موارد مربوط به مراقبت از پوست در ظاهر بدیهی به نظر می‌رسد. به هر حال ۴ نوع پوست بیشتر جود ندارد و انتظار بر این می‌رود که هیچ شخصی هم در خصوص مراقبت از پوست خود گیج نشود. در حالی که این طور نیست. به عنوان مثال، بسیاری از مردم پوست کم آب را با پوست خشک اشتباه می‌گیرند.

به همین دلیل در این مطلب به بیان توصیه‌هایی پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کند، یک بار برای همیشه نحوه‌ی مراقبت درست از پوست خود را یاد بگیرید.

پوست ترکیبی (چرب و خشک)

برای انواع پوست، محصولات بهداشتی متفاوتی وجود دارد: بخش‌های چرب پوست به محصولات خشک کننده نیاز دارد و بخش‌های خشک نیاز به مواد مغذی و آبرسان دارند.

از مصرف تونیک‌های حاوی الکل خودداری کنید. بهتر است از تونیک‌هایی استفاده کنید که حاوی اسیدهای AHA یا سالیسیلیک اسید باشند.

سعی کنید از محصولات دارای گلیکولیک اسید استفاده کنید؛ چرا که به حذف چربی پوست شما کمک کرده و با پوسته پوسته کردن آن، به ساخت سلول‌های جدید کمک می‌کنند.

چنانچه بخش‌های چرب پوست شما حالت ملتهب دارند از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید. این ترکیبات مقابله‌ی خوبی در برابر آکنه‌ها دارند و همچنین دارای خواص تولید کلاژن هستند.

پوست خشک

 پایه و اساس مراقبت از یک پوست خشک، استفاده از مواد مغذی و آبرسان است.

از صابون، مالش دهنده‌ها مانند لیف یا ماسک لایه بردار مخصوصا آن‌هایی که بر پایه‌ی خاک رس هستند، استفاده نکنید.

از کرم‌هایی استفاده کنید که پایه‌ی چرب دارند. استفاده از هر گونه کرمی که با ضخامت زیاد بر روی پوست شما می‌نشیند، مربوط به ۱ تا ۲ ساعت قبل از رفتن به تختخواب باشد و قبل از خواب تمام زایدات موجود بر روی پوست را با یک دستمال پاک کنید.

بیش از یک بار در روز حمام نروید.

از یک مرطوب کننده استفاده کنید، ضمن این که دمای منزل خود را در حالت خنک نگه دارید.

پوست چرب

 پوست چرب نیاز به توجه ویژه و مراقبت کامل دارد.

از لمس کردن پوست صورت خود خودداری کنید.

پوست صورت خود را تنها دو بار در روز با آب سرد بشویید؛ مگر این که عرق زیادی کرده باشید. شستشوی صورت با آب گرم باعث می‌شود که غدد چربی پوست شما فعال‌تر شوند.

برای پاک سازی پوست از یک محصول بهداشتی سبک استفاده کنید.

از تونیک‌های پایه الکلی که به تدریج پوست شما را خشک می‌کنند، استفاده نکنید؛ چرا که پوست با ترشح چربی بیشتر عکس‌العمل نشان می‌دهد. از این رو بهتر است که از تونیک‌هایی با پایه‌ی اسیدهای AHA یا سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

از کرم‌ها و پودرهای تونینگ پوست استفاده نکنید؛ این مواد باعث مسدود کردن منافذ و التهاب پوست می‌شود.

هنگام خریداری محصول، روی بسته‌بندی آن به بودن کلمه‌ی «غیر دارویی» یا non-medicated توجه کنید. وجود این کلمه نشان می‌دهد که محصول موجود، منافذ پوست شما را مسدود نخواهد کرد.

از محصولات سبکی چون لوسیون یا ژل استفاده کنید. موادی که با ضخامت زیادی روی پوست شما می‌نشیند، پوست شما را چرب‌تر کرده یا منافذ آن را می‌بندند.

چنانچه از آکنه رنج می‌برید، از ترکیبات حاوی رتینوئید و همنین ترکیبات دارای بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید استفاده کنید. آن‌ها را بر روی کل صورت خود استعمال کنید.

پوست نرمال

 برخی از افراد خوش شانسی که چنین پوستی دارند نیازی به استفاده از مواد آرایشی ندارند. با این حال هنوز هم پوست آن‌ها نیاز به مراقبت به خصوص در فصل زمستان را دارند. هر چه سن شما بالاتر می‌رود پوست‍تان شروع به خشک شدن می‌کند.

پاک کننده‌های پوستی

محصولات پاک کننده‌ی پوست می‌توانند شامل مواد شیمیایی باشند که لیپیدهای پوست را از بین می‌برند. در نتیجه پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. از این رو از خریداری محصولاتی که دارای مواد زیر هستند، خودداری کنید:

  • سدیم لوریل سولفات (SLS)
  • سدیم لورات سولفات (SLES)
  • سدیم لورت سولفات (SMS)
  • روغن معدنی

تونینگ‌ها

 آب میسلار گاهی دارای مقادیر کمی از مواد نگهدارنده و فعال سطحی است. از این رو، بدون در نظر گرفتن دستورالعمل قید شده بر روی جعبه‌ی آن، باید پس از استفاده از روی صورت شسته شوند.

