سرعت سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن اهمیت زیادی دارد چرا که به شما در سوزاندن کالری و حفظ تناسب اندام کمک می‌کند. هر چند که عوامل وراثتی هم می‌توانند در این خصوص تاثیرگذار باشند اما رژیم غذایی و سبک زندگی هم تاثیرات مهمی در این خصوص ایفا می‌کنند. در این مطلب شماری از راهکارهای افزایش متابولیسم بدن به روش طب سنتی چینی (TCM) را بیان می‌کنیم.

متابولیسم بدن بر اساس TCM چگونه کار می‌کند؟

سرعت سوخت و ساز بدن شما در حدی است که می‌تواند غذا را به انرژی و مواد مغذی تبدیل کند تا بدن شما کارکرد متعادلی داشته و مواد زاید را دفع کند. در TCM از ماده‌ای به نام «جینگ» یاد می‌شود که در فرآیند حیات بسیار مهم است. جینگ فرآیندهایی مانند رشد، توسعه، هضم و باروری را تنظیم کرده و در کلیه‌ها ذخیره شده است. لازمه‌ی داشتن کلیه‌های سالم سوخت و ساز فعال بدن است.

علاوه بر کلیه، معده و طحال هم در این خصوص مهم هستند؛ زیرا در هضم غذا نقش دارند. ضمن این که این اجزا غذایی که می‌خورید را تجزیه کرده و مواد مغذی و مایعات را به بقیه‌ی بدن انتقال می‌دهند. این اندام‌ها برای ایفای نقش به ماده‌ای حیاتی به نام چی «qi» نیاز دارند که توسط خون در سراسر بدن حمل می‌شوند. چنانچه حرکت خون (یا چی) در بدن متوقف شود، عملکرد این اندام‌ها آهسته شده و باعث اختلال در دستگاه گوارش و به تبع آن افزایش وزن خواهد شد.

عامل دیگر، تجمع رطوبت داخلی بدن است. طحال مسئول حمل و نقل مایعات است. اما یک طحال ضعیف باعث تجمع مایعات در بدن شده که منجر به ایجاد شرایطی به نام «رطوبت» می‌شود و این رطوبت سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد.

پیشنهادات غذایی

سوپ خربزه‌ی قصبه

خربزه‌ی قصبه نوعی کدو است که خواص زیادی برای کلیه‌ها، سم زدایی و افزایش سوخت و ساز بدن دارد. تهیه‌ی این سوپ ساده است. کافی است خربزه‌های قصبه را خرد کرده و به همراه زنجبیل و نمک در آب بجوشانیم. برای این که سوپ طعم دارتر شود می‌توان موادی مانند قارچ، گوشت بدون چربی یا گوشت مرغ را به آن اضافه کرد.

اشک ایوب

اشک ایوب از دسته‌ی غلات است که بیش از ۴۰۰۰ سال در چین کشت شده است. این دانه‌های نخودی قهوه‌ای رنگ برای تقویت کلیه، طحال و معده مناسب هستند. ضمن این که این گیاه خاصیت ادرارآور دارد که به تسهیل دفع ادرار و جریان مایعات از سیستم گوارشی کمک می‌کند. این دانه‌ها می‌توانند به صورت آب پز یا چای مصرف شوند یا با استفاده از آن آش شله درست کرد.

برگ نیلوفر آبی

برگ‌های نیلوفر آبی در لاغری استفاده شده و می‌تواند به عنوان یک ادرارآور خفیف و ملین عمل کند. می‌توان برگ‌های نیلوفر آبی را در آب داغ جوشاند و یا به چای سیاه و نوشیدنی آن‌ها را اضافه کرد. با این حال، نوشیدن بیش از حد این چای توصیه نمی‌شود.

ذرت شیرین

از زمان حکومت سلسله‌ی مینگ در چین، از ذرت به عنوان یک ماده‌ی هضم کننده‌ی غذا استفاده می‌شد. علاوه بر این، ذرت کلسترل خون را کاهش می‌دهد. در طب سنتی چین از ذرت برای درمان یبوست استفاده می‌شود و مصرف بیش از حد آن می‌تواند به اسهال منجر شود.

راهکارهای دیگر برای افزایش متابولیسم

طب فشاری

طب فشاری نوعی تکنیک است که شامل ماساژ نقاطی است که طب سوزنی آن‌ها را هدف قرار داده است. بر خلاف طب سوزنی، طب فشاری را می‌توان در منزل هم انجام داد. نحوه‌ی طب فشاری به این صورت است که نقطه‌ی مورد نظر را با انگشت شست فشار داده و به مدت چند دقیقه در روز ماساژهای دایره‌ای بر روی آن اعمال می‌شود.

اعمال فشار به نقطه‌ی quchi می‌تواند باعث تحریک متابولیسم بدن شود. برای پیدا کردن این نقطه، بازوی خود را خم کنید تا روی آرنج شما چین‌هایی ظاهر شود. نقطه‌ی quchi در نوک چین‌های بخش بیرونی بازو هستند. ماساژ این نقطه باعث تحریک کبد و روده‌ها و پاکسازی رطوبت از بدن می‌شود.

چنانچه عادت به خوردن غذای زیاد دارید و زود به زود گرسنه می‌شوید، ماساژ نقطه‌ی yifeng را امتحان کنید. این نقطه درست در پشت لاله‌ی گوش شما قرار دارد و نقش مهمی در کنترل اشتها ایفا می‌کند. ماساژ نقطه‌ی shuigou که در مرکز لب بالایی قرار گرفته است عملکردی مشابه نشان می‌دهد.

غذای خود را به درستی بجوید

بزاق شما سرشار از آنزیم‌هایی است که به هضم غذای شما قبل از ورود به معده کمک می‌کنند. جویدن کامل غذا، فشار معده و دیگر اندام‌های گوارشی را در هضم غذا کاهش می‌دهند.

قبل از سیری خوردن را متوقف کنید

بنا بر طب سنتی چینی، مقدار ایده آل غذای دریافتی شما وقتی است که دیگر گرسنه نیستید، اما کامل هم سیر نشده‌اید. سیری نشانه‌ی این است که دستگاه گوارش شما لبریز شده است!

علاوه بر این، غذای خود را به سرعت نخورید و در زمان غذا خوردن کتاب نخوانید و تلویزیون تماشا نکنید. انجام کارهای جانبی در حین غذا خوردن، باعث می‌شود که خون به جای تمرکز بر اندام‌های گوارشی به سمت مغز و چشم‌های شما برود و در هضم غذا اختلال ایجاد شود.