یکی از هنر‌های زندگی‌های شلوغ و پرهیاهوی امروزی، هنر خوب شنیدن است. این هنر از خوب صحبت کردن هم مهم تر و با اصالت‌تر است. یکی از شیوه‌های همدلی و برقراری انواع رابطه‌های عاطفی و حتی موفقیت در مذاکره‌های کاری و اقتصادی، خوب شنیدن است که همواره با موانعی همراه است و این مهم را دچار اختلال می‌کند.

با از بین بردن این موانع که سد راه خوب شنیدن است، می‌توانید به شنونده‌ی خوب و موفقی تبدیل شویم که ضمن خوب شنیدن و برقراری رابطه موثر با دیگران، قدرت تصمیم گیری و واکنش‌های درست را در خود تقویت کنیم.

۱. قضاوت کردن

اگر در ذهنتان در حال قضاوت کردن شخص مقابل باشید یا دنبال چیزی منفی بگردید که بر علیه او استفاده کنید، در این صورت شما در حال شنیدن طرف مقابل نیستید؛ بلکه در حال جستجو و یافتن مسائل مورد نظرتان هستید.

۲. ذهن خوانی

یکی دیگر از موانع خوب شنیدن، ذهن‌خوانی است.در ذهن خوانی شما آنچه در ذهنتان بافته‌اید، را مرتب در فکر خود مرور می‌کنید، بدون این‌ که توجهی به حرف‌هایی که طرف مقابل می‌زند داشته‌ باشید. این شیوه  باعث خراب شدن روابط عاطفی و دلسرد کردن یار و دوست صمیمی می‌شود.

۳. انتخاب گزینشی

گزینشی شنیدن، از دیگر موانع خوب شنیدن است. مثلا شما عادت کرده‌اید وقتی به حرف‌های دوستتان گوش دهید که عصبانی و شاکی است و در دیگر موارد، موقع صحبت کردن او حواستان جای دیگر است و خوب متوجه گفته‌های او نمی‌شوید. ­

۴. رویا پردازی

موقع درد دل کردن یا صحبت‌های دوست یا همکارتان  به خصوص مواقعی که چندین سال با آن فرد هستید، راحت تر گوش دادن به او را متوقف می‌کنید و غرق در تخیلات خود می شوید. اگر توجه کردن به دوستی برایتان سخت است، ممکن است علامت این باشد که از موضوعات خاصی گریزان هستید و علاقه‌ای برای شنیدن بعضی بحث‌ها یا موضوعات ندارید. در این‌گونه موارد سعی کنید با رندی موضوع دلخواه خود را مطرح کرده و از موضوع مورد بحث، گذر کنید.

۵. پند و اندرز

در این حالت شما با پند و اندرزهای  مادربزرگی خود وسط حرف دیگری می‌پرید و نمی‌گذارید او جملات خود را تکمیل کند. جستجوی شما برای ارائه‌ی راه حل درست و اشتیاق  شما برای بهبود اوضاع، مانع شنیدن درست و اصولی می‌شود.

۶. مشاجره

در این حالت نیز شما آماده‌‌ی نشنیدن هستید و در ذهنتان به جای شنیدن طرف مقابل دنبال جواب می‌گردید. در حالت مشاجره با دیگران، شما با حالتی تدافعی، از شنیدن حرف‌های طرف مقابلتان دست برمی‌دارید و در بازی‌ای که راه انداخته‌اید در حال امتیاز گرفتن هستید.

۷. همیشه برحق بودن

وقتی طرف مقابل به شما می گوید که حق با شما نیست، دیگر به حرف‌های او گوش نمی‌دهید. برای اجتناب از هرگونه پیشنهادی مبنی بر این که شما در اشتباه هستید و ممکن است برای دفاع از خود دروغ بگویید، داد بزنید، موضوع را عوض کنید، توجیه کنید، طعنه بزنید، دلیل تراشی کنید، متهم کنید یا در غیر این صورت انتقاد کنید.

۸. منحرف کردن بحث

موضوع را عوض می‌کنید یا آن را به شوخی می‌گیرید. وقتی کسی نیاز به صحبت کردن یا دردل کردن با شما دارد موضوع بحث را تغییر دادن یا مرتب مزه پراندن باعث از دست رفتن شیرازه‌ی موضوع و نشنیدن درست شما می‌شود.

۹. تسکین دادن

قبل از این‌که همه موضوع را درست بشنوید شروع به اظهار تاسف یا خوشحالی می‌کنید و درگیر ابراز کردن می‌شوید. لزومی ندارد، تا خوب متوجه ماجرا نشده‌اید کار خاصی انجام دهید. خوب شنیدن دیگران، خودش بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

۱۰. شش دانگ نبودن

اگر قرار است به صحبت‌های کسی گوش دهید شش دانگ باشید. حواستان به گوشی و چک کردن ایمیل و کنترل شبکه‌های اجتماعی نباشد. در بین صحبت طرف مقابل با تلفن خود صحبت نکنید و حواستان به گوینده باشد. او را با نگاه‌های چشمی، تایید و مشایعت کنید و به او احترام بگذارید.