خیلی از ما در موقعیت‌های خاص برای آرام کردن خودمان، برای این‌که راحت‌تر زندگی کنیم یا تلاش چندانی نکنیم، به خودمان دروغ‌های معروفی می‌گوییم تا از این رهگذر سایه‌ی ناکامی‌ها و شکست‌هایمان، آزارمان ندهد. بد حادثه روزی است که این دروغ‌ها باورمان بشود!

۱. « افسوس» گذشته و دیگر نمی‌شود

من در گذشته درس نخوانده‌ام، یا در گذشته‌ی خود مشکلاتی دارم که شدیدا بر حال و آینده‌ی من تاثیر دارد. درست است که نخی از گذشته همیشه در زندگی ما وجود دارد، اما ما قربانی گذشته‌ی خود نیستیم. بی‌سبب تاج قربانی بر سر نگذاریم و حال و آینده‌ی خود را هدر ندهیم. وسواس در گذشته و پرداختن بیش از حد به گذشته، می‌تواند به اشتباهات بیشتر و بدتری بینجامد. به قول قدیمی‌ها دم را غنیمت است و از هر جای جلوی ضرر را بگیرید منفعت است

۲. ای کاش ... داشتم تا دیگر هیچ غمی نداشتم

این سه نقطه می‌تواند ثروت، سلامتی، پدر و مادر، همسر خوب، فرزند، موقعیت شغلی خوب و هر چیز دیگری باشد؛ اما آیا واقعا تمام افرادی که این سه نقطه‌ها را با نظر شما پر کرده‌اند خوشحال و شاد و موفق‌اند؟ مطمئنا چنین نیست؛ زیرا شادی و خوشحالی پایدار با رسیدن به هدف به دست نمی‌‌آید. لازم نیست برای شادی و لذت خود هدف‌های سخت و پر پیچ و خم تعیین کنید. هر کسی در مسیر پر نشیب و فراز زندگی باید بیاموزد در طول مسیر از لحظه لحظه‌ی زندگی خود لذت ببرد و از بودن در هر مرحله‌ای با تمام سختی و سستی آن توان لذت‌جویی داشته باشد. باید توجه داشت که هیچ مرحله از زندگی انسان خالی از مرارت و رنج نیست؛ ولی انسان شاد و موفق، تمرکز خود را بر نقاط مثبت مراحل زندگی‌اش می‌گذارد.

۳. در آینده حتما این مساله را پیگیری می‌کنم...

آن آینده، آن شنبه‌ی معروف، نخواهد رسید. پس اگر قرار است ورزش کردن را آغاز کنید قبل از این‌ که انواع بیماری‌ها به سراغ‌تان بیاید شروع کنید. اگر قرار است پیش مشاور یا دندانپزشک بروید قبل از این‌ که زیادی آسیب دیده شوید از آن‌ها وقت بگیرید. اگر قرار است رابطه‌ای را اصلاح کنید قبل از تمام شدن رابطه تصمیم مناسبی بگیرید. ما هیچ وقت نمی‌دانیم که در واقع چقدر زمان داریم. ممکن است روزی از همین روزها بفهمیم که دیگر زمانی  برای کارهایی معوقه‌ی خود نداریم.

۴. هیچ کس حال مرا درک نمی‌کند

نگران نباشید. خیلی‌ها، خیلی زیاد در شرایط مختلف زندگی مثل عشق، ازدواج، نوجوانی، طلاق، شکست، مرگ عزیز، خیانت و غیره دقیقا همین جمله را می‌گویند؛ فقط به این دلیل که تجربه‌ی این امور را در خود منحصر به فرد می‌بینند یا دیگران با آن‌ها موافق نیستند.

اما  گذشت زمان به زودی شما را متوجه اشتباه‌تان می‌کند. دنیا هیچ چیز تازه‌‌ای ندارد و تمام موضوعات زندگی مرتب در حال تکرار است. گاهی گوش دادن به فردی با طرز فکر متفاوت، در شناختن شما به خودتان کمک شایانی می‌کند.

۵. مقصر ناکامی‌های من دیگری است

اگر از آن جمله افراد هستید که برای هر ناکامی به دنبال مقصر و متهم ردیف اولی غیر از خودشان می‌گردند، بدانید تا زمانی که با این طرز فکر به ناکامی‌های خود می‌نگرید در مسیر درست رسیدن به موفقیت قرار نمی‌گیرید؛ زیرا هنوز نفهمیده‌اید ایراد کارتان کجاست؟!

اگر پدر و مادر ،یا همسر، یا نوع جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را باعث اوضاع نابسامان خود می‌دانید، از این وضعیت رهایی نخواهید یافت تا به قول اروین یالوم از صندلی قربانی برخیزید و روی صندلی مسئول بنشینید.

شما تنها مسئولی هستید که می‌توانید با برنامه‌ریزی جدید و تغییر دیدگاه، تصمیمات بهتری برای اداره‌ی خود بگیرید. اگر افرادی خارج از شما مانع‌تان می‌شوند و در راستای اهداف شما همکاری نمی‌کنند، بدانید که شما در حال قوی‌تر شدن و کارکشته‌تر شدن هستید تا با استفاده از انتخاب‌های هوشمندانه‌تر، فرصت پیدا کردن راه‌های متفاوت برای رویارویی با آن موانع را به خود بدهید.