هر کسی توانایی این را دارد که به یک رهبر تبدیل شود اما هر کسی رهبر بالقوه نیست! البته این بدان معنا نیست که دنباله‌روها در کارهای مهم توانایی کمی دارند بلکه به شکل متفاوتی مهارت‌های خود را ابراز می‌کنند. در این مطلب به معرفی ویژگی‌های افراد دنباله‌رو پرداخته‌ایم.

البته خاطرنشان می‌کنیم که «دنباله‌رو» بودن هیچ اشکالی ندارد چرا که دنیا به اندازه‌ی حضور رهبران به آن‌ها احتیاج دارد. از این رو بودن ان‌ها تعادل را در جوامع برقرار می‌کند. مسئله این است که هر کسی کشف کند در چه نقشی می‌تواند بهترین خودش را ایفا کند.

در ادامه به بعضی از ویژگی‌های دنباله‌روها اشاره خواهیم کرد:

۱. گاهی احساسات‌تان با کار تداخل پیدا می‌کنند

حال آن که رهبران، هوش هیجانی بالایی دارند و عمیقا از نظر احساسی قوی هستند. دنباله‌روها معمولا نسبت به مسائل سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند و رفتار منفعلانه‌تری دارند و در مقابل، رهبران پاسخ‌گوتر هستند.

۲. شما دوست دارید از وسط کار شروع کنید!

رهبران موفق باورهای قوی و جسورانه‌ای دارند؛ در حالی که دنباله‌روها کم‌تر خود را درگیر شرایط ایده‌آل و عالی می‌کنند. دنباله‌روها در شرایط طوفانی جاخالی می‌دهند و رهبران سرسختانه ایستادگی می‌کنند.

۳. در افکار خود انعطاف ندارید

ممکن است که رهبران هم لجباز و یک دنده باشند، اما آن‌ها می‌دانند که در مواقعی هم لازم است که از خود انعطاف نشان دهند. دنباله‌روها بیشتر تمایل دارند که در قالب مشخص باقی بمانند.

۴. شما با ریسک میانه‌ی خوبی ندارید

به طور ذاتی، دنباله‌روها بیشتر از این که جسور باشند محتاط هستند. رهبران، آرزو و عمل خود را با هم یکی می‌کنند و در موقعیت‌های پر بازده و در عین حال پر ریسکی خود را قرار می‌دهند. در شرایطی که دنباله‌روها ترجیح می‌دهند تماشا کنند و یادداشت بردارند. به این ترتیب دنباله‌روها آهسته‌تر حرکت می‌کنند.

۵. اعتماد به نفس بالایی ندارید

رهبران بیشتر مصمم بوده و لجوج و خودباور هستند؛ در حالی که دنباله‌روها، توانمندی‌های خود را محدود می‌بینند و بیشتر به قضاوت دیگران تکیه می‌کنند.

۶. شما نتیجه‌گرا نیستید

رهبران دوست دارند تا یک نقشه‌ی قطعی برای رسیدن به نتیجه داشته باشند تا پلی بین اهداف و دستاوردهایشان باشد؛ در حالی که دنباله‌روها به دنبال دستورالعمل‌های واضحی هستند که به آن‌ها اجازه دهد تا بر قسمتی از کلیت کار تمرکز کنند.

۷. به رویکردهای تصادفی بیشتر تمایل دارید

هم و غم رهبران موفق این است که نظم داشته باشند و با تمرکز کارها را پیش ببرند. در حالی که دنباله‌روها با بی نظمی و باری به هر جهت راحت‌تر هستند.

۸. روابط عمومی بالایی ندارید

اغلب رهبران سخن‌رانان خوب و شنوندگان صبوری هستند که از حضور در جمع لذت می‌برند و ایجاد انگیزه می‌کنند؛ در حالی که دنباله‌روها‌ترجیح می‌دهند درون‌گرا باشند و کم‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

۹. برنامه‌های خاصی برای آینده ندارید

تقریبا، همه‌ی رهبران همیشه چشم‌انداز روشنی برای آینده‌ای مشخص در نظر گرفته و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. در حالی که دنباله‌روها بیشتر به لحظه فکر می‌کنند یا ترجیح می‌دهند خود را در مسیر چشم‌اندازهای رهبر قرار می‌دهند.

۱۰. با ایده‌ها میانه‌ای ندارید

یکی از ویژگی‌های مهم یک رهبر این است که در دیگران ایجاد انگیزه می‌کند و الهام‌بخش آن‌ها است. در حالی که چنین رویکردی در یک دنباله‌رو وجود ندارد.

در مجموع، هر دو گروه رهبران و دنباله‌روها می‌توانند از راه‌های متفاوت به اهداف خود برسند. گاهی تمایزها آن قدر واضح نیستند و هر دو طرف با توجه به شرایط رفتارهای مختلفی از خود نشان دهند.