مهرطلبی تیپ شخصیت خاصی است که در ظاهر امر بسیار مورد پسند و مورد رضایت است. افرادی مودب و مهربان که شما را شرمنده‌ی محبت‌های خویش می‌کنند و حسابی برایتان مرام می‌گذارند؛ ولی به تدریج با توقعات‌شان شما را به عذاب وجدان و استیصال می‌کشانند!

مهر طلب‌ها انسان‌های تشنه محبت هستند که برای رسیدن به این خواسته شما را وارد یک بازی خوشایند (در ابتدا) می کنند؛ ولی شما خوشحال و شاد از این بازی بیرون نمی‌روید.

نمونه‌ی مرد مهر طلب

سعید، بهترین هدیه‌ها را برای نامزدش می‌خرد و بیشترین وقت و انرژی را برای نامزدش می‌گذارد؛ اما با کوچک‌ترین بی‌توجهی مریم احساس حقارت می‌کند. او سریع موضع می‌گیرد و مریم را به قدرناشناسی و بی‌احترامی نسبت به خودش متهم می‌کند. سعید در مرام گذاشتن، مرد شماره‌ی یک روزگار خود است؛ اما او توقعاتش از یک رابطه بسیار فراتر از مردان دیگر است. او اگر دیر لایک بگیرد به هم می‌ریزد. او اگر بلافاصله بعد از سال تحویل پیام تبریک مریم را نبیند دیوانه می‌شود و چند روز اول سال نوی مریم را خراب می‌کند. مریم از سعید می‌ترسد؛ زیرا نمی‌تواند خودش باشد و باید مدام نگران باشد که آیا سعید رنجیده است یا نه؟ مریم چنان زیر نفوذ مرام گذاشتن‌های سعید قرار گرفته و به استرس و تشویش دچار شده که هیچ آرامش و لذتی از رابطه با سعید نمی‌برد و نسبت به سعید دچار درماندگی شده است. او نمی‌تواند با مردی ازدواج کند که برای هر محبتش طلب محبتی دارد و در صورت برآورده نشدن خشمگین و سرخورده می‌شود!

نمونه‌ی زن مهر طلب

معصومه،  نامزد علی نیز زنی مهر طلب است. او بیش از زنان دیگر به همسرش محبت می‌کند. او حتی لباس‌های کوچک همسرش را اتو می‌زند و برای همسرش همیشه خاص‌ترین محبت‌ها را خرج می‌کند؛ ولی علی از معصومه خسته است. همیشه به معصومه می‌گوید نمی‌خواهم. محبت نکن ولی سرکوفت هم نزن. اگر علی تولد معصومه را فراموش کند، معصومه مریض می‌شود و در هر مناسبتی به علی یادآوری می‌کند که علی چه قدر سنگدل و بی‌رحم است.

علی آن قدر از معصومه محبت دیده و نتوانسته به موقع جبران کند که حس می‌کند شکست خورده و دیگر حوصله‌ی این بازی را  ندارد!

آسیب‌هایی که مهر طلبی در رابطه ایجاد می‌کند

اولین آسیبی که مهر طلبی به یک رابطه می‌زند خستگی و دلزدگی از عشق است. اگر شما مهرورزی را به یک بازی «محبت کردم و حالا نوبت توست ببینم چه می‌کنی؟» تبدیل کنید شاید در ابتدا بازی خوب پیش برود و هر دو لذت ببرید، اما به مرور یک نفر جا می‌زند و از بازی خسته می‌شود. مهر و محبت به صورت خودجوش و بلاعوض است که دارای ارزش و عمق و تاثیر است. وقتی ما مهر و محبت را مانند مبادله‌ی کالا به کالا  تبدیل به یک معامله کنیم و مدام آن را مورد تحلیل و انتقاد قرار دهیم ارزش عشق و محبت را در حد یک کالا پایین آورده‌ایم .

با مهر طلب‌ها چه کنیم؟

مهر طلب‌ها انسان‌های با وفا و مهربانی هستند که نسبت به سایر افراد بسیار احساسی‌تر و آسیب پذیر تر هستند. اگر وارد رابطه‌ی خاصی با این افراد نشده‌اید و این رفتارها آزارتان می‌دهد به شما پیشنهاد می‌دهیم خیلی با این افراد نزدیک و صمیمی نشوید تا نه آن‌ها را بیازارید و نه خود آزار ببینید. اما اگر گیر یک مهرطلب افتاده‌اید، متاسفانه از گیر این افراد فرار کردن بسیار سخت است؛ چون همیشه شما را شرمنده‌ی محبت و لطف خویش قرار می‌دهند؛ به طوری که شما اگر بخواهید آن‌ها را رها کنید دچار عذاب وجدان ‌می‌شوید. گاهی اگر بخواهید رابطه‌تان را ترک کنید شما را تهدید به خودکشی می‌کنند و دچار نوعی وابستگی ناسالم به شما هستند که این محدودیت، شما را بیشتر از آن‌ها دلزده می‌کند.

مهرطلب‌ها هویت خود را از مهر ورزیدن و مهر طلبیدن می‌گیرند و طبیعی است توانایی جدا شدن و ترک یک رابطه را ندارند و تمام تلاش خود را حتی اگر منجر به حقارت آن‌ها شود برای از دست ندادن یارشان می‌کنند.

بهترین کار این است با این افراد خیلی وارد فضای عاطفی و بازی‌ای که برایتان راه ‌می‌اندازند نشوید؛ چرا که قطعا باخته‌اید. اما اگر کار از کار گذشته به شما توصیه می کنیم حتما درباره‌ی این مشکل با او صحبت کنید و از او بخواهید به کمک مشاور ریشه‌های مهر طلبی‌اش را شناسایی کند و در صدد درمان آن برآید. این افراد برای دریافت محبت، هم به خودشان خسارت می‌زنند و هم به نوعی خودشان را به طرف مقابل تحمیل می‌کنند و خستگی و دلزدگی از عشق را به طرف مقابل هدیه‌ می‌دهند. محبت و مهربانی با مهر طلب بودن و توقع محبت دیدن متفاوت است که معمولا این معنا برای مهر طلب‌ها جا نیفتاده است.

فراموش نکنیم که مهر طلبی، انسان‌ها را به سمت تنهایی و افسردگی و انزوا سوق می‌دهد و از شخصیت و هویت ما فردی تحقیر شده و بازنده می‌سازد.