصوص می‌گوید که اراده مانند ماهیچه عمل می‌کند. استفاده‌ی زیاد از اراده باعث خستگی و در عین حال تقویت آن می‌شود که در نهایت باعث خواهد شد که شما استرس کم‌تری را تجربه کرده و شادتر باشید. تمام آنچه که برای تقویت اراده احتیاج دارید پیروی از چند عادت سالم است:

آماده به حمله باشید

بامایاستر با مشاهده‌ی وضعیت کارگران آلمانی متوجه نکته‌ی عجیبی شد.. این افراد زمانی معادل ۳ تا ۴ ساعت را صرف مقاومت در برابر غرایزی مانند خوردن، آشامیدن، استراحت از کار و میل جنسی خود می‌کردند. ضمن این که به این نتیجه رسید، افرادی که خویشتن داری قوی‌تری دارند نسبت به سایرین زمان کم‌تری را صرف مقاومت بر خواسته‌های خود می‌کنند. در ابتدا او گیج شده بود. اگر خویشتن داری به معنای مقاومت در برابر خواسته‌ها است، چرا افرادی که خویشتن دار‌تر هستند، زمان کم‌تری را صرف می‌کنند؟ پاسخ این ابهام به زودی معلوم شد: این افراد نظم بهتری به زندگی خود داده‌اند. این‌ها همان مردمی هستند که که اتومبیل خود را قبل از خراب شدن به تعمیرکار نشان می‌دهند. زمان کافی به پایان دادن پروژه‌های خود اختصاص می‌دهند و در رودربایستی اشتهای خود قرار نمی‌گیرند! در واقع آن‌ها به جای دفاع حمله می‌کنند! به این معنا که خود را آماده می‌کنند تا شانس واقعی‌تری برای رسیدن به موفقیت داشته باشند.

از تکنینک آرامش قبل از طوفان استفاده کنید

شما نمی‌توانید استر‌سهایی که قرار است در زندگی به شما تحمیل شود را کنترل یا حتی پیش‌بینی کنید. اما می‌توانید در لحظات آرامش خود لنگرهایی بسازید که در شرایط سخت به شما کمک کنند. برای مثال اقداماتی همچون ترک سیگار، کاهش در مصرف مشروبات الکلی و گفتگو با همسر خود را در زمان‌های آرامش انجام دهید. از این رو، زمانی که شغل تازه‌ی خود را شروع کرده‌اید وقت ترک سیگار نیست! یا وقتی با بحران‌های زندگی زناشویی روبرو هستید، به فکر کاهش وزن نیفتید! در مواقع استرس‌ناکی همچون نزدیک شدن زمان پرداخت قسط یا مهلت پایان انجام یک کار از خود بپرسید: امروز، بعد از ظهر و آخر هفته چطور می‌توانم از اراده‌ام کمک بگیرم؟

اهمال کار نباشید

می‌توان گفت، اهمال کاری تقریبا یک نفرین جهانی است که حداقل ۹۵ درصد مردم به داشتن این خصیصه اعتراف می‌کنند! هر چند که در مورد ۵ درصد باقی مانده هم ایده‌ی خاصی نداریم که تا چه اندازه صادق هستند! اغلب اوقات، روانشناسان کمال طلبی را دلیل اهمال کاری می‌دانند. البته این فرض درست به نظر می‌رسد؛ اما دکتر بامایستر و دکتر دایان تایس، روانشناسان دانشگاه ایالتی فلوریدا به این نتیجه رسیدند که اهمال کاری بیشتر در اثر پدیده‌ی دیگری به نام تکانشگری رخ می‌دهد. تکانشگری بیانگر حالت‌هایی است که فرد هیجانی عمل می‌کند، توانایی دور اندیشی و مشاهده‌ی اخر و عاقبت کارها را ندارد، پشتکار کافی از خود نشان نمی‌دهد و گرفتار خشم‌های هیجانی می‌شود. اهمال کارها وقتی دچار استرس می‌شوند، به دنبال این هستند که با انجام کار متفرقه‌ی دیگری حال خود را بهتر کنند. در واقع اکثر آن‌ها خود را گول می‌زنند؛ چرا که در نهایت مهلت پایان کار تمام می‌شود و آن‌ها بیش از سایرینی که طبق برنامه عمل کرده‌اند دچار استرس خواهند شد.

 نتیجه‌ی اخلاقی: دندان روی جگر بگذارید و تمامش کنید!

همیشه اصول اولیه را به یاد داشته باشید

گاهی در حین حرکت به سمت یک هدف وسوسه می‌شوید که موارد دیگر مانند وعده‌های غذایی منظم و خواب خوش شبانه را کنار بگذارید. در حالی که این صرفه جویی در زمان هزینه‌های دیگری را پشت دست‌تان خواهد گذاشت. طبیعی است وقتی خسته و گرسنه باشید دیگر رمقی برای سخت کوشی ندارید. پس به خاطر داشته باشید وقتی پای اراده به میان می‌آید، استراحت و تغذیه هم مهم هستند.

روند پیشرفت اراده‌ی خود را بنویسید

برای این که به بیراهه نروید و در مسیر باقی بمانید، پیگیری پیشرفت اراده بسیار مهم است. این کار شما را تشویق می‌کند تا عقب نشینی نکنید. برای مثال، وقتی نمودار کاهش وزن تدریجی خود در طول شش ماه را فراهم کرده‌اید دیگر، افزایش وزن جزئی هفته‌ی اخیر شما را دلسرد نخواهد کرد.

به خود پاداش بدهید

تشویق می‌تواند معجزه کند. استر دایسون روزنامه نگاری است که علاقه‌ی زیادی به شنا کردن دارد. او خود را ملزم کرد که در صورت استفاده‌ی هر روز از نخ دندان روزی ۵ دقیقه بیشتر شنا کند و در صورت استفاده نکردن، ۵ دقیقه زمان شنای خود را کاهش دهد. به این ترتیب ۴ سال است که او هر شب از نخ دندان استفاده می‌کند. هر کسی باید مشوق انگیزه‌بخش خود را پیدا کند! مشوق شما چیست؟