اماکن تاریخی، عجایب معماری و زیبایی‌های طبیعی ایران بی‌پایان است؛ اما بسیاری از مردم فقط از شهر‌های بزرگ دیدن می‌کنند. بدون اغراق روستا‌های آرام و دنج انتظار کشف شدن را می‌کشند. بار سفر را ببندید و دوربین عکاسی خود را آماده کنید و این روستاهای شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید.

ابیانه

این روستای ۱۵۰۰ ساله با خانه‌های خشتی مایل به قرمز خود شناخته می‌شود. جمعیت این روستا به تنها چند صد نفر کاهش یافته است. زنان این روستا همچنان لباس بلند می‌پوشند و روسری گل سفید به سر می‌کنند و بیشتر با فروختن برگه‌های خشک سیب، نعناع، بابونه و دیگر گیاهان به گردشگران این منطقه، روزگار می‌گذراند. آب و هوای خنک و طبیعیت زیبای روستای ابیانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این روستای جذاب و کوچک است.

کندوان

روستای غارگونه و تاریخی کندوان در شمال شرق تبریز قرار دارد. خانه‌های مخروطی شکل، در داخل سنگ‌های آتشفشانی کوه سهند آرامیده‌اند. این روستا ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. یک دلیل خوب برای دیدن صنایع‌دستی، سبزی و ادویه‌جات در فروشگاه‌ها این است که می‌توانید یک نگاه اجمالی در داخل خانه‌های ساکنان غار‌های مدرن روستا بیندازید و می‌توانید تجربه‌ی کاملی در هتل‌های محلی آنجا داشته باشید.

فیلبند

روستای فیلبند در استان مازندران قرار داد و به زیبایی داستان‌های تخیلی به نظر می‌رسد چون ظاهرا بر فراز ابرها واقع شده است. این روستا به خاطر غروب دل‌انگیزش که خورشید به داخل ابر‌های پف‌کرده می‌رود شهرت دارد. مراتع کوهستانی به همراه مراتع گوسفندان، مرغ‌ها و جوجه‌هایی که آزادانه به هر سمت می‌روند و چشم‌انداز کلبه‌ها، فیلبند را به یکی از آرام‌ترین محل‌ها برای رهایی از مشکلات زندگی تبدیل کرده است. بهترین فصل برای سفر به این روستا تابستان است که می‌توانید از گرمای بقیه‌ی نقاط ایران فرار کنید و از هوای خنک ارتفاعات لذت ببرید.

میمند

میمند که یکی دیگر از روستاهای باستانی غارنشینی در استان کرمان است که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است. مردمان این روستا در غارهایی زندگی‌ می‌کنند که با دست بر صخره‌ها به وجود آمده‌ است. اعتقاد کارشناسان این است که این خانه‌های سنگی ۳۰۰۰ سال قدمت دارند، هرچند که سنگ‌نگاره‌هایی به قدمت ۱۰۰۰۰ سال در اطراف این روستا کشف شده است. این روستاییان نیمه عشایری با حیوانات خود با تغییر فصل‌ها مهاجرت می‌کنند. فرهنگ و شیوه‌‌های زندگی در این روستا، پیوند قوی با محیط زیست را منعکس می‌کند. بدون شک میمند یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین مناطق ایران است.

ماسوله

ماسوله به خاطر سبک خاص معماری‌ که دارد یکی از مشهورترین روستاهای ایران است که در میان درختان بر کوه بنا شده‌ است. ساختمان‌های به هم پیوسته بر روی کوه به طوری ساخته‌ شده‌اند که سقف یک خانه، به عنوان حیاط برای خانه‌ی بالایی آن است. بنابراین حیاط و سقف به عنوان مسیر عبور پیاده شناخته می‌شوند. با توجه به این سبک معماری، تردد وسایل نقلیه‌ی موتوری به شدت ممنوع و البته تقریبا غیرممکن است. همین باعث می‌شوند که گذراندن اوقات در این روستا با آرامشی خاص همراه باشد. در حقیقت روستای ماسوله را می‌توان از زیباترین روستاهای ایران به شمار آورد.

طالقان

کل روستای طالقان شامال ۷۶ روستای کوچک‌تر است، بنابراین چیز‌های زیادی برای کشف و بررسی دارد. هنگامی که به بالای کوه می‌رسید، منظره‌ای زیبا از دریاچه‌ای آبی و تمیز از شما استقبال می‌کند که البته دریاچه‌ای مصنوعی است که به خاطر سد ایجاد شده است. بعد از گذراندن زمستان‌های سرد و پر برف، فصل بهار، طالقان را به بهشتی بر زمین تبدیل می‌کند و منظره‌ای از قله‌های رنگین در میان درختان سبز و دره‌های غرق در گل‌های وحشی را به ارمغان می‌آورد. طبیعت فوق‌ چشم‌گیر، کوه‌پیمایی فوق‌العاده و اکسیژن خالص انتظار گردشگران را می‌کشد.

پلنگان

سبک معماری پلنگان (در استان کردستان) شبیه ماسوله است، اما فرهنگ کردی عنصر منحصر به فردی به پلنگان می‌افزاید. خانه‌هایی با تنگه‌های شیب‌دار، در شب‌هنگام همراه با چراغ‌های روشن کوهستان این روستا را بسیار عاشقانه جلوه می‌دهد. پلنگان در دل کوه شما را کاملا از دنیای مدرن جدا می‌کند و به شما یک درک تازه از مادر طبیعت می‌دهد. به پلنگان بیایید و در سایه‌ی درختی بیارامید و به صداهای آرام‌بخش رودخانه و زنگ گوسفندان هنگام عبور از پل سنگی باریک گوش فرا‌ دهید.