تونینگ پوست فعالیت محصولات پاک کننده را خنثی کرده و pH پوست را پس از شستشو با آب سخت تعدیل می‌کند. بنابراین پوست شما برای استفاده از مواد مرطوب کننده آماده می‌شود.

استفاده از تونینگ به صورت اسپری توصیه می‌شود؛ چرا که در این حالت باعث کشش پوست نمی‌شود.

همچنین می‌توانید از بطری آب معدنی به جای تونیک استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که درب بطری بیش از سه روز باز نبوده باشد.

مرطوب کننده‌های پوستی

 وجود ترکیبات زیر در یک کرم مرطوب کننده مفید خواهد بود:

  • سدیم هیالورونات
  • اوره
  • پروپیلن گلیکول

علاوه بر این، پوست نیاز دارد تا در برابر اشعه‌ی خورشید و رادیکال‌های آزاد محافظت شود. برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید، از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که SPF آن مناسب باشد و از پوست شما در برابر اشعه‌های ماورای بنفش UVA و UVB محافظت کند. برای محافظت پوست‌تان در برابر رادیکال‌های آزاد هم می‌توانید از کرم‌های ویتامین C و E، عصاره‌ی چای سبز و دیگر مواد گیاهی آنتی اکسیدان استفاده کنید.

از کرم‌های مخصوص روز، نیم تا یک ساعت قبل از خروج از منزل و از کرم‌های مخصوص شب، ۱ تا ۳ ساعت قبل از خواب استفاده کنید. هنگامی که شما می‌خوابید، فرایند میکروسیرکولاسیون پوست شما کند می‌شود و جذب کرم بر روی پوست ضعیف خواهد شد. این مسئله می‌تواند در صبحگاه خود را به صورت ورم به ویژه در اطراف چشم‌ها نشان دهد.

از کرم در امتداد خطوط ماساژ استفاده کنید. دقت کنید که کرم مصرفی شما بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد نباشد. در حالت دوم پوست شما قادر به تنفس نخواهد بود. چنانچه کرم استفاده شده ظرف نیم تا یک ساعت بر روی پوست جذب نشد، اضافه‌ی ان را با یک دستمال پاک کنید.

کرم روز باید بعد از نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل استفاده شود. در زمستان این مدت زمان یک ساعت است تا در این فاصله‌ی زمانی جذب پوست شود.

صرف نظر از نوع پوست خود، قوانین زیر را رعایت کنید:

  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کرده و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • آب بنوشید.
  • قبل از پاک کردن آرایش صورت به رختخواب نروید.
  • صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • از غذاهای حاوی ویتامین C استفاده کنید. چرا که به تولید کلاژن کمک می‌کند و خاصیت الاستیک پوست شما حفظ می‌شود.

چگونه از جوش‌های سرسیاه خلاص شویم؟

دلایل بسیار زیادی برای وجود جوش‌های سرسیاه بر روی پوست وجود دارند. چرب بودن پوست، مسدود شدن غدد چربی به علت تجمع گرد و غبار در منافذ پوستی و استفاده از کرم‌های نامناسب می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه شود. با استفاده از روش‌های زیر می‌توان این نوع جوش‌ها را برطرف کرد:

سفیده‌ی تخم مرغ:

یک لایه‌ی ضخیم از سفیده‌ی تخم مرغ را بر روی پوست خود بمالید و با یک پد پنبه‌ای یا دستمال آرایشی بر روی پوست خود فشار وارد کنید. منتظر بمانید تا سفیده بر روی پوست شما کاملا خشک شود و سپس آن را با دستمال از روی پوست خود پاک کنید. سپس پوست خود را با آب سرد بشویید.

خاک رس سفید:

خاک رس سفید را می‌توان از عطاری‌ها خریداری کرد. این ماده را با آب مخلوط کرده و روی قسمت‌های مشکل دار پوست خود قرار دهید. دقت کنید که خاک رس در اطراف چشم و لب شما نباشد. ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود بنشانید.

شیر تخمیری:

ماسک ساخته شده از شیر تخمیری می‌تواند برای پوست ترکیبی و چرب موثر باشد. ۲۰ دقیقه مدت زمانی مناسبی برای نشستن ماسک بر روی پوست شما خواهد بود تا وضعیت پوست‌تان به شکل قابل توجهی بهبود پیدا کند.

همچنین به شما توصیه می‌کنیم مطالب قبلی ما با عنوان «۱۵ درمان اثر بخش خانگی برای رفع جوش و آکنه» و «با این ۹ راهکار خانگی از شر جوش‌های سر سیاه و سرسفید راحت شوید» را مطالعه بفرمایید.