تقریبا همه‌ی ما در زندگی هدف‌ها یا چالش‌های جدید داریم و اغلب ما هم به آن‌ها نمی‌رسیم! چرا که بیشتر مواقع ان‌ها را به روز، هفته، ماه و حتی سال بعد موکول می‌کنیم.

گاهی اوقات نقطه‌ی آغاز کار را با ذوق و شوق شروع می‌کنیم. اما پس از کمی تلاش، به خود می‌گوییم که فعلا بس است و به این ترتیب تلاش ما روند کندتری به خود می‌گیرد.

چرا همیشه این طور می‌شود؟ پاسخ نسبتا واضح است: در ابتدا شوق زیادی برای رسیدن به هدف دارید و با سرعت هر چه تمام حرکت می‌کنید. پس از مدتی از مسئولیت‌های جدید خود خسته می‌شوید و ترک عادت‌های جدید هم برای شما سخت می‌شود.

کایزن، قاعده‌ی یک دقیقه

در فرهنگ ژاپنی تکنیکی به نام «کایزن» وجود دارد که شامل «قاعده‌ی یک دقیقه» برای بهبود فردی است. در این روش، شما باید هدف مورد نظر خود را در هر روز به مدت یک دقیقه در یک زمان مشخص انجام دهید. معلوم است که این تمرین وقت زیادی از افراد نمی‌گیرد و در یک زمان کوتاه قابل انجام است. از طرفی چون وقت این تمرین بسیار کوتاه است پس هیچ بهانه‌ای برای انجام ندادن آن پیدا نخواهید کرد. چون فقط ۶۰ ثانیه طول می‌کشد!

این کار یک دقیقه‌‌ای می‌تواند خواندن یک مجله یا سایت یا مطالعه یک کتاب زبان باشد. همین قدم کوچک باعث می‌شود که در انجام آن مداومت به خرج دهید و به نتایج بزرگ‌تر برسید.