اخیرا، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس طی هشداری وضعیت افسردگی در بین ایرانیان را نگران کننده اعلام کرد و علت آن را ناهنجاری‌های اجتماعی برشمرد.

آمارهای مختلفی در خصوص افسردگی ایرانیان گزارش شده است که در تازه‌ترین آن‌ها شمار جمعیت افسرده‌ی ایران ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

از طرفی سازمان جهانی بهداشت در چند روز گذشته به مناسبت روز جهانی بهداشت شعاری تحت عنوان «بیایید درباره‌ی افسردگی صحبت کنیم» را مطرح کرد. در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه‌ی روانی سعی در کتمان و انکار این مسئله دارند.

در دوران افسردگی فرد به سرعت از انجام هر کاری خسته می‌شود. انگیزه‌ی خاصی برای تغییر یا شروع هیچ کار جدیدی ندارد. اشتهایش از حالت عادی کم‌تر یا بیشتر می‌شود. به شدت بی‌حوصله است و لذتی از زندگی نمی‌برد.

شاید مشاهده‌ی این موارد در برهه‌هایی از زندگی عادی باشد. با این حال در صورت مشاهده‌ی دایم آن‌ها نباید دست روی دست بگذاریم و اقدامی نکنیم. بعضی افراد خود را با این دلیل قانع می‌کنند که زندگی برای دیگران هم همین‌طور است و حال بد خود را عادی تلقی می‌کنند در صورتی که این توجیه ذهنی مانع درمان آن‌ها خواهد شد.

علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، اصلاح سبک زندگی را یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از افسردگی معرفی می‌کند. وی خاطرنشان می‌کند که مواردی همچون اهمیت به خواب، ارتباطات، ورزش، توجه به بهداشت و داشتن هدف می‌تواند باعث پیشگیری از وقوع افسردگی شود.

اسدی در ادامه افزود: کل اختلالات روانپزشکی بر اساس پیمایش ملی سال ۹۰ حدود ۲۳.۶ درصد است. آمار افسردگی نیز به صورت اختصاصی حدود ۱۲.۶  درصد و اختلالات اضطرابی نیز ۱۴.۵  درصد گزارش شده است.

معاوت دفتر سلامت روان عنوان کرد که آمار افسردگی در ایران بیشتر از میانگین جهانی نیست. متاسفانه این باور جا افتاده است که داروهای مربوط به اعصاب و روان جنبه‌ی اعتیاد ایجاد می‌کنند حال آن که این طور نیست و بیمار می‌تواند در کنار راهکارهای غیردارویی با تجویز پزشک داروهای بی خطر را هم مصرف کند.