کشور ژاپن از جمله کشورهایی است که با شیوه‌ی خاصی مدیریت می‌شود و مردم آن از نظم منحصر به فردی پیروی می‌کنند. در این مطلب شما را با ۱۶ حقیقت عجیب درباره‌ی این کشور آشنا خواهیم کرد.

توکیو امن‌ترین شهر جهان است

واحد اطلاعات اکونومیست (The Economist Intelligence Unit) فهرستی از امن‌ترین شهر های دنیا منتشر کرده است که در آن دسته‌بندی‌هایی از قبیل اطلاعات و امنیت شخصی، بهداشت و درمان و زیرساخت در آن لحاظ شده است. در این لیست شهر توکیو رتبه‌ی اول را دارا است. سنگاپور در دومین جایگاه و اوزاکا شهری دیگر ژاپنی در جایگاه سوم است.

دستورالعمل‌های دقیق

کشور ژاپن از راهنماها و دفترچه‌های راهنمایی که حتی خارجی‌ها به راحتی می‌توانند آن‌ها را درک کنند پر شده است؛ چرا که اغلب این متون به زبان انگلیسی ترجمه یا با علائم نشان داده شده است.

تولد مشترک کودکان ژاپنی

۱۵ ماه نوامبر جشن بزرگی برای کودکانی ۳، ۵ یا ۷ ساله است. به این روز شیتی- گو- سان می‌گویند که به معنی هفت- پنج- سه است. در ژاپن اعداد فرد را جادویی می‌خوانند و این سنین نماد مراحل مهم رشد است.

ورزش صبحگاهی عمومی

دانش‌آموزان و کارمندان بیشتر شرکت‌ها روز خود را با ورزش صبحگاهی عمومی شروع می‌کنند. این رسم از سال ۱۹۲۸ برپا شده است و علاوه بر این که از بهتر شدن حال مردم پیشتیبانی می‌کند، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کند که به یکدیگر نزدیک‌تر شوند که برای کشور جمعی چون ژاپن بسیار مهم است.

 

انعام جمعه

بر کسی پوشیده نیست که بیشتر شاغل‌ها در ژاپن از خستگی مفرط رنج می‌برند؛ چرا که روزهای کاری بسیار پرکاری دارند. برای مبارزه با این مشکل، دولت ژاپن برنامه‌ای به نام انعام جمعه ترتیب داده است. طبق این برنامه، کارمندان می‌توانند در آخرین جمعه‌ی ماه، ساعاتی زودتر محل کار خود را ترک کنند. اولین مزیت این ابتکار (و تشویق بقیه برای این کار) این بود که هیروشیگ سکو وزیر اقتصاد، بعد از کار به بازی کرلینگ می‌پرداخت.

شرکت‌هایی با سابقه‌ی کار هزار ساله

حقوق مالکیت در ژاپن بسیار سختگیرانه است و به همین خاطر است که شرکت‌های کهن مانند هوشی ریوکان (هتل ژاپنی باستانی) وجود دارند. این هتل از سال ۷۱۸ میلادی شروع به کار کرده است و همچنان توسط ۴۶ نسل از همان خانواده مدیریت می‌شود.

پناهگاه‌های حیات وحش شگفت‌انگیز

دهکده‌ی روباه زائو (Zao Fox Village) در استان میاگی در جزیزه‌ی هنشو قرار دارد. این منطقه، دهکده‌ای پر از روباه‌های وحشی است و همه به جز کودکان خردسال می‌توانند از آن بازدید کنند و به روباه‌ها غذا بدهند.

تعمیرات سریع جاده

در سال ۲۰۱۴ چاله‌ای به عمق ۴۵ فوت در جاده‌ای در فوکوئوکا به وجود آمد. این نشست زمین احتمالا به دلیل ساخت مترو بوده است، اما خوشبخانه به کسی آسیب نرسید. باور آن سخت است که بدانید این چاله‌ی عمیق ظرف ۴۸ ساعت ترمیم شد و کاربران اینترنت را در سراسر دنیا شگفت‌زده کرد.

کارگران تعمیر و نگهداری

این کارگران جاده در طول کار خود، ماشین فردی را با کشیدن پارچه روی آن، در برابر گرد و خاک محافظت کردند.

حداکثر راحتی با حداقل فضا

مردم ژاپن معمولا در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند. با این وجود در تمام ساختمان‌ها یک سینک بر روی بالکن جهت رسیدگی به گلدان‌ها تعبیه شده است.

توجه به جزئیات

حتی به دریچه‌های فاضلاب خیابان‌ها توجه شده است؛ بعضی از آن‌ها را می‌توان در موزه‌های هنر نگهداری کرد!

قطار فشنگی

قطار سریع السیر شینکانسن به «قطار فشنگی» مشهور است. به این دلیل که سرعتی معادل با ۲۰۰ مایل بر ساعت دارد و به مسافران اجازه می‌دهد سر وقت به محل کار  یا دانشگاه خود برسند. بر کسی پوشیده نیست که تاخیر در ژاپن غیر قابل قبول است؛ حتی اگر دلیل آن شخصی نباشد.

یک سیستم هشدار در تمام گوشی‌های تلفن همراه

به غیر از سیستم ملی جی-آلرت که اجازه می‌دهد دولت به شهروندان از طریق رسانه‌ها و بلندگو هشدار دهد، سیستم هشدار دیگری از سرویس پیام کوتاه نیز وجود دارد. این سیستم برای همه‌ تلفن‌های همراه مدرن ساخته شده است و در موارد اضطراری اجازه می‌دهد تا مقامات محلی در عرض ۴ الی ۲۰ ثانیه به همه هشدار دهند.

انواع غذاهای باور نکردنی

شما هر چیزی در ژاپن از پنکک سنتی اوکونومیاکی تا شکلات شیرین با طعم ساکورا را می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر این یک کافه برای طرفداران لگو نیز باز شده که شما می‌توانید غذاهایی با شمایل لگو در آنجا پیدا کنید؛ نگران نباشید، در هر صورت خوشمزه هستند.

سبزیجاتی که مانند آثار هنری هستند

هنر موکیمونو یا حکاکی بر میوه و سبزیجات در سراسر ژاپن گسترده است. هر منطقه‌ای دارای سبک کاری موکیمونوی خاص خود است. یک چاقوی مخصوص (که در ابتدا برای حکاکی غذاهای دریایی استفاده می‌شد) و طرح های خاص برای این کار وجود دارد.

خمیردندانی که به درمان حفره‌ها دندان کمک می‌کند

کازائو یاماگاشی دانشمند ژاپنی، خمیردندانی اختراع کرده است که می‌تواند ترک‌های کوچک دندان‌ها را سریعا و بدون درد درمان کند. ابتدا ماده ای در خمیردندان، سطح مینای ترک خورده را به صورت مایع در می‌آورد. بعد از سه دقیقه خمیردندان متبلور می‌شود و این ماده‌ی مصنوعی به صورتی پایدار و محکم در ساختار مینای طبیعی دندان قرار می‌گیرد.