برای خوشحال بودن ابتدا لازم است که مواردی که شما را ناراحت می‌کند شناسایی کنید. همیشه برای هر حرکت رو به جلویی لازم است که بعضی چیزها را کنار بگذارید. این راهکار یک فرایند مداوم است که نمی‌توان گفت فقط یک بار هم در سال لازم است؛ بلکه فعالیتی است که باید در جریان باشد. برای این که مطمئن شوید در مسیری که می‌خواهید هستید، از خودتان بپرسید که روند پیشرفت شما تا چه اندازه منظم است و چه عواملی سد راه شما هستند؟

در ادامه به معرفی ۲۴ عاملی می‌پردازیم که می‌توانند مانع شادی شما شوند.

۱. تلاش برای یکی دیگر بودن

وقتی این کار را می‌کنید احتمالا به نتیجه نخواهید رسید. به جای این نگرش آرزو کنید خود بهترتان را بسازید. گاهی اوقات یک الگوی ذهنی یا واقعی برای خود می‌سازیم که هیچ سنخیتی با شخصیت ما دارد. برای مثال در یک رشته‌ی تحصیلی سخت مطالعه می‌کنیم که علاقه‌ای به آن نداریم؛ فقط چون دوست داریم توانمند و خاص به نظر برسیم.

۲. احساس دیر شدن و عقب ماندن از قافله

 هیچ وقت برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی دیر نیست. اتفاقا افراد زیادی هستند که در نیمه‌‌ی دوم زندگی خود به دستاوردهای خیلی خوبی رسیده‌اند.

۳. سخت گیری به خود

شما انسان هستید و انسان‌ها به اقتضای طبیعت همه چیز را نمی‌دانند و اشتباه می‌کنند. پس ایرادی ندارد که همه چیز را ندانید یا به این موضوع اقرار کنید.

۴. بدگویی در مورد خود

گاهی اوقات ما بدترین دشمن خودمان می‌شویم. اگر به دیگران اجازه نمی‌دهید که در مورد خانواده یا بهترین دوست‌تان صحبت‌های بدی داشته باشند؛ پس در مورد خودتان هم به همین شکل رفتار کنید و اجازه ندهید ذهن‌تان به شما توهین کند.  بعضی افراد دائم به خودشان القابی مثل «احمق»، «زشت» یا «غیر جذاب» می‌دهند که تمام این‌ها بیش از آن که واقعی باشد زاییده‌ی ذهن ظالم‌شان است!

۵. منفعل بودن و احساس رکود

اگر هیچ اقدام و حرکت و خاصی در زندگی انجام ندهید چطور انتظار دارید که اتفاق خاصی بیفتد؟ در رکود و انفعال هیچ شادی و رضایتی نخواهد بود.

۶. مقصر دانستن خود

شما نمی‌توانید تعداد اشتباهاتی را که باعث تغییر گذشته یا آینده‌ی شما شده‌اند را بشمارید! پس اجازه ندید که احساس گناه بقیه‌ی زندگی شما را نابود کند.

۷. منفی گرایی

 اگر همیشه نیمه‌ی خالی لیوان را نگاه کنید آرزو به دل خواسته‌های بیشتری باقی می‌مانید. مثبت نگری معقول باعث می‌شود خیلی از غیر ممکن‌های زندگی ممکن شوند. پس جملاتی مثل «من که شانس ندارم» و امثال آن را به کار نبرید.

۸. مورد پذیرش مشروط دیگران قرار گرفتن

 افرادی که شما را مجبور می‌کنند تا شخص مورد نظر آن‌ها باشید را کنار بگذارید. گاهی ممکن است در معاشرت با افرادی قرار بگیریم که می‌خواهند ما را مطابق الگوهای ذهنی خود تغییر دهند به طوری که تحت فشار روانی قرار بگیریم و این ذهنیت به ما دست دهد که به اندازه‌ی کافی خوب و دوست داشتنی نیستیم.

۹. احساس حسادت

به چیزهایی که افراد دارند یا کارهایی که می‌کنند حسادت نکنید. به یاد داشته باشید، شاد بودن به معنای همه چیز داشتن نیست؛ بلکه قدردانی از داشته‌های خود است.

۱۰. خود را تحت فشار قرار دادن

 وقتی خود را تحت فشار قرار می‌دهیم، زندگی برای‌مان سخت می‌شود. به خود یاد بدهید که آرام باشید تا خوشحال‌تر شوید و دستاوردهای بیشتری کسب کنید.

۱۱. نیاز به کنترل

گاهی اوقات باید اجازه دهید چیزهایی که دارد اتفاق می‌افتد، بیافتد. تلاش برای کنترل مسائلی که خارج از حیطه‌ی اختیار ما هستند باعث ناراحتی و استیصال ما می‌شوند.

۱۲. سرزنش دیگران

شما خود به تنهایی مسئول زندگی و خوشحالی خودتان هستید. بنابراین سرزنش کردن دیگران راهکار سودمند و مفیدی برای احساس خوشحالی و رضایت شما نیست. هر آنچه اتفاق افتاده متعلق به گذشته است. در حالی که زندگی در حرکت و جستجوی خوشبختی تعریف می‌شود.

۱۳. حسرت خوردن همیشگی

 قانونی برای خود تنظیم کنید که هیچ وقت حسرت گذشته را نخورید. پشیمانی باعث اتلاف انرژی شما شده و مانع از پیشرفت شما در زندگی می‌شود.

۱۴. اجازه دادن به ترس‌ها

 ترس هرگز اجازه نمی‌دهد تا به چیزی که می‌خواهید و خوشحال تان می‌کند برسید. ترس‌ها تنها کاری که می‌کنند فلج کردن چشم اندازهای شما است. هیچ چیز مانند ترس شما را از خواسته‌هایتان دور نگه نمی‌دارد.

۱۵. نیاز به تایید دیگران داشتن

تنها اجازه، اعتبار سنجی و پذیرش خودتان نسبت به خودتان است که اهمیت دارد. تایید همانند احساس شادی چیزی است که از درون شما نشات می‌گیرد.

۱۶. حالت خشم

خشم خود را فروکش کنید؛ چرا که هزینه‌های زیادی پشت دست‌تان می‌زند. خشم باعث می‌شود انرژی که برای رشد نیاز دارید به تحلیل برود.

۱۷. به متوسط راضی بودن

 اگر به دنبال موفقیت در زندگی هستید، اجازه ندهید که شرایط شما چه در ایده‌ها و چه در کار و حرفه و دوستان و روابط در حد متوسط باقی بماند. تفاوت بین عالی و متوسط، ارزش تلاش بیشتر را دارد.

۱۸. بهانه آوردن

 اگر می‌خواهید چیزی اتفاق بیافتد پس شرایطش را فراهم کنید. اگر برای‌تان مهم باشد حتما راهی پیدا خواهید کرد. اگر برای انجان ندادن کاری بهانه می‌آورید پس آن کار در فهرست اولویت‌های شما نیست.

۱۹. شادی خود را به دیگران وابسته کردن

اگر نمی‌توانید شادی را در درون خودتان پیدا کنید پس با هیچ کس دیگری هم پیدا نخواهید کرد. گاهی افراد فکر می‌کنند اگر با فرد مناسبی آشنا شوند، اگر ازدواج خوبی داشته باشند، اگر وارد رابطه‌ی درستی بشوند احساس خوشبختی و رضایت خواهند کرد. حال آن که اگر در تنهایی خود شاد نیستید از بودن با دیگری هم لذت نخواهید برد.

۲۰. عادت به وقت کشی

اگر منتظر نشسته‌اید که کاری انجام شود هرگز انجام نخواهد شد. وقت کشی یکی از مخرب‌‌ترین عادت‌های افراد است.

۲۱. گذشته را به دنبال خود کشیدن

 به همه‌ی ما ظلم شده است و در زندگی به چالش‌های سخت دچا شده‍‌ایم. اما حمل همیشگی این زخم‌ها کار ما را سخت می‌کند. هر چه بار ذهن خود را سبک‌تر کنید بیشتر رشد خواهید کرد.

۲۲.داشتن احساساتی که حقارت را به شما تلقین می‌کند

 چنین احساساتی شما را از خوشبختی و رضایت و شخصی که قرا است باشید دور نگه می‌دارد. اگر دائم به خود بگویید که شغل سطح پایینی دارید، خانواده‌تان وجهه‌ی اجتماعی بالایی ندارند یا مواردی که عزت نفس شما را خدشه‌دار کند را در ذهن خود تکرار کنید، هیچ گاه احساس خوشبختی نخواهید کرد. با نقاط ضعف خود کنار بیایید و حتی اگر می‌توانید از آن‌ها نقاط قوت بسازید.

۲۳. افکار قضاوتی

 بسیاری از قضاوت‌های سخت گیرانه‌ای که در خصوص دیگران می‌کنیم، مواردی در درون خودمان هستند که نمی‌خواهیم آن‌ها را قبول کنیم. تحلیل و تجزیه‌ی دائم رفتارهای دیگران باعث می‌شود که ذهن ما درگیر مسائل بی‌ارزش شود و بیهوده خود را عذاب دهیم.

۲۴. بازی مقایسه با دیگران

 از این فکر که «دیگران به خوبی زندگی شان را اداره می‌کنند اما شما نه» دست بردارید. حقیقت این است که آن‌ها هم این طور نیستند. پس یک راه رسیدن به شادی این است که به جای توجه به دیگران بر روی خودتان تمرکز کنید.

امروز همان روزی است که می‌توانید تمام این موارد ناراحت‌کننده را کنار بگذارید تا احساس رضایت درونی در شما ماندگار شود.