حمل افکار منفی علاوه بر اینکه آرامش و طراوت و شادمانی را از زندگی ما سلب می‌کند، باعث فرسایش تن و بروز انواع بیماری‌های روان‌تنی در ما می‌شود. کمابیش در مضرات این افکار شنیده و دانسته‌ایم؛ اما چگونه این افکار را از خود دور کنیم؟

۱. با خود گفتگوهای مثبت داشته باشید

از تاثیر کلام غافل نشوید و با گفتگوهای درونی خود را مثبت کنید. مثلا اگر از کسی رنجیده‌اید و او آسیبی به شما زده است مدام با خود بگویید: «کسی توان آسیب زدن به من را ندارد و خدا از من حمایت می‌کند». با خودتان سرزنش‌گر و انتقادآمیز صحبت نکنید. با خودتان مثل یک دوست مهربان و صمیمی صحبت کنید. به خودتان حق دهید. خودتان را نوازش کنید و اگر لازم است خودتان را ببخشید.

۲. با دوستان شادتان معاشرت کنید

وقتی می توانید وقت خود را به شادی و آرامش در کنار انسان‌های مثبت و شاد و پر انرژی بگذرانید، چرا وقت‌تان را در جمع دوستانی که مدام گله و شکایت دارند و به زمین و زمان می تازند هدر دهید؟ از قدیم گفته‌اند: افسرده دل افسرده کند انجمنی را. با انجمن افسردگان معاشرت نکنید.

۳. در حال زندگی کنید

دو دشمن بزرگ انسان گذشته و آینده هستند که غرق شدن در گذشته شما را افسرده و غرق شدن درآینده شما را مضطرب می‌کند. سعی کنید در حال زندگی کنید و قدر لحظاتی که در پیش رو دارید را بدانید و غم گذشته و  اندوه آینده را نداشته باشید. زمان، بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند و همیشه در آینده متوجه می‌شویم که بسیاری از غصه‌ها و ناراحتی‌های ما در گذشته بیهوده بوده است.

۴. مراقبه کنید

هر روز پس از بیدار شدن از خواب چند دقیقه از وقت خود را به مراقبه اختصاص دهید. آرامش ذهن و حالت بی‌ذهنی در مراقبه باعث می شود در طول روز با متانت و صبوری خاصی با مشکلات برخورد کنیم. خود را با مراقبه به آرامش و عشق دعوت کنید.

۵. با طبیعت دوست باشید

طبیعت، مادر و مامن ما است. با دوستان پر انرژی خود به دل طبیعت بروید و از فضا و هوا و نغمه‌ی پرندگان و سر سبزی  جنگل و استواری کوه محتوا و معنا بگیرید. در کوه غم‌هایتان را بگذارید و با دلی شاد به خانه برگردید. امواج دریا را ببینید و حباب‌های پوچ و کفی که این دعوا را راه انداخته‌اند نظاره کنید و مطمئن شوید که هر موج و تلاطمی روزی تمام می‌شود و جز کفی از آن در ذهن شما نمی‌ماند.

۶. ورزش کنید

 اگر یوگا و پیلاتس کار می کنید که طبیعتا مدت‌هاست با افکار منفی خداحافظی کرده‌اید. اگراهل شنا هستید هم که شنا طراوت و نشاط خاصی به شما می‌دهد؛ اگر اهل پیاده‌‌روی هستید این کار را هر روز انجام دهید. می‌توانید در حین پیاده‌روی موزیک‌های آرامش‌بخش یا جملات تاکیدی مثبت را گوش کنید تا ذهن‌تان درگیر خودگویی منفی نشود؛ به هر حال ورزشی را انتخاب کنید و به صورت پیگیر و دائمی آن را در برنامه‌ی زندگی خود قرار دهید.

۷. با اخلاق زندگی کنید

به کودکان محبت کنید و به سالمندان احترام بگذارید؛ با حیوانات مهربان باشید. دیگران را راحت ببخشید و مدام در حال انتقاد و گوشزد کردن خطاهای دیگران نباشید. در کارهای خیریه شرکت کنید و سعی کنید خودخواه و خود محور نباشید.

۸. پر توقع و سخت گیر نباشید

اساس بسیاری نارضایتی‌ها ریشه در پر توقعی و انتظارات برآورده نشده دارد. به دیگران حق دهید که گاهی بعضی چیز‌ها را فراموش کنند یا آن‌طور که مورد انتظار شماست رفتار نکنند.

۹. گل و گیاه در خانه نگه دارید

پرورش گل و گیاه و مانوس بودن با آن‌ها از شما انسان لطیف‌تری می‌سازد. با گل‌ها صحبت کنید و از آن‌ها انرژی مثبت بگیرید.

۱۰. با کودکان وقت بگذرانید

در عالم بی‌کینه و پر نشاط کودکان، وقت بگذرانید. کودکان دنیای بدون کدورت و زیبایی دارند که درگیر شدن در آن دنیا روحیات ما را لطیف‌تر و با نشاط‌تر می‌کند. در عالم کودکی تمام اتفاقات به سادگی انجام می‌پذیرد و کودکان به راحتی تمام مسائل و مشکلات دنیایشان را می‌پذیرند و با آن کنار می‌آیند.