اخیرا پژوهش‌های روانشناسی در جشنواره‌ی بین المللی علوم ادینبورگ واقعیت جالبی را کشف کرده است: هر نوع تغییر در رابطه‌ی عاشقانه‌ی یک زوج بر حالت خوابیدن آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین نکته این است که منظور از طرز خوابیدن ناز و نوازش‌های قبل از خواب نیست، بلکه حالت خواب در زمانی است که به خواب عمیقی فرو رفته‌اید. از این رو نوع وضعیت خواب در طول شب و زمان بیدار شدن شاخص این مطالعه بوده است.

این مطالعه با الهام از تحقیقات پروفسور ریچارد وایزمن از دانشگاه هرتفوردشایر و مطالعات روانشناسی به نام کورین سوییت صورت گرفته است که بر مبنای آن می‌توانید کیفیت رابطه‌ی خود را ارزیابی کنید!

حالت آغوش ماه عسل

این وضعیت خواب مربوط به افرادی است که تازه ازدواج کرده‌اند و برخی زمان‌ها را جدا از هم سپری می‌کنند.

این شکل خوابیدن بین زوج‌هایی که از ازدواج ان‌ها مدت‌ها گذشته است هم محبوبیت دارد، به شرط آن که هنوز شور و عشق بین آن‌ها برقرار باشد.

حالت گفتگو

این نوع خوابیدن بین افرادی که ارتباطی قوی با یکدیگر دارند بسیار مرسوم است؛ با این حال برای برقراری ارتباط بیشتر باید زمان طولانی‌تری را با هم صرف کنند.

حالت زیر سقف آسمان

در این حالت هر دو طرف به پشت خوابیده‌اند. در این حالت معمولا یک نفر به پشت خوابیده است در حالی که سر نفر دیگر به سمت شانه‌ی شریک عاطفی‌اش است که نشان از وابستگی بیشتر او دارد. چنین زوجی رابطه‌ی عاطفی قدرتمندی با یکدیگر دارند، اما یکی از ان‌ها برای جلب توجه دیگری تلاش بیشتری می‌کند و از این موضوع ناراحت است.

حالت گهواره‌ی دلبر

این حالت شبیه حالت قبلی است، اما نوع رابطه بین این دو زوج صمیمی‌تر است. این طرز خوابیدن بین زوج‌هایی مرسوم است که از ابراز احساسات مداوم به یکدیگر واهمه‌ای ندارند و توجه زیادی به هم می‌کنند. علاوه بر این چنین حالتی نشان می‌دهد که مرد تسلط و حس ریاست مآبانه‌ی بیشتری در رابطه دارد.

حالت «تو را می‌پرستم»

چنین زوج‌هایی معمولا بسیار شاد هستند و از روابط خود لذت می‌برند. این حالت نشان دهنده‌ی احترام متقابل در رابطه است. ضمن این که لمس پشت یکدیگر اثباتی بر این ادعا است که احساس حضور شریک‌شان برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

حالت آزادی

این موقعیت حالتی را نشان می‌دهد که زن و شوهر پس از یک دعوای اساسی به تختخواب رفته‌اند. با این حال، طور دیگری هم می‌توان این حالت را توجیه کرد: هر دو طرف بسیار مستقل و خودمحور بوده و خواهان فضای شخصی بیشتری هستند.

حالت پادشاه تختخواب

آن دسته از زوج‌هایی که تمایل دارند کل تن خود را در تختخواب پخش کنند! تمایل دارند که به جای ابراز احساسات، ابراز وجود کنند. این رفتار خودخواهانه‌ی ان‌ها در رابطه به این شکل در عادت خواب آن‌ها منعکس شده است.

حالت قاشقی

این حالت نشان می‌دهد که روابط تا چه اندازه پر شور و هماهنگ است. چنین طرز خوابیدنی در چند سال اول ازدواج بسیار محبوبیت دارد. شریک پشت سر معمولا نقشی غالب در رابطه را ایفا می‌کند. شریک دیگر هم از احساس محافظت شدندش لذت می‌برد.

حالت قاشق لق

این حالت در واقع همان حالت قاشقی است؛ با این تفاوت که دو طرف آزادی‌های بیشتری به یکدیگر می‌دهند. این طرز خواب، یکی از پیچیده‌ترین موقعیت‌هایی است که دو تفسیر برای ان وجود دارد:

۱. این حالت یک رابطه‌ی بدون شور و شوق را نشان می‌دهد یا حداقل یکی از طرفین چنین احساسی نسبت به رابطه دارد. او احساس می‌کند که هیچ نیازی به برقراری تماس فیزیکی با شریک خود ندارد و از زندگی عاطفی خود ناراضی است.

۲. در مورد دوم، شریکی که دستش را به پشت طرف دیگر گذاشته است خواهان دریافت توجه بیشتری است.

حالت آغوش پا

چنین زوج‌هایی علاقه‌ای به تماس بدنی نزدیک به هم ندارند، اما پاهای یکدیگر را لمس می‌کنند. این رفتار ان‌ها در خواب نشان از هماهنگی خانوادگی و اعتماد متقابل بین آن‌ها دارد. آن‌ها ضمن این که به یکدیگر آزادی می‌دهند پل کوچکی برای اتصال به یکدیگر حتی در هنگام شب دارند.