در هر برهه از زندگی خود می‌توانیم درگیر این واژه‌ی سه حرفی باشیم. عشق در عده‌ای ترس و در عده‌ای هم انگیزه و حرکت ایجاد می‌کند. در خصوص موضوع عشق و وجود آن قرن‌ها بحث شده است.  اما واقعا عشق چیست؟

این سوال می‌تواند پرسش یک نوجوان رمانتیک! یا دانشمند کنجکاو باشد.

البته که پاسخ این سوال به دیدگاه شما بستگی دارد. در این مطلب به بیان این پاسخ از نگاه‌های مختلف پرداخته‌ایم.

تعاریف مختلف از عشق

از دیدگاه یک فرد رمانتیک، عشق امری ایده‌آل است

عشق برای شما به چه معناست؟ آیا فکر می‌کنید که عشق آسان است و در آن هیچ اختلاف نظری نیست؟ یا فکر می‌کنید دو نفر که عاشق هم هستند، همیشه و در همه حال یکدیگر را درک می‌کنند؟ اگر ایده‌ی شما از عشق این است، ممکن است احساسات لطیفی داشته باشید!

با این حال، عشق در نگاه اول بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که حفظ عشق زمان زیادی می‌برد. سالی کانلی که ۳۰ سال به عنوان درمانگر رابطه فعالیت حرفه‌ای داشته است بر این باور است که ایده‌ی «عشق ایده آل» می‌تواند رابطه‌ی شما را به نابودی بکشاند.

از دیدگاه یک دانشمند: عشق مربوط به حس بویایی ما است

اگر فرد تحلیل محوری باشید ممکن است عشق را مرتبط با بیولوژی بدانید. البته علم هم از چنین دیدگاه عجیبی! حمایت می‌کند. محققان در دانشگاه سوئیس برن، به بررسی ارتباط بین احساس بویایی ما و کشش ما نسبت به افراد پرداختند و به این نتیجه رسیدند که ژن‌های کمپلکس سازگاری نسجی (MHC) در DNA انسان باعث می‌شود که نسبت به شخص دیگری احساس عشق و علاقه‌مندی کنیم.

از دیدگاه یک فرد واقع گرا: عشق مثل اقیانوس است!

یک چشم‌انداز واقع بینانه، عشق را اقیانوسی در حال تغییر و پر از امواج جزر و مد می‌بیند. چنین نگاه در مورد عشق، تعریف متعادل‌تری در خصوص این نوع احساس است. درک این موضوع که «عشق دقیقا چیست» به هیچ عنوان آسان نیست؛ چرا که عشق نیاز به تلاش سخت دارد و در دراز مدت به ثمر می‌نشیند تا شما را در یک رابطه‌ی طولانی مدت سالم قرار دهد.

عشق چه نیست؟!

در حالی که تعریف عشق می‌توانست به دیدگاه شما بستگی داشته باشد، مواردی وجود دارند که قطعا عشق نیستند! به آن‌ها هم نگاهی بیاندازیم:

عشق شیفتگی نیست

شیفتگی، همان احساس ما در آغاز یک رابطه است. عشقی که باعث بیدار ماندن ما در شب می‌شود و در طول روز هم حواس ما را پرت می‌کند و کاری می‌کند که حس کنیم در اوج قرار داریم، عشق نیست! شیفتگی است. شیفتگی احساس اولیه‌ای است که هنگام عاشق شدن خود را نشان می‌دهد. شیفتگی تله‌ای است که بارها و بارها در زندگی به جای عشق ما را در دام خود می‌اندازد. شما از خود می‌پرسید «عشق چیست؟»سپس خود را قانع می‌کنید که همین احساس اکنون‌تان است. چنین اشتباهی باعث می‌شود که با مواجهه‌ی اولین چالش، رابطه چندان دوام پیدا نکند؛ چرا که عشق واقعی زمان می‌برد.

عشق شهوت نیست

اشتباه گرفتن بین عشق و شهوت امکان مرسومی است. چگونه می‌توانید تفاوت آن را تشخیص کنید؟ بسیار ساده! چنانچه به رابطه‌ی خود در اتاق خواب بیش از گفتگو با یکدیگر علاقه مند هستید، یا بیشتر بر روی ظاهر طرف مقابل‌تان تمرکز دارید احتمالا به جای عشق گرفتار شهوت شده‌اید. افتادن در تله‌ی شهوت بسیار ساده است و این بار هم به خود امیدواری بیش از حد می‌دهیم تا به این نتیجه نرسیم که این هم عشق نیست! ضمن این که خداحافظی با فردی که برای ما اهمیت دارد کار بسیار سختی است. در واقع در این مورد، سوال «عشق چیست؟» در یک رابطه‌ی فانتزی گم می‌شود و اجازه نخواهد داد پاسخ واقعی را پیدا کنید.

عشق دوستی نیست

دوستی و عشق اغلب احساسات مشابهی هستند که می‌توانند ما را گیج کنند؛ چرا که احساس دوست داشتن را هم برای دوست خود و هم برای شریک عاطفی خود داریم ما بیشتر اوقات خود را با دوستان‌مان سپری می‌کنیم و نمی‌توانیم زندگی خود را بدون حضور آن‌ها تصور کنیم. البته همان احساس را در مورد دیگر افراد مهم زندگی خود داریم. گاهی اوقات مرزهای ما در این خصوص مبهم و تار می‌شوند. بنابراین وقتی وارد ارتباط با کسی می‌شوید سعی کنید بر روی سطح صممیت و شدت احساسات خود تمرکز کنید. به طوری کلی، هر چه میزان احساسات شما شدیدتر باشد، احتمال آن که این رابطه عشق واقعی باشد هم بیشتر است.

عشق وابستگی احساسی نیست

گاهی اوقات ممکن است فکرکنیم که عاشق هستیم اما در واقع دچار وابستگی احساسی شده باشیم. چطور می‌توانید آن را تشخیص دهید؟ سوالاتی وجود دارد که باید از خودتان بپرسید: آیا سعی می‌کنید خود را ایده‌آل طرف مقابل کنید؟ آیا ترس عمیقی برای از دست دادن وی دارید؟ اگر پاسخ شما به چنین پرسش‌هایی مثبت است، ممکن است از لحاظ عاطفی دچار وابستگی احساسی شده باشید که این عشق محسوب نمی‌شود. در صورت کشف چنین حالتی در خودتان، شرایط را سخت نکنید. تبدیل به وابسته‌ی‌ احساسی شدن واقعا آسان است. در وابستگی احساسی، داشتن احساساتی چون ایده‌آل سازی و ترس از دست دادن طرف مقابل، طبیعی است. این احساسات حتی در روابط عاشقانه هم دیده می‌شوند؛ اما گاهی می‌توانیم مانع از پیشروی ان‌ها شویم. به یاد داشته باشید، شما فردیت خود را دارید و عشق واقعی به ما اجازه می‌دهد که خود واقعی‌مان باشیم.

عشق چیست؟

خب، حالا می‌دانیم که عشق چه حالت‌هایی نیست! اما هنوز هم پاسخ این سوال ناگفته ماند: عشق چیست؟ عشق نامشهود، مستقل، جهانی، غیر قابل پیش‌بینی و طبیعی است. عشق از شرایط ایده‌آل فاصله دارد و انعطاف پذیری لازم در تجربه‌ی دیگر احساسات از قبیل خشم، ترس، غم، اندوه و درد را به ما می‌دهد. عشق چیزی نیست که بتوانیم بخریم یا به عنوان پاداش بگیریم. مهمتر از همه این که، عشق امری آزادانه و بدون شرط و و شروط است. درک این موارد، اولین قدم در راستای پیدا کردن عشق واقعی است.