چرا بعضی از افراد با دیدن یک صحنه‌ی غمگین در تلویزیون به هق هق گریه می‌افتند و عده‌ای هم پس از مرگ یک عزیز به زور یک قطره اشک می‌ریزند؟ آیا پیام «گریه‌ی خوبی داشته باشید» مفهوم فیزیولوژی یا روانی در خود دارد؟

محققان مطالعاتی بر روی علم گریه انجام داده‌اند تا به فهم بهتر ما در خصوص معنای اشک بشر از منظر علمی اجتماعی، روانی، و عصبی کمک کنند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که گریه نه تنها باعث سلامتی می‌شود، بلکه برای سلامت و ثبات روان هم حیاتی است.

گریه برای بهداشت روان مفید است

گریه بخشی از احساس انسانی ما است. گریه یک کانال موثر برای فیلتر افکار نگران کننده و رویدادهای غمگین فراهم می‌کند. در مقابل، جنگ مداوم با احساسات و خودداری از گریه باعث آسیب‌های روانی طولانی مدت می‌شود.

در ادامه به معرفی ۴ دلیل خواهیم پرداخت که به شما اجازه‌ی اشک ریختن می‌دهد:

۱. گریه استرس را تسکین می‌دهد

اشک‌ها خاصیت درمانی دارند و گریه کردن باعث نوعی پاک‌سازی جسمی و روحی می‌شود. سی سال پیش، یک بیوشیمی‌دان به این نتیجه رسید که اشک‌های ناشی از احساس، پروتئین بیشتری نسبت به اشک‌های غیر احساسی (مانند اشک حاصل از پیاز) حمل می‌کنند که این امر تغییرات مهمی در روان و فیزیولوژی بدن ما پس از گریه می‌گذارد.

الکس گوتز، که یک روانشناس تجربی و بنیان‌گذار مرکز General Health Inc است می‌گوید:

«اشک‌ها خدمت مهمی به بدن ما می‌کنند. اشک‌های احساسی در لحظاتی که احساسات شدیدی در ما برانگیخته می‌شود حامل هورمون‌های استرسی هستند که با گریه کردن از آن‌ها خلاص می‌شویم. چانچه احساس شرمساری مانع گریه کردن شما شود به سطحی از استرس مبتلا خواهید شد که برای سلامتی شما مضر است».

در یک فرآیند فیزیکی عمیق گریه همراه با اسپاسم عضلانی، تنفس سریع و اشک است که به تدریج فروکش می‌کند. در طی این فرآیند، بدن سفت شده و سپس شل می‌شود که نوعی احساس آزادی و رهایی در فرد ایجاد می‌کند و علایمی نظیر استرس هم محو می‌شود.

۲. گریه باعث استحکام روانی می‌شود

گریه راهی است که باعث می‌شود احساسات خود را بشناسید و با آن‌ها رو در رو شوید. اجتناب و نادیده گرفتن احساسات منفی می‌تواند برای سلامت روان شما مضر باشد و به اضطراب و افسردگی منجر شود. بعضی افراد راهکارهای دیگری را جایگزین گریه می‌کنند و به سراغ اعتیاد به الکل، مواد مخدر یا دیگر رفتارهای ناسالم می‌روند که فایده‌ی چندانی برای آن‌ها ندارد.

رویارویی با احساسات، فرصتی است که گریه کردن در اختیار شما قرار می‌دهد که همین امر برای سلامت روان شما مهم بوده و نیازمند شجاعت است.

۳. گریه کمک می‌کند تا با غصه‌ها مقابله کرده و تسکین پیدا کنید

پروفسور راجر بیکر از دانشگاه بورنموث معتقد است که گریه، تحول ناشی از پریشانی است، و این روند احساس زخم خوردگی و آسیب را کاهش می‌دهد. وقتی در اثر یک محرک احساسی گریه می‌کنید، وارد یک فرآیند درمانی عاطفی می‌شوید.

ریختن اشک به شما اجازه‌ی برون‌ریزی می‌دهد و نماد صدمه‌ی روانی شما در قالب فیزیکی است. ریزش اشک‌های شما قدم اولیه برای شفای شما هستند.

۴. گریه روابط را تقویت کرده و پرورش می‌دهد

اشک‌ها بیان گر وجهه‌ی مثبت ما هستند. اشک‌های ما جلوه‌ای ارتباطات عمیق عاطفی ما با جهان پیرامون‌مان هستند و نشان می‌دهند که ما نسبت به اوضاع بی‌تفاوت نیستیم.

گریه در برابر افراد، آسیب پذیری شما را به نمایش می‌گذارد و اجازه می‌دهد که دیگران سپر عاطفی خود را در برابر شما پایین بیاورند. گریه در شرایط به خصوص دشوار یا غمناک که افراد دیگری هم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، دیوارهای عاطفی را فرو می‌ریزد و شرایط را برای ابراز احساس دیگران فراهم می‌کند. ضمن این که باعث تقویت روابط و شکل‌گیری دوستی‌های واقعی می‌شود.

از نظر علمی ثابت شده است که گریه احساس بهتری به شما خواهد داد. البته این به آن معنا نیست که گریه کردن مشکل شما را حل کند یا وضعیت را تغییر دهد و افراد رفته را به زندگی شما برگرداند. بلکه نوعی راهکار تخلیه‌ی روان است که فرآیند درمان شما را شروع کرده و باعث می‌شود از لحاظ ذهنی قوی‌تر شوید و ارتباطات محکم‌تری برقرار کنید.

پس از این به بعد، برای گریه کردن خود شرمسار نباشید!