به جدایی از شریک عاطفی خود فکر کرده‌اید؟ تا به حال جدایی را تجربه کرده‌اید؟ به دنبال مشاوره در مورد ارتباط‌تان هستید؟ تمام این پرسش‌ها نشان می‌دهد که جدایی می‌تواند با گردبادی از احساسات همراه باشد.

جدایی شبیه سوار شدن بر یک ترن هوایی احساسی است!

پس از جدایی، افراد احساسی همراه با رهایی و اندوه دارند. در واقع آزادی آن‌ها با احساس آزاردهنده‌ی دلتنگی و فقدان، آلوده شده است و در این میان، بدتر از همه احساس حسرت است. چرا که آن‌ها دچار این تردید هستند که شاید اشتباه از جانب آن‌ها بوده است!

رویارویی با این حجم از تاسف سخت است

مقابله با پشیمانی و حسرت سخت است. گاهی اوقات از این که وقت خود را در چنین رابطه‌ای تلف کرده‌اید، پشیمان هستید. بنابراین شروع به فکر کردن و شمارش تمام ساعت‌های از دست رفته می‌کنید و این که به جای آن چه کارهایی می‌توانستید انجام دهید.

گاهی اوقات هم از این که رابطه را تمام کردید پشیمان می‌شوید. رابطه‌ی شما با لحظه‌های خوب شروع شد اما بر خلاف انتظار شما پیش رفت. حتی احساس می‌کنید بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌تان را مرتکب شده‌اید.

واقعیت این است که تمام این احساسات طبیعی بوده و شما در این خصوص تنها نیستید!

خیلی راحت می‌توان خاطرات را مرور کرد و دلتنگ لحظات خوب و خوش دوران با هم بودن شد. احساس پشیمانی شما در تمام کردن رابطه باعث می‌شود که فراموش کردن لحظات تلخ آن روزها ساده‌تر شود.

در حالی که این لحظات بد واقعا اتفاق افتاده‌اند. به همین دلیل شما از یکدیگر جدا شده‌اید.

گاهی اوقات هم از بیخ و بن پشیمان هستید! نه به این دلیل که کسی از زندگی شما رفته است؛ بلکه به این خاطر که فکر می‌کنید اشتباه وحشتناکی مرتکب شده‌اید.

تاسف‌های مشترک پس از جدایی‌ها

فهرست زیر نمونه‌هایی از تاسف‌های مشترک افراد پس از جدایی است:

۱. من نباید این قدر ... می‌بودم

جای خالی را با کلماتی چون مهرطلب، آزاردهنده، بی صبر، خودخواه، حسود و دیگر صفات بد می‌توان پر کرد. پس از جدایی افراد شروع به مرور نقص‌های گذشته‌ی خود می‌کنند.

افسوس رفتارهای گذشته باعث می‌شود که بهترین فرصت یادگیری اشتباهات را از دست بدهید. در واقع با این کار اختیار خود به دست احساسات و بی‌قراری‌های خود داده‌اید. حالا وقت آن رسیده که روی خود کار کنید تا در آینده این اتفاق را تجربه نکنید.

۲. من باید بیشتر تلاش می‌کردم

به یاد دارید که روز ولنتاین را در خانه نشستید و تلویزیون تماشا کردید؟ به جشن سالگرد آشنایی‌تان اهمیتی ندادید با این که برای طرف مقابل مهم بود؟ یک بار هم تولدش را فراموش کردید! شریک عاطفی شما به شدت ناراحت شد و نتوانست درک کند که چرا این موارد برای شما اهمیتی ندارند!

با احساس پشیمانی خیلی سخت می‌توان مقابله کرد. تنها با به رسمیت شناختن اشتباهات است که می‌توان قدم بزرگی برای رشد شخصیت برداشت. این توصیه را به عنوان یک مشاوره بپذیرید. همه اشتباه می‌کنند و هیچ کس کامل نیست. این جدایی می‌تواند به شما کمک کند تا در آینده، رابطه‌ی عاطفی بهتری را تجربه کنید.

۳. من باید زودتر رابطه‌ام را تمام می‌کردم

همه می‌دانند که برای حفظ رابطه باید تلاش کرد. بدون تلاش، هیچ شانسی برای شاد یا سالم بودن یک رابطه وجود ندارد. بنابراین شما با شریک عاطفی خود وارد تعهد می‌شوید که آینده‌تان را با هم ساخته و برای بهتر شدن تلاش می‌کنید. و این تلاش ادامه دارد.

گاهی اوقات تلاش‌هایی که برای حفظ یک رابطه می‌شود بسیار بیشتر از مزایای رابطه است. شاید شما بیش از اندازه در این رابطه صبر کرده‌اید. در حال حاضر احساس می‌کنید که بخش بزرگی از زندگی شما به هدر رفته است. در حالی که شما برای خود یک تجربه‌ی ارزشمند زندگی و یک فرصت یادگیری ایجاد کرده‌اید. حالا می‌دانید که چه کارهایی موثر است، چه کارهایی فایده ندارد و چه مسائلی ارزش تلاش کردن دارند. به همین دلیل یک قدم جلوتر از بقیه هستید.

دست از حسرت و تاسف بردارید!

رابطه‌ی تمام شده می‌تواند شما را برای روابط آینده آماده‌تر کند. البته که احساس پشیمانی یک مرحله‌ی طبیعی پس از جدایی است. پشیمانی و تاسف در مواردی می‌تواند سازنده هم باشد اگر سعی کنید که از آن به عنوان فرصت یادگیری استفاده کنید. در چنین فرصتی نیاز و خواسته‌های خود را در یک رابطه‌ی عاطفی کشف خواهید کرد.