بی دوست بودن، باعث احساس تنهایی و بروز انواع سرخوردگی‌های عاطفی و احساسی در ما می‌شود. افراد مثبت و پرانرژی همیشه قسمتی از وقت خود را به فضای دوستی و دوستانه‌ی زندگی خود اختصاص می‌دهند؛ اما با تمام اهمیتی که دوست در زندگی ما دارد، دوستی آفات و معایبی نیز دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

دوستی، تنها با ابراز احساس و عاطفه یا ادعای داشتن آن، یک رابطه‌ی سازنده و پویا نمی‌شود. دوستی‌های واقعی در عمل و در شرایط و موقعیت‌های مختلف سنجیده و ارزیابی می‌شود.

دوستی‌هایی که متقابل نیست

حتما شما هم در فهرست دوستان خود، دوستانی دارید که فقط آن‌ها در فهرست دوستان شما قرار دارند و شما جایی در لیست دوستان آن‌ها ندارید.

متقابل بودن دوستی یکی از مسائلی است که در بعضی دوستی‌ها مطرح نیست و این متقابل نبودن گاهی مانند آب سردی است که بر سر دوستی‌های فرو می‌ریزد.

یکی از دلایل این متقابل نبودن دوستی، انتخاب دوستی‎های آرمان‌گرایانه است. این که شما دوست دارید با اشخاص محبوب که موفق‌تر از شما هستند دوست شوید باعث نمی‎‌شود صرف این تمایل  آن‌ها نیز شما را دوست خود بدانند و برای شما حاضر به فداکاری یا گذاشتن وقت و انرژی باشند.

دوستی‌های دو وجهی

آیا تا به حال شده وقتی یکی از دوستانتان به شما زنگ می‌زند برای جواب دادن تلفن مردد شوید! به این نوع روابط دوستانه «دو وجهی» می‌گویند. نزدیک به پنجاه درصد از دوستان شبکه‌ی اجتماعی ما  در دسته‌ی دو وجهی قرار دارند.

روابط دو وجهی در محیط کار می‌تواند مفید باشد از این جهت که باعث تلاش بیشتر اشخاص برای تثبیت موقعیت خود و افزایش جلب اعتماد بیش‌تر دوست خود می‌شود.

اما این روابط به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن بیشترین آسیب و ضربه را به سلامتی ما می‌زند. افزایش واکنش‌پذیری قلبی، عروقی، پیری سلولی بیشتر و افزایش استرس از معایب روابط دو وجهی است.

رفقای خوبی که باید از آن‌ها برید

در بین دوستانمان حتما دوستانی خوش مشرب  و قابل اعتماد و با وفا داریم که همیشه با اطمینان و رضایت کامل جواب تلفن‌هایشان را می دهیم اما اگر همین دوستان خوب، صفات ناشایستی داشته باشند می توانند برای شما آسیب زا باشند. پژوهش‌های انجام شده روی شبکه‌های اجتماعی افراد  نشان می‌دهد دوستان افسرده، احتمال افسرده شدن ما را افزایش می‌دهند، دوستان عصبی و پرخاش‌گر، میزان خشونت ما را بالا می‌برند، دوستان چاق احتمال چاقی ما و دوستان بد‌دهان احتمال استفاده‌ی ما از الفاظ رکیک زیاد می‌کنند.

بعضی دیگر از دوستان خوب، با ما هم جهت نیستند، آنها ارزش‌هایی دارند که با ما متغایر است. این دوستان با این‌که ضرر رسانی خاصی ندارند اما رشدی هم برای ما ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها شما را تایید نمی‌کنند و نسبت به اهداف شما نظری ندارند. ماندن با این رفقا  مانند شنا کردن در خلاف جهت جریان آب، کار شما را در رسیدن به اهدافتان سخت‌تر می‌کند.

دوست دشمن نما

این گروه از دوستان به شکل ویژه‌ای چند لایه هستند و در گروه دوستان دو وجهی قرار نمی‌گیرند.روابط این گروه ملغمه‌ای است از عشق، نفرت، دلخوری، دل‌سوزی، عطوفت.این افراد هم می‌توانند بی نهایت خوب باشند و هم بی‌نهایت بد. این دوستان کاری می‌کنند که شما روی لبه‌ی تیغ راه روید و هر لحظه نگران باشید که خشم یا نارضایتی او را برانگیزید. این دوستان شما را سوار ترن هوایی احساسی می‌کنند که دائما با فراز و نشیب و ترس و اضطراب دست و پنجه نرم کنید. یک روز با شما عاشقانه و روز دیگر بی‌اعتنا و فارغ رفتار می‌کنند.

تفاوت روابط دوستانه در خانم‌ها و آقایان

به طور کلی داشتن روابط بد، باعث افزایش استرس و تندخویی در زن و مرد می‌شود اما معمولا خانم‌ها اهمیت بیش‌تری به روابط می‌دهند و بیشتر از آقاین از روابط بد آسیب می‌بینند.

زنان در دوره میانسالی و سالخوردگی با داشتن تعاملات منفی اجتماعی مانند انتظار بیش از حد، عیب‌جویی، دل‌سردی و مشاجره‌های متعدد باعث افزایش ۳۸ درصدی خطر ابتلا به فشار خون بالا می‌شوند که این رقم در آقایان به مراتب کم‌تر است.

دوستی‌هایی که بعد از مدتی بد‌ می‌شوند

بعضی از دوستی‌ها به مرور زمان آزاردهنده و نا‌مطلوب می‌شوند. عجیب است اما گاهی برهم زننده‌ی تعادل دوستی‌ها خود ما هستیم که با مهربانی این کار را انجام می‌دهیم.مورد لطف واقع شدن گاهی برای بعضی افراد سنگین است. گاهی دوستان ما به دلیل ورود به عرصه‌ی شغلی ما از دوستان «خوب» به دوستان «بد » تغییر  می‌کنند.

بعضی افراد، دوست دارند احساس کنند سزاوار خوشبختی بوده‌اند نه این‌که شما بر آن‌ها منتی دارید. این آسیب‌ها  معمولا با «درشت‌گویی» خود را نشان می‌دهد.

دوستی هایی که به ناگهان قطع می‌شود

این نوع دوستی‌ها اگر عمیق، باشد می‌تواند سلامتی روح و روان ما را با اختلال مواجه کند. گاهی بعضی جدایی‌ها قبل از رفتن دوست رخ می‌دهد اما به هر دلیلی که یک دوستی دیرینه یا عمیق قطع شود آسیب روحی و روانی آن بر افراد دوستی مسلم است.