هر کسی تجربه‌ی احساس ناخوشایند را در چشمانش داشته است. برای بیشتر انسان‌ها استراحت و خواب مناسب، کافی است تا دید بهتری داشته باشند؛ اما علائمی وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید.

در ادامه ۱۲ علامت در چشم‌ها را معرفی کرده‌ایم که با مشاهده‌ی آن‌ها باید با دکتر چشم پزشک مشورت کرد.

۱. نقاط سفید بر روی قرنیه‌ی چشم

این یک پدیده‌ی نسبتا شایع در میان افرادی است که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند و نشانه‌ای از عفونت است. حتی آسیب‌های چشمی کوچک ناشی از استفاده‌ی لنز نیز می‌تواند به این عفونت و حتی زخم قرنیه دچار شود. افرادی که از لنزهایی با تاریخ انقضای گذشته و لنز‌های روزانه برای مدتی طولانی (حتی در کل شب) استفاده می‌کنند، در معرض خطر زیادی هستند.

۲. حلقه‌ی سفید دور عنبیه چشم

این پدیده اغلب نشانه‌ی بالا رفتن سن است. برای همین دلیلی برای نگرانی ندارد. اما اگر شما در سن جوانی هستید، حلقه‌ی سفید دور چشم می‌تواند اثر کلسترول و تری گلسرید بالا باشد که بعضی وقت‌ها خطر حمله‌ی قلبی یا سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

۳. چشمان قرمز

کم خوابی، کار زیاد و یا قرار گرفتن در معرض باد و نور خورشید می‌تواند دلیل قرمز شدن چشم‌ها شود. اگر چشم‌ها بدون دلیل قرمز شوند می‌تواند به دلیل بیماری های مختلفی از جمله افزایش فشار داخل چشم (گلوکوم)، فشار بالای داخل جمجمه و دیابت باشد.

۴. چشمان خشک

خشکی چشمان باعث ناآرامی و خارش می‌شوند و نیز خاراندن چشم بر پوست اطراف چشم آسیب می‌زند. این امر منجر به تضعیف پلک و چین و چروک می‌شود و علاوه بر این باعث می‌شود که هوا چشم‌ها را خشک‌تر کند. شایع‌ترین علت خارش چشم، حساسیت فصلی است.

اگر خشکی چشم با افزایش حساسیت به نور همراه باشد، باعث سندروم شوگرن می‌شود که اختلال سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهند.

۵. لکه‌های بی‌رنگ در مقابل چشمان

همه‌ی ما در اوقاتی مختلف شاهد ذراتی معلق هستیم که در برابر یک پس زمینه‌ی آسمان روشن یا برفی و یا در یک دیوار سفید قابل مشاهده هستند. اما افزایش شدید آن‌ها نشانه‌ای از یک قطره از اشک شبکیه چشم و یا جدا شدن آن است.

۶. چشم‌های قرمز متورم

این نتیجه‌ای از خستگی و کمبود خواب است و اغلب به اشتباه به عنوان نشانه‌ای از عفونت شناخته می‌شوند.

این علائم ممکن است در عاشقان قطره‌های چشمی سفید کننده مشاهده شود. مصرف طولانی مدت این قطره‌ها می‌تواند باعث آسیب بیشتر به چشم شود.

۷. لکه‌ای زرد نزدیک عنبیه چشم

برخی افراد متوجه لکه‌ای زرد یا برامدگی بر روی سفیدی چشم می‌شود که پینگوکولا نامیده می‌شود. این لکه‌ی زرد علامتی از پیری ملتحمه‌ی چشم است و اکثرا در افراد سالمند دیده می‌شود.

در اضافه، اشعه‌های خورشید باعث تحریک این بیماری‌ می‌شوند برای همین پینگوکولا بر روی افرادی که اغلب در زیر تابش خوردشید هستند، بیشتر ظاهر می‌شود. چنین اثری را می‌توان مشابه پینه‌های پوستی دانست. آن‌ها با تحریک باد، گرد و غبار و دود نیز ظاهر می‌شوند. پینگوکولا بی ضرر است و اثر منفی بر روی بینایی افراد ندارد.

۸. آبریزش چشم

این مساله کمی متناقض است، اما آبریزش غیرارادی چشم می‌تواند نشانی از خشکی چشم باشد. بنابراین چشم تلاش می‌کند تا اشک را برای فقدان رطوبت تشکیل بدهد. این پدیده در میان کسانی شایع است که وقتی زیادی را صرف کار با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون می‌کنند.

بسته شدن ناگهانی چشم و اشک غیر ارادی  علامتی از فلج عصب است که ماهیچه‌های صورت را کنترل می‌کند و می‌تواند عارضه‌ای پس از عفونت ویروسی باشد.

۹. نقاط تیره‌ی کوچک روی پس‌زمینه ای از خطوط مواج سوسو کننده

این علائم ممکن است به علت گردش خون ضعیف در مغز باشد. این نقاط از میدان دید ظاهر و ناپدید می‌شوند. شایع‌ترین علت این پدیده، پیری عمومی بدن است. با این حال افراد مبتلا به اختلالات سوخت و ساز بدن، دیابت، اختلالات عروقی و طرافداران رژیم‌های غذایی در معرض خطر هستند.

۱۰. ناپدید شدن تصویر در میدان دید

گاهی اوقات شما متوجه ناپدید شدن تصویری در مناطق خاصی از میدان دیدتان می‌شوید. این پدیده نشانه‌ای از میگرن چشم است و می‌تواند با سردرد به علت اختلالات گردش خون مغزی همراه باشد. میگرن چشم بی‌ضرر است. هیچ توضیح دقیقی از وقوع آن وجود ندارد و روش درمانی برای آن نیست.

۱۱. تاری دید

تنها دلیل تاری دید، نزدیک بینی چشم نیست؛ بلکه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری دیابت باشد. اگر علاوه بر تاری دید، متوجه وجود تابش و هاله‌ای در اطراف منابع نور شدید، می‌تواند آب‌ مروارید را نشان دهد که یک کدورت جزئی یا کامل از عدسی چشم است.

۱۲. سفیدپوستان زرد چشم

در اکثر موارد، علت در کاهش عملکرد کبد و مجاری صفرا است. زردی ممکن است عامل اصلی بیماری هپاتیت باشد.