رویارویی با جلسات مصاحبه‌های شغلی اصلا کار ساده‌ای نیست؛ به طوری که نمی‌توانید عصبی بودن خود را کنترل کنید. به خصوص اگر نسبت به شغل مورد نظر شور و شوق داشته باشید و بخواهید همه چیز تمام و کمال پیش برود.

نتیجه‌ی چنین حالتی این می‌شود که به شغل مورد نظر نمی‌رسید و احساس ناامیدی می‌کنید. از طرفی می‌دانید که مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم این کار را داشته‌اید. پس مشکل کارتان کجاست؟!

معمولا کارجویان در جلسات مصاحبه، اشتباهات مرگباری را به طور مشترک انجام می‌دهند:

اغراق در توانمندی‌های خود

در مواقعی شما بیش از حد خود را دست بالا نشان می‌دهید، در واقع قصد شما این است که بگویید کاملا مناسب این کار هستید؛ اما همین اقدام باعث می‌شود که کمی اغراق کنید و نتیجه، معکوس میل شما خواهد شد.

سوال نپرسیدن

بعضی مواقع هیچ سوالی نمی‌پرسید. در هنگام حضور در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی، از شما انتظار می‌رود که سوالات زیادی بپرسید. در واقع، این نوع جلسات باید شما را به این توانمندی برساند که هر سوالی را که راجع به موقعیت شغلی پیش رو دارید بپرسید.

گفتن پاسخ‌های ساختگی

برای سوالاتی که نمی‌دانید جواب ساختگی در می‌آورید! این هم ایده‌ی بدی است؛ چرا که مصاحبه کننده متوجه‌ این موضوع خواهد شد!

جواب های کوتاه دادن

فقط جواب‌های «بله» یا «نه» می‌دهید. از آنجا که بیش از حد عصبی هستید فقط به گفتن «بله» یا «نه» کفایت می‌کنید. سعی کنید کمی پاسخ‌های خود را مبسوط‌‌‌‌‌‌تر توضیح دهید تا نشان دهد که واقعا سوال مصاحبه کننده را درک کرده‌اید.

تاثیر اولیه‌ی خوب نگذاشتن

شانس دومی در جلسه مصاحبه ندارید. دیگر فرصتی وجود ندارد که ذهنیت اولیه‌ی دومی را (!) به خود شکل دهید. به همین دلیل لازم است که بر روی مهارت شرکت خود در این جلسات کار کنید. خوشبختانه این مهارت با تمرین به دست می‌آید.

با رعایت این نکات، مصاحبه دیگر ترسناک نخواهد بود

اعتماد به نفس خود را از طریق زبان بدن در ۴ دقیقه‌ی نخست مصاحبه نشان دهید

بنا به مطالعات صورت گرفته، فرد یا گروه مصاحبه کننده تنها ۴ دقیقه زمان لازم دارد تا به این نتیجه برسد که شما را استخدام کند یا نه. بنابراین بسیار مهم است که در لحظه‌ی شروع مصاحبه اعتماد به نفس خود را نشان دهید.

در واقع این نمایش اعتماد به نفس باید خیلی فوری باشد. البته قرار نیست که بیش از حد در مورد خودتان صحبت کنید؛ بلکه زبان بدن شما می‌تواند در این خصوص به شما کمک کند. این بدان معنا است که شما بر صورت خود لبخند داشته باشید، ارتباط چشمی برقرار کنید و با پشت صاف بنشینید. ضمن این که از کارهایی مثل بازی کردن با مداد در دست‌تان، به پایین نگاه کردن یا دست زدن مداوم به موهای خود خودداری کنید.

برای مثال، وقتی یک مصاحبه کننده با شما صحبت می‌کند یا سوالی می‌پرسد، خود را به موضوع صحبت علاقه‌مند نشان دهید.

پاسخ‌های خوب همیشه همراه با مثال‌های خاص هستند

جواب‌های کلی مانند «من در حل موقعیت‌های بحرانی خوب هستم»، ارزیابی را برای مصاحبه کننده در تایید صلاحیت شما سخت می‌کند. بنابراین به جای استفاده از چنین پاسخ‌هایی سعی کنید به تجربه‌های شخصی خود گریز بزنید و به نمونه‌هایی از شرایط خاص اشاره کنید.

وقتی مصاحبه کننده می‌پرسد: «چگونه از پس موقعیت بحرانی بر می‌آیید؟» پاسخ خود را این طور شروع کنید: «وقتی من برای شرکت X کار می‌کردم، این مشکل پیش آمد.» و در ادامه‌ی پاسخ خود بگویید که چطور به حل آن مشکل کمک کرده‌اید.

از به کار بردن جملات منفی خودداری کنید

عبارت‌هایی مثل «من این کار را انجام نداده‌ام»، «من ندارم» یا «من نمی‌توانم» معنایی منفی در ذهن مصاحبه کننده القا خواهد کرد. همیشه سعی کنید با زبان مثبت منظور خود را برسانید؛ حتی اگر آن موضوع را در تجربه‌ی کاری خود نداشته‌اید. مثلا به جای اینکه بگویید: «هرگز مسئول انجام چنین وظیفه‌ای نبوده‌ام» بگویید: «کارهای مشابهی کرده‌ام که به اعتقاد من می‌تواند به موفقیت من در کارهای مرتبط کمک کند».

سوالات خاصی بپرسید که علاقه‌ی شما را نشان دهد

وقتی هیچ سوالی نمی پرسید، فرصت ارزشمند دریافت اطلاعات و آگاهی در مورد شغل مورد نظر را از دست می‌دهید. اگر هیچ سوالی نمی پرسید، ممکن است این طور تلقی شود که علاقه‌ای به این شغل ندارید.

سوالی بپرسید که نسبتا خاص باشد. برای مثال: «چه اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی در موقعیت شغلی من وجود خواهد داشت؟».

با محتوای رزومه‌ی کاری خود آشنا باشید

بسیاری از ما رزومه‌ی کاری خود را به شرکت‌های مختلف می‌فرستیم و بدون بازبینی و مرور آن فقط تجربه‌های جدید خود را به آن اضافه می‌کنیم. این مسئله می‌تواند باعث خجالت شما در جلسه‌ی مصاحبه شود؛ چرا که ممکن است مصاحبه کننده در مورد محتوای نوشته شده در رزومه‌ی شما سوالی بپرسد که نتوانید آن را پاسخ دهید. پس قبل از جلسه‌ی مصاحبه، نگاهی به رزومه‌ی خود داشته باشید و مطمئن شوید که تمام حقایق موجود در آن را می‌دانید.

ممکن است مصاحبه کننده نسخه‌ی کپی از رزومه‌ی کاری شما را نداشته باشد؛ بنابراین حتما چند نسخه‌ی اضافی همراه خود داشته باشید و مطمئن شوید که همه چیز به خوبی سازمان یافته است.

هر چند که سابقه‌ی کاری شما می‌تواند برگ برنده‌ی بزرگی در مصاحبه‌های شغلی باشد، اما مهارت‌های دیگری هستند که می‌تواند به شما در رسیدن به شغل مورد نظرتان کمک کند.