محققان ایالات متحده اعلام کردند که از هر ۱۰ جنین در زن‌های باردار آلوده به زیکا، یک نوزاد با نقص مادرزادی متولد می‌شود. این آمار تصویر روشنی از خطر تولد نوزادانی با نقص‌ مادرزادی را می‌دهد.

این گزارش توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) بر روی اولین گروه از زنان باردار آمریکایی صورت گرفته است.

نخستین بار این ویروس در سال ۲۰۱۵ در برزیل شیوع پیدا کرد و به سرعت در سراسر آمریکا گسترش یافت. ویروس زیکا که توسط پشه به زن باردار منتقل می‌شود می‌تواند باعث ایجاد آسیب شدید مغزی و میکروسفالی (یا اندازه‌ی کوچک سر) نوزاد شود.

دکتر آن ساچت، مدیر مرکز CDC در بیانیه‌ای اعلام کرد :

ویروس زیکا همچنان به صورت یک تهدید در کمین زنان باردار در سراسر ایالات متحده وجود دارد. با گرم شدن هوا و ظاهر شدن پشه‌های جدید، پیشگیری از این وضعیت به منظور حفاظت از سلامت مادران و نوزادان اهمیت بسیاری دارد.

نوزادان مبتلا به سندروم مادرزادی زیکا شامل مشکلاتی نظیر ناهنجاری‌های مغزی، مشکلات بینایی، کاهش شنوایی و مشکلات حرکتی هستند.

داده‌های موجود این بررسی، در کل تمام سرزمین‌های ایالات متحده به جز پورتو ریکو ثبت شده است.

محققان وضعیت ۱۰۰۰ زن باردار را در سال ۲۰۱۶ که شواهدی از زیکا را نشان می‌دادند، بررسی کردند. بیشتر آن‌ها از طریق سفر به یک منطقه‌ی آلوده به این ویروس مبتلا شده بودند.

این تیم ۲۵۰ زن بارداری که مورد زیکا در آن‌ها قطعی بود را هم مورد بررسی قرار داد. در این میان از هر ۱۰ تولد، یک نوزاد مبتلا به نقص مادرزادی بود. این خطر در مورد مادرانی که در سه ماهه‌ی نخست بارداری خود قرار دارند، شدیدتر است و ۱۵ درصد زنان آلوده به زیکا در این دوران، نوزادانی با نقص مادرزادی به دنیا می‌آورند.

این مطالعه همچنین نشان داد که از ۴ نوزاد آلوده به زیکا، ۳ نفر پس از تولد اسکن مغزی نمی‌شوند.

پگی هنین از مرکز CDC گفت:

ما در جریان هستیم که بعضی از نوزادان دچار نقص مغزی در اثر زیکا شناسایی نمی‌شوند. از این رو آمار ما کم‌تر از مقدار واقعی گزارش شده است.