پوست روشن و زیبا یکی از لازمه‌های زیبایی ظاهری یک فرد است. یک راهکار مطمئن برای داشتن یک پوست سالم و ایده آل، مراقبت روزانه از آن است. در این مطلب به معرفی راهکارهای خانگی ساده‌ای پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کند تا جوش‌های سرسیاه و سرسفید را از بینی و صورت خود پاکسازی کرده و جذابیت بیشتری به پوست خود بدهید.

پیش‌تر نیز در مطلبی دیگر با عنوان «۱۵ درمان اثر بخش خانگی برای رفع جوش و آکنه» به راهکارهای مشابهی پرداخته بودیم. در ادامه با ۹ راهکار مختص رفع جوش‌های سرسیاه و سرسفید خواهیم پرداخت.

لیمو + عسل + شکر

لیمو را به حالت نصف قاچ کرده و روی سطح برش داده شده مقدار کافی عسل بریزید. سپس روی نیمه‌ی لیمو مقدار خیلی کمی شکر بریزید. لیموی حاضر همچون اسفنجی طبیعی است که می‌توانید به صورت حرکاتی دایره‌ای بر روی پوست خود ماساژ دهید. بیشتر از یک بار در هفته این روش را امتحان نکنید.

وازلین + پلاستیک بسته بندی

بهترین زمان برای استفاده از این ترفند پس از حمام کردن است؛ چرا که گرمای آب باعث باز شدن منافذ پوستی شما شده است. وازلین را به مناطق آسیب دیده‌ی پوست بمالید. پس از پایان کار، روی بخش‌های وازلین زده پلاستیک بکشید.هم زمان که پوست خود را با پلاستیک پوشانده‌اید، حوله‌ی گرمی روی آن قرار داده و صبر کنید تا دمای حوله به دمای اتاق برسد. سپس با یک دستمال، وازلین اضافی را از روی پوست خود بردارید و به آرامی جوش‌های سر سیاه پوست را فشار داده تا منافذ پوست‌تان پاک سازی شوند. چرک داخل جوش سر سیاه به راحتی بیرون می‌آید. در نهایت، پوست خود را با یک پنبه‌ی خیس شده پاک کنید.

این کار را یک یا دو بار در ماه انجام دهید.

روغن نارگیل + روغن‌های ضروری

در یک بطری شیشه‌ای، یک چهارم فنجان روغن نارگیل بریزید. (این روغن را ۱۰ تا ۱۵ ثانیه داخل مایکرویو گرم کنید). سپس روغن نارگیل را با ۱۰ قطره لیمو، اسطوخودوس و روغن درخت چای مخلوط کرده و خوب به هم زنید تا یکنواخت شود. با استفاده از یک گلوله‌ی پنبه‌ای، محلول فوق را هر صبح و عصر پس از شستن صورت مصرف کنید.

این مخلوط باید در یک ظرف دربست و در دمای اتاق نگهداری شود.

دارچین + آرد جو

یک قاشق چای خوری آرد جو را با همان مقدار پودر دارچین مخلوط کنید. کمی آب گرم به آن‌ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. مخلوط حاصل باید قوام خامه‌ی غلیظ را داشته باشد. به آرامی و با کمک نوک انگشتان با حرکات دایره‌ای این مخلوط را به صورت‌تان بزنید. پس از یک دقیقه مالش، تمام صورت خود را با آب سرد بشویید. توجه داشته باشید که ممکن است دارچین حس سوزش سوزنی بر روی پوست ایجاد کند اما پس از شستشوی صورت با آب برطرف خواهد شد.

از این ترفند، بیشتر از دو بار در ماه استفاده نکنید.

زغال فعال + خاک رس سبز

نصف قاشق چای خوری پودر زغال فعال را با یک قاشق چای خور خاک رس سبز مخلوط کرده و یک دوم قاشق چای خوری آب گرم به آن‌ها اضافه کنید. طوری اجزا را با هم مخلوط کنید که هیچ توده‌ای باقی نماند و مخلوط یکنواخت باشد. با استفاده از یک اسفنج یا مسواک، ماسک ساخته شده را بر روی پوست خود قرار دهید. اجازه دهید ماسک چند دقیقه‌ای بر روی پوست شما قرار داشته باشند تا کاملا خشک شود. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. چنانچه این کار یک یا دو بار در هفته انجام دهید، منافذ پوستی شما در اکثر مواقع تمیز خواهند بود.

روغن نارگیل + پودر قهوه

نصف فنجان روغن نارگیل را در مایکرویو بگذارید تا گرم شود. سپس نصف فنجان دانه‌ی قهوه‌ی تازه به آن اضافه کنید. بلافاصله از مخلوط استفاده کرده و با حرکات دایره‌ای آن را روی صورت خود ماساژ دهید. پس از مالش، اجازه دهید که مخلوط ۵ دقیقه‌ای بر روی پوست شما بنشیند؛ سپس با آب سرد صورت خود را بشویید. از این روش هر هفته یک بار استفاده کنید.

بقیه‌ی مخلوط را در ظرف‌های قالب یخ در فریزر نگهداری کنید.

آلوئه ورا + خاک رس سفید + روغن‌های ضروری

۲ قاشق چای خوری از خاک رس سفید و ۱ قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری آب مقطر ساده و ۳ قطره از اسانس‌های یلانگ یلانگ و اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. در یک لیوان یا کاسه‌ی سرامیکی اجزا را به خوبی هم بزنید تا مخلوطی یکنواخت حاصل شود. با استفاده از اسفنج یا مسواک، ماسک درست شده را بر روی صورت خود قرار دهید و اجازه دهید که ۱۰ دقیقه بر روی پوست‌تان قرار بگیرد. صورت خود را با آب گرم بشویید.

از این ماسک می‌توان دو بار در ماه استفاده کرد.

بلغور + عسل + ماست + روغن زیتون

یک چهارم فنجان بلغور، ۲ قاشق چای خوری ماست، ۲ قاشق چای خوری عسل و ۲ قاشق چای خوری روغن زیتون را در یک غذاساز ریخته و به خوبی ترکیب کنید. مخلوط حاصل را روی پوست تمیز خود گذاشته و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه به صورت دایره‌ای مالش دهید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. چنانچه پوست خیلی حساسی دارید که از مالش آسیب می‌بیند از ان صرف نظر کنید. فقط مخلوط را به عنوان ماسک به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بر روی پوست بگذارید.

از این راهکار یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

شکر + عسل + روغن زیتون + عصاره‌ی وانیل

یک چهارم فنجان شکر سفید را با یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. به مخلوط فوق یک چهارم فنجان روغن زیتون اضافه کرده و خوب به هم بزنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق چای خوری عصاره‌ی وانیل را هم اضافه کنید. اجزا را به خوبی مخلوط کرده تا یکنواخت شوند و مخلوط حاصل را بر روی بخش‌های مختلف پوست مالش دهید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

از این راهکار خانگی هفته‌ای یک بار استفاده کنید. مخلوط را هم در یک شیشه‌ی دربست در دمای اتاق نگه دارید.