چند سالی است که شهرداری تهران به منظور بهبود فرهنگ و ترویج آگاهی جامعه بنرهای تبلیغاتی مختلفی در سطح شهر برپا می‌کند که بعضی از آن‌ها مورد اعتراض واقع شده است.

در دوران مذاکرات هسته‌ای شاهد برپایی بیلبوردهایی بودیم که در ظاهر به معنای غیر قابل اعتماد بودن آمریکا بود. اما همان موقع این پرسش مطرح شد که شهرداری به عنوان یک نهاد شهری و فرهنگی حق دارد با بودجه‌ی بیت‌المال وارد حوزه‌ی سیاست آن هم از نوع خارجی شود؟!

پس از مدتی بیلبوردهای دیگری در سطح شهر نصب شد که در آن‌ها اطلاعاتی راجع به آسیب‌های اجتماعی خانوارهای آمریکایی از جمله شمار فرزندان نامشروع و دیگر موارد می داد.  مطلبی که در فضای مجازی به سرعت سوژه‌ی طنزنویسان شد! این مورد هم از جمله اقدامات شهرداری بود که جنبه‌ی توهین به شعور شهروندان را داشت.

بیلبورد جنجالی دیگر تصویر نمادین از یک زن کارمند بود که به او وجهه‌ای ربات مانند داده بود و زیر تصویر این نوشته قید شد:

بهشت زیر پای مادران است نه کارمندان!

در جامعه‌ای که مردم فشار اقتصادی فراوانی را متحمل می‌شوند کار کردن زنان و دختران شکلی ضروری‌تر از گذشته به خود گرفته است و القای چنین بیانیه‌هایی در فضای جامعه نشانه از سطحی‌نگری و کوتاه فکری مسئولان امر دارد.

در تازه‌ترین بیلبورد تبلیغاتی شهرداری در جهت تقویت استحکام بنیاد خانواده(!) و گرامیداشت روز مرد بنری  با درج این عبارت نصب کرده است: «به اقتدار تو این خانه ایستاد‌ ای مرد، به احترام غرورت سکوت خواهم کرد»

شاید دست اندر کاران امر نیت خاصی از انتخاب این پیام نداشته باشند، اما چنین گزینش‌هایی بی سلیقگی کامل آن‌ها را نشان می‌دهد. چرا که مضمون چنین پیامی نوعی مردسالاری و انفعال زن در فضای خانواده را ترویج می‌کند. امروزه تبلیغات چه در حوزه‌ی تجارت و چه فرهنگ جنبه‌ی تخصصی به خود گرفته است و یکی از ترفندهای تخریب یک ارزش تبلیغات ضعیف در خصوص آن است.

از این رو پیشنهاد می‌شود که نهادها و سازمان‌هایی که وظیفه‌ی خطیر ترویج فرهنگ در جامعه را دارند با درایت بیشتری عمل کنند و از متخصصان این حوزه مشورت بگیرند .