زندگی زناشویی یکی از پرفراز و نشیب‌ترین رابطه‌های بشری است که ضمن شیرینی و لطافت و قوه‌ی بالندگی و رشد در خود، ممکن است سقوط‌هایی در زمینه‌ی اخلاقی و رفتاری نیز در خود داشته باشد که درک و هضم آن نیاز به دانستن و مهارت‌های ویژه‌ای دارد.

اگر شاهد مسئله‌ی خیانت در زندگی زناشویی خود بودید دو راه پیش رو دارید: راه اول  این است که رها کنید و بروید که البته حق شماست ولی مطمئن نباشید که نفر بعدی کاملا به شما وفادار باشد. راه دوم این است که مانند یک تعمیرکار ماهر سر رابطه‌تان بیایید و اشکالات و نواقص رابطه را پیدا کنید و دلسوزانه و عاشقانه سعی در اصلاح و حفظ رابطه‌تان کنید.

چهار قانون کلی برای بعد از خیانت پیشنهاد روانشناسان و خبره‌های زوج درمانی است:

۱. قانون حمایت

رعایت این قانون به این معناست که همسرتان را نه تنها ببخشید و مدام  او را در حال خیانت تصور نکنید، بلکه از او حمایت کنید. نسبت به او مهربان باشید و به او کمک کنید تا بتواند خودش را پیدا کند و گذشته را جبران کند. با او مثل یک مجرم و جنایت‌کار برخورد نکنید و طوری او را زیر نظر نگیرید که او حس بدی نسبت به خودش و شما پیدا کند. بعضی همسران، به جای حمایت از شریک زندگی‌شان با فوران خشم و قضاوت‌های ناخواسته مدام نه تنها طرف مقابل را به خود جذب نمی‌کنند که روز به به روز باعث تنفر و دوری بیشتر همسرشان می‌شوند.

اگر ما تصمیم گرفته‌ایم که همسر خاطی خود را ببخشیم، بخشش اصولی دارد که با آزار رساندن و مدام بازجویی و محاکمه کردن متفاوت است. اگر واقعا نمی‌توانید کسی را بعد از خیانت ببخشید، او را رها کنید یا بخشش را یاد بگیرید.

٢. قانون توجه

این قانون به ما خاطر نشان می‌کند که همسر ما نیازهایی  داشته که از طرف ما تامین نشده است؛ ما باید بعد از شناسایی آن نیاز‌ها برای رفع آن نیاز‌ها به‌صورت عملی تلاش کنیم. اگر همسر شما نیاز دارد برایش وقت بیشتری بگذارید، سعی کنید این زمان را به او اختصاص دهید. اگر او خواهان ارتباط عاطفی قوی‌تر  یا تغییر سبک مراودات جنسی است، در جهت ارضای نیاز‌های  او تلاش کنید و نسبت به خواسته‌های همسرتان بی‌توجه نباشید.

۳. قانون زمان

این قانون  به همسران تذکر می‌دهد که به یکدیگر زمان دهند. به همسر خود زمان دهید تا قوای روحی خود را تقویت نماید و بتواند خودش را در رابطه با شما پیدا کند. منتظر تغییرات سریع در کوتاه مدت نباشید. برای انجام کارهای بزرگ و ریشه‌ای همیشه زمان نیاز است. صبور باشید و با عجله تلاش‌های خود را برای حفظ زندگی زناشویی خود بی‌ارزش نکنید. درخت هم برای میوه دادن بعد از رعایت همه‌ی شرایط و امکانات لازم نیاز به گذر زمان دارد. برای میوه دادن درخت زندگیتان سه فصل صبر کنید تا در یک فصل به میوه برسید.

۴. قانون صداقت

 با یکدیگر قانون صداقت را مطرح کنید و نسبت به یکدیگر صادق و راستگو باشید؛ ولی این قانون زمانی عملی است که شما  بتوانید با صداقت افراد کنار بیایید؛ نه این‌که برای صداقتشان مدام آن‌ها را به دردسر بیندازید یا از آ‌ن‌ها بیش از حد توضیح و تفسیر بخواهید. همسرتان را از راستگویی بیزار نکنید و هرگز برای کشف دروغ‌های او تلاش نکنید.گاهی دلیل عدم صداقت همسران رفتار‌های نادرست آن‌ها در مواجهه با صداقت است.

 توصیه های نهایی:

  •  اززندگی خود عاشقانه و با ابزار مهربانی و حمایت حفاظت کنید، نه مانند یک نظامی که از یک پادگان محافظت می‌کند.
  • به همسرتان برای ابراز محبت و عشق فرصت دهید و به راحتی او را بپذیرید؛ ولی راه را برای ورود جنس‌های مخالف در محدوده عاطفی و عاشقانه‌ی زندگی خود مسدود کنید. به هرکسی اجازه ندهید وارد محدوده‌ی صمیمی قلب شما بشود و حواس شما را به خود پرت کند.
  • با همسرتان بیشتر از بقیه به تفریح بروید و سعی کنید خاطرات خوش و بیشتری با او داشته‌ باشید.
  • اگر به کسی غیر از همسرتان علاقه‌مند شدید سعی کنید تا می‌توانید از او اجتناب کنید و روابط خود را با همسرتان صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر کنید.
  • اگر کسی غیر از همسرتان شروع به تعریف و تمجید و ستایش از شما کرد، قصه‌ی روباه مکار و کلاغ را به یاد آورید و به راحتی  چیز‌های با ارزش زندگی خود را رها نکنید که بعدا سخت پشیمان و نادم می‌شوید